A világítás 120 éves fejlődése az Opelnél

2019.02.15. 06:21

A kisautóvásárlóknak is joguk van a legújabb technológiákhoz, vélik az Opelnél.

Fontos a járművek aktív és passzív biztonsága, de ez nem csak a kényelmes és biztonságos belső teret és jó töréstesztet jelent, hanem például a látni és látszani elv maradéktalan megvalósítását az alsóbb kategóriákban is.

Ha visszatekintünk a járműgyártás első 120 évére, az Opel a világítástechnikában mindig az elsők között volt. Az 1899-ben megjelent Patentwagenben leginkább a látszani elvet megvalósító gyertyás fényforrások voltak, azonban ebben is voltak okos ötletek. A lámpatestbe egy körülbelül harminc centis rúdgyertyát kellett berakni, amit rugó nyomott. Ahogy olvadt a gyertya, egyre feljebb tolta, így a láng mindig a fókuszpontban volt, a legjobb láthatóságot biztosítva. Később, 1909-ben a Doktorwagenben már dupla lángú karbidlámpa próbálta az utat megvilágítani, hogy a félig fedett, de alapvetően nyitott jármű biztonságosan célba érjen.

A felár nélküli halogénre váltásban is az első között voltak a 70-es évek elején,  sokkal erősebb fénnyel, mint a korábban használt bilux izzók. Ezután jött az időszak, ami alatt a járművek aktív és passzív biztonsága ugrásszerűen fejlődött, a világítással keveset foglalkoztak. Megjelent az automata öv, az ABS, de a fényszórók még mindig halogén izzós, parabolatükrös egységek. Ezekkel is meglehetősen jó megvilágítást értek el, azonban az erős és jól irányított fénynyaláb egyik feltétele, hogy a lámpatest nagy legyen, nagy fénykilépéssel. Ez viszont behatárolta a jármű homlokfelületének méretét - nem tudták egy bizonyos méret alá vinni anélkül, hogy a fényerő és irányítottság ne szenvedje meg.

Az 1990-ben született Opel Calibra az elsők között volt, ahol alacsony építésű, kombinált lámpatestet alkalmaztak, amely magába foglalta a távfényt és tompítottat, valamint a ködlámpát és irányjelzőt is. Különlegessége a tompított fény vetítőlencsés kiképzése volt, amely lehetővé tette a lámpatest és a homlokfal magasságának radikális csökkentését, így a Calibra világelső lehetett a légellenállásában.

A DE vetítőlencsés fényszóró hatásfoka viszont problémás volt, ezért felgyorsultak a fejlesztések, 1997-ben az Omega B faceliftjében jelent meg a xenon fényforrás, amely a nem túl jó hatásfokú vetítőlencsés fényszórót megint dobogóra emelte. Az Opel Signum HID (High Intensity Discharge - nagy intenzitású kisüléses, köznyelven xenon) fényszórója 2003-ban már részben adaptív volt, automata kanyarfény is működött.

A xenon azonban több okból is zsákutcának bizonyult, hamarosan leváltotta a nagy fényerejű LED. Az erősebb és jobban szabályozható fény mellett a LED lámpa kompakt tud maradni és sokkal kevesebbet fogyaszt. A kisebb energiafogyasztás hozzájárul, hogy a modernebb autók CO2-kibocsátását mérsékeljék. Nyilván nem felére csökken, mint a lámpa felvett teljesítményfelvétele, de kimutatható. Bár 2011-ben már létezett a fénynyalábot a külső körülményekhez illesztő Intelligent Light Range (ILR) fényszóró, a nagy áttörés a 2015-ben az Insigniában bemutatott IntelliLux LED fényszóró volt. Alapjait tekintve nem különbözik a Mercedes Multibeam lámpától vagy az Audi LED-mátrix lámpája, azonban az Opel leköltöztette az Astrába is.

A lámpatest egy nagy LED fő fényforrásból és oldalanként 16 LED kiegészítő - mátrix - fényforrásból áll. Ezeket a világítótesteket a külső kamera és egyéb érzékelők adatai alapján tudják működtetni, valamint folyamatosan változtatni a különböző vetítési képeket és a megvilágítás intenzitását. Így aztán többek között beszélhetünk városi fényről, amely széles fénykévéjű, de nem távfény, autópálya fényről, amely keskeny és messzire visz, valamint adaptív fényről, amely mátrix jelleggel maszkolja a szemből jövőt és az előttünk haladót, de például megtartja az intenzív fénynyalábot oldalt.

Ez az IntelliLux LED mátrix fényszóró az Insigniában és az Astrában egyaránt elérhető, az Opel szeretné elérhetővé tenni az alsóbb kategóriában, a Corsában is. Az Opel eddig már több, mint 90 ezer ilyen rendszerű világítással ellátott autót adott már el, az Insigniák 60, az Astrák 20 százalékában már ilyen fényszóró van. A hasonló LED-mátrix rendszerek még ezekben a kategóriákban is ritkák, hiszen nem prémium márkáról beszélünk, ezért lesz nagy szó, hogy ugyanez a világítási technológia a 2020-ban megjelenő Corsához is elérhető lesz.