Hálásak lehetünk olvasóinknak, mert a Totalcar Erőmérőben nagyon sokféle érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél. Ezúttal nem volt határtalan az örömünk.
Az Erőmérő jelentkezési lapon sok részletre rákérdezünk, hogy amikor a műsorban szereplő autókat válogatjuk, hogy egyebek mellett biztosan ki tudjuk zárni a nem forgalomképes, esetleg műszaki hibás autókat, csökkentve a sikertelen, vagy műszaki hibával végződő mérések esélyét.
Itt most nem csak arra kell gondolni, hogy szétrobban a motorblokk és elárasztja olajjal a mérőpadot, hanem, hogy a bizonytalan futómű miatt nem lehet biztonságosan rögzíteni és mérni az autót. A kormoló, chiptuningolt autókat szeretnénk távol tartani az Erőmérőtől, mert láttunk olyat, hogy az elszívó nem tudott megbirkózni egy turbódízel kipufogójából előtörő korommal, így a végén seprűvel kellett összesöprögetni a padlóra rakódott fekete égésterméket.
A több mint két éve minden héten új epizóddal jelentkező Erőmérő szereplői mindezt tudomásul vették, az eddigi több mint száz mérés során nem is volt komoly fennakadás.
Olyan is előfordult már, hogy egy autót kiválasztottunk, de gazdája nem tudta elhozni a forgatásra. Az autókat egy idő után eladják, esetleg szétszedik, a tulaj külföldre költözik, stb... Ilyenkor keresünk másikat, vagy felkeressük az eredeti jelölt későbbi gazdáját, esetleg a következő forgatás előtt újabb meghívót küldünk.
A több mint két év alatt most fordult elő először, hogy nem olyan autó jött, mint ami a jelentkezési lapon volt. Kicsit értetlenkedve álltunk a tervezett mérés előtt az Autokorbel műhelyében, végül úgy döntöttünk, hogy megmérjük a Suzuki Swift Gti-t, amelyről a helyszínen derült ki, hogy valójában nem Gti. Gazdája januárban töltötte ki az Erőmérő jelentkezési lapját, akkor csupán a megjegyzés rovatban közölte, hogy a birtokában lévő eredeti Swift GTI motor ki van szerelve, javításra szorul, de azt is írta, hogy a munka tavaszra befejeződik, így nem feltételeztük, hogy szeptember végén egy GTI-kormányos, amúgy közönséges, 1,3-as Swift mk1-et látunk majd a mérőpadon.
Persze érdekes egy 215 ezer kilométert futott 1,3-as, első szériás Swift is, de amiért beválasztottuk, az pont a sportváltozat motorja volt. Az 1,3-as GTi motor mestermű a 7000/perces fordulatszámával és 101 lóerejével, érdekesek lettek volna a tulajdonos tapasztalatai is, beszélhetett volna a hegyes kis hot hatch megbízhatóságáról és persze megtudhattuk volna, mennyi erő maradt harminckét év után egy Swift GTI-ben, amelyből mostanra alig maradt érintetlen állapotú példány Magyarországon.
Korábban már mértünk 1,3-as Swiftet ez pedig az elődmodell, hasonló, csak még karburátoros motorral. Ez is tud tanulsággal szolgálni, úgyhogy felraktuk a mérőgörgőkre. Kicsit azért is érdekes a motor, mert az újabb kasznis magyar Swiftnek csak kinézetre ilyen a motorja, a pontos lökettérfogata is más, ez 1324 köbcenti, a mi autónké pedig csak 1298 volt. Alapvető felépítésben nincs különbség a két konstrukció közt: egy vezérműtengely fogazott szíjjal hajtva, hengerenként két szelep. A nyolcvanas évek iskolapéldája ez a motorépítésre az első generációs Swifté, beleértve a kéttorkú regiszterkarburátort is.
Ez a blokk és az utódja is kimagasló a gyártási minőség szempontjából, beleértve az illesztéseket és a felhasznált anyagokat. Tartós, sokáig megbízhatóan működő, alacsony karbantartási igényű motorokról van szó, ezért aztán tanulságos lehet a harminckét éves Swift 1,3-as mérése.
Rövid motormelegítéssel kezdtünk, majd indítottuk a mérési folyamatot. A motor műszakilag nem volt top állapotban, kis olajfolyást és enyhe vízcsepegést tapasztaltunk, de a mérés hibátlanul lement.
Ha kíváncsiak vagytok az eredményre, nézzétek meg a videót, a végén szokásunknak megfelelően kicsit elemezzük a hányatott sorsú, régóta Magyarországon lévő 1987-es Suzuki teljesítmény- és nyomatékgörbéjét.
Ha pedig jónak találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, érdekes autók jönnek az utcáról!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.