Alpina B3 – jobb, mint egy BMW

Totalcar Erőmérő: BMW Alpina B3 3.3

2019.08.09. 06:28 Módosítva: 2019.08.09. 07:26

A Totalcar Erőmérő sorozatában most egy nagyon kívánatos, ritkaságnak számító BMW Alpina modell tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. Az E46 sorozat Alpina által okosított blokkal vajon mit tud az Erőmérőben, a videóból kiderül.

Pontosan tudták már 2001-ben is az Alpinánál, hogy a hatékony tuning a lökettérfogat növelésével kezdődik, ahogy azt is, hogy az M52-es blokk nagyon könnyű és kis súrlódású a nikasilos hengerekkel, de a nagy hőterhelést, a hőingadozásokat nem szereti annyira, mint a sokkal merevebb, masszívabb régi vas blokk. Viszont a VANOS (változó szelepvezérlés) kellett nekik, mert jót tesz az alacsony fordulati nyomatéknak. Nem akartak hengerfejet házasítani blokkal, hanem kiválasztották az amerikai M3-as blokkját, amely az S52B32 kódra hallgató, az M52-essel rokon, azonban vas hengertömbös, mint az M50-es ős 24 szelepes hathengeres.

Ez a blokk adta az alapot, de ehhez is alaposan hozzányúltak a Buchloében székelő Alpina GmbH mérnökei. Átdolgozták a hengerfejet, növelték a furatot, és egyedi, kicsit nagyobb löketű főtengelyt is kapott a blokk, így 3300 köbcentis lett a motor. A kiegyensúlyozott főtengely is fontos a blokk általános minősége és karaktersiztikája szempontjából, de legalább ennyire fontosak a lapos, extrém könnyű dugattyúk. Sajnos ez is okozza a blokk érzékenyésgét az olajminőségre, a tulajdonosok pedig gyakran panaszkodnak megnövekedett olajfogyasztásra. A mérésen szereplő autónak is volt szervizlátogatása és motorfelújítása az olajfogyasztás miatt.

Jól látszik a mérés végén látható görbéken, hogy a motortuninghoz ésszel fogtak. A céljuk nem egy végletekig kihegyezett, nagyon szűk fordulatszám tartományban erős tuning motor készítése volt, hanem jól használható, széles tartományban erős motor építése. Ehhez kellett egy jól megválasztott vezérműtengely, egy hozzá és a hengerfej kiapakításához illeszkedő, hangolt leömlő, és még sok apróság.

Engedték a fordulatot elmenni 7000 fölé, és látható a görbéken, hogy a motor nem kis tartományban erős, hanem széles fordulatszám tartományban végig 250 lóerő felett tud.

Még fontosabb, hogy a nyomaték is hamar felmegy 200 Nm fölé, és széles tartományban magas értéken van, nagy fordulaton pedig sokáig 300 Nm fölött marad. Ebből jól látszik, hogy erősnek érezzük; bármikor lépünk is neki oda, a válasz azonnali megindulás. Ehhez párosul a hathengeres szép hangja, így valóban élmény vele az autózás.

Nem csak mi látjuk így, a modell használtpiaci ára határozottan kúszik felfelé, ráadásul ritka is, úgyhogy ez hamarsoan nagyon keresett yougtimer lesz, abban biztosak vagyunk. Nézzétek meg a mérést, hallgassátok a 7000 fölé forgó hathengerest, és csodálkozzatok ti is a számokon, ahogy mi. Én már fejben bevettem az év végi válogatásba, annyira tetszett.

Ha pedig jónak találjátok az Erőmérő a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, érdekes mérések jönnek, lesz még meglepetés.

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

Kockalada: most kiderül az igazság!
Tényleg erősebb, mint az Ezerkecske? És tényleg annyival, mint kéne? Erőmérőn a kocka-ezerötös.
Olajzabáló Ford Focus, motorjavítás után
Megérte ennyi pénzt elkölteni egy második generációs Ford Focusra? Az olajfogyasztás megszűnt, jó a kuplung, de mennyi az erő most?