Sokkal jobb, mint gondolod

Totalcar Erőmérő: Hyundai i30 N Performance

2019.03.15. 15:02

A Totalcar Erőmérő sorozatában egy mai modell hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. Ennek persze nagyon örültünk, meg is nyitottuk ismét a jelentkezéseket, erre a második körre jelentkezett egy új, sportos modell, a Hyundai i30N. Kíváncsian állítottuk a mérőpadra.

Vannak az autók, melyek a gyártás hosszú évei alatt már elérték a közmegbecsülést, így nem kell hozzájuk túl sok magyarázatot fűzni. Mindenki tudja mit jelent a Golf GTi, esetleg egy Honda Type R, hiszen ezek a típusok már bizonyítottak az évek során. Nem csak a teljesítményükkel nyerik el a közönség figyelmét, de megbízhatóságuk és értékállóságuk is növelheti népszerűségüket.

A Hyundai i30 is ezen az úton jár, bár nyilván később kezdte és mivel nem japánból vagy Európából származik, eleve hátránnyal indul, mert Koreához nem a minőségi motorizációt évszázados hagyományát kötjük. Nagyobb európai piacok már felfigyeltek a Hyundai általánosan jó minőségére, az eladási listán jól szerepelnek, és már nem csak a kedvező ára miatt.

Nagyon jó példája a konszern igyekvésének a sportos i30 N modell, amely sokkal többet ad, mint azt elsőre gondolnánk. Az Erőmérő mai epizódjában a Performance-csomaggal szerelt 275 lóerős csúcs-csúcsmodellt láthatjátok, hiszen kíváncsian vártuk, hogy mit tud egy ilyen autó valójában.

A motor alapjait már 2006-ban megalkotta a Hyundai a Chryslerrel (Daimler AG) és a Mitsubishivel közösen, majd a Global Engine Alliance keretében sikerrel alkalmazták a nagyobb modellekben. Először kétliteres szívó, majd 2009-től közvetlen befecskendezéses és turbó változatban is, például a Genesis Coupe modellben.

Ennek az ős Theta kódnevű blokknak az alaposan átdolgozott változata van a i30N-ben, számos különleges technológiai és szerkezeti újítással. Mivel a Mitsubishivel közösen tervezett blokkról van szó nem meglepő, hogy például a főtengely, a hajtórudak és a dugattyúk azonosak a Mithubishi Lancer EVO X-ben használtakkal és a blokk felépítése is nagyon hasonló, de nem teljesen azonos.

A DOHC (két, felülfekvő vezérműtengellyel szerelt) közvetlen befecskendezős motor a szívóoldalon változó szelepvezérlésű, vezérműtengelyei pedig üregesek, ahol a vezérműbütykök különleges hőkezelésű szinterfémből készülnek. A könnyűfém blokk merevségét csapágylétra fokozza, az alumíniumöntvényt pedig kompressziós technikával készítik, így biztosítható a nagy fajlagos merevség és zárványmentesség.

A turbófeltöltő is Mitsubishi gyártmány, de nem azonos az EVO X-ben alkalmazott feltöltővel. Szállítási paraméterei hasonlóak de kisebb, könnyebben felpörgő egység. Ezzel biztosítják, hogy az elektronikusan szabályzott nyomatékleadás már 1500/percnél tetőzzön és egészen sokáig a maximum közelében maradjon.

Nincs okunk feltételezni, hogy a 2.0 T-GDI blokk nem lesz tartós, hiszen kipróbált, bevált alkatrészekből épül fel és olyan gyártótól származik amely hagyományokkal bír a sportosabb motorok gyártásában is. A kérdés azonban mindig áll: vajon tudja-e a Performance csomaggal kiegészített i30N a 275 lóerőt 6000-nél és Overboost-funkcióval 378 Nm nyomatékot?

Kiegészítő súlyokkal terheltük az autót a mérésnél, hogy az első kerekek tapadását biztosítsuk, átkapcsoltuk sportmódba az elektronikát és ekkor megjött a hangja is. Már ahogy a pad elkezdte terhelni akkor is nagyon jó, mély tónusú orgánumra váltott, amikor pedig 6800-nál leszabályzott, épp olyan jellegzetes durrogást produkált, mint az ALS-es raliautók.

Hallgassátok meg ezt a sportos Hyundai hangját, nézzétek meg a videót, a végén ezúttal is elemezzük a görbéket és megtudhatjátok, mennyire erős az erősnek mondott i30 N!

Ha tetszett az Erőmérő mai epizódja és további érdekes autókat szeretnétek látni hetente jelentkező sorozatunkban, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Korábbi epizódok:

Kockalada: most kiderül az igazság!
Tényleg erősebb, mint az Ezerkecske? És tényleg annyival, mint kéne? Erőmérőn a kocka-ezerötös.
Olajzabáló Ford Focus, motorjavítás után
Megérte ennyi pénzt elkölteni egy második generációs Ford Focusra? Az olajfogyasztás megszűnt, jó a kuplung, de mennyi az erő most?