Pörgesd hatezer fölé, azt szereti

Erőmérő: Renault Twingo RS 1.6 16V 2010

2019.01.18. 14:27

A Totalcar Erőmérő sorozatában most egy ritka modell még ritkább változata tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. A Renault Twingo RS változata kicsit mindannyiunk kedvence, most megnézzük az Erőmérőben, hogy mit mutat a teljesítménymérő padon a szlalomversenyeket is látott autó.

A kis tömeg, a jó futómű és hozzá egy viszonylag erős motor garancia az élvezetes autózásra. Ezt gondoljuk, ezért is az egyik kedvencünk a Renault Twingo RS. A két betű a típusjelzés végén sokat számít, mert a Renault Sport rövidítés nem csak azt üzeni, hogy a viszonylag kicsi és könnyű kaszniba berakták a franciák a Dacia Dusterben is megtalálható K4M kódú 1,6-os blokkját, hanem alaposan átdolgozták, így az eredeti verzióból igazi sportmotor lett.

A K4M blokk nagyon sok modellben szerepel, kiforrott, hibamentes konstrukció. A Renault ősöreg K-kódú motorja szolgáltatta hozzá az alapokat és 1999-ben kapta meg először a 16 szelepes hengerfejet. A Twingo RS-ben a K4M854RS kódú verzió található, amelyet a Renault Sport alaposan átdolgozott. Ez tekinthető a K4M sorozat csúcsának, ez a legerősebb, illetve ez képezi alapját a Renault számos 1,6-os versenymotorjának is.

A K4M RS azonban utcai használatra készült, Euro 5-ös környezetvédelmi normának megfelelő szívómotor. Hengertömbje öntöttvasból készült, szerkezeti merevítésekkel, hengerfeje alumínium, két vezérműtengellyel (DOHC) melyeket fogazott szíj hajt.

Az RS-blokk változó szelepvezérlésű, de csak a szelepek nyitásának időzítése változik meg, a nyitási idő vagy mélység nem. A váltás körülbelül 4500/perc fordulatnál következik be, ezt a motor megváltozott hangján is hallani lehetett a teljesítménymérés perceiben.

A vezérműtengelyek ebben a motorváltozatban egyébként teljesen mások, mint a K4M-család többi tagjában. Hosszabb szelepnyitási időre és nagyobb szelepemelési magasságra tervezték őket, míg a motor dugattyúi kompressziós öntésű alumíniumból készültek.

Az RS utcai használhatósága, a fogyasztási szempont és a környezetvédelmi normák megkötötték a tervezők kezét, hiszen kipufogó- és vezérműtengely-cserével, sportlégszűrővel, illetve átprogramozott motorvezérlő-elektronikával akár 160 lóerősre is felhúzzák ezeket a motorokat anélkül, hogy átépítenék a forgattyús mechanizmust.

A Twingo RS karosszériája is meg van erősítve pár helyen, a futóműve pedig csak szerkezetileg azonos a sima Twingóval, a rugók és a lengéscsillapítók teljesen mások, egyúttal mélyebben is ül a karosszéria.

Mi arra voltunk kíváncsiak, hogy a szlalomversenyen nevelkedett kis piros Twingo mit tud a teljesítménymérő padon. Az autó teljesen szériaállapotú, eltekintve az acélfelnikre szerelt téli gumiktól és a kiegészítőműszerektől, melyek az olajnyomást- és hőfokot mutatják, ami sportos használatkor jól jön.

Az RS motorja alapjáraton annyira csendes, hogy a hengerenkénti injektorok klikkelését is hallani lehet és orgánuma nem sokat változik egészen 4500-5000 fordulatig, amikor mintha kinyitna még egy pillangószelep, vagy a kipufogóból iktatnánk ki egy dobot. Ez az a karakteres hang, amelyet csak sportos, négyhengeres motorok tudnak produkálni, mi leginkább a Toyota Altezza RS mérésekor hallottuk. A forgós, 1,6-os blokk ötezernél még rátesz egy lapáttal és szépen elforog majdnem hétezerig.

Nézzétek meg az Erőmérő legújabb epizódját, érdekes mérés volt ez is. A végén a tulajdonossal elemezzük a görbéket és a hallottakat.

Ha kedvelitek hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert további érdekes autók jönnek az utcáról!

Az Erőmérő korábbi epizódjai

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.