Megúsznád a gumicserét?

Négy évszakos gumik tesztje – 2019.

2019.11.20. 06:15

Egyesek az ideális megoldást, mások a spórolást, megint mások csak a veszélyt látják a négy évszakos gumikban. Kétségkívül megvannak az előnyei, de nagyon nem mindegy, melyiket szereljük az autónkra.

Mire jó a négy évszakos gumi?

Ahogyan a német autóklub (ADAC), az Autobild is évről évre készít gumiteszteket, hogy ezzel is megkönnyítse az eligazodást az óriási választékban. Az egyik idei tesztjük a négy évszakos gumikat teszi próbára, méghozzá 225/45 R17-es méretben. Fontos, hogy ugyanezek a mintázatok más méretben akár egészen másképp is teljesíthetnek.

A négy évszakos gumiknak nincs jó hírük. Ezt részben annak köszönhetik, hogy sokáig valóban a megtűrt kategóriába tartoztak, az igényesebb autósok lenézték ezeket, mondván, semmire sem jók igazán. Az utóbbi időben nagyot változott a helyzet, és a Totalcar első saját gumitesztje is alátámasztotta, hogy bizonyos körülmények között saját pályáján is képes megverni például a télit. Sőt, nyáron közelíti a nyárit is. És persze azt is igazolta, hogy télen óvakodjunk a nyáritól.

Mit és hogyan teszteltek?

Az Autobild tesztje valamivel talán kevésbé átfogó, mint amilyeneket az ADAC-től megszokhattunk, azonban így is elég életszerű, és jó képet ad az egyes mintázatokról. Idén 225/45 R17-es méretben vizsgálódtak, összesen 31 különböző abroncsot próbáltak ki, prémiummárkáktól a legolcsóbb névtelenekig. A gumikat egyszerű vásárlóként szerezték be, nem árulták el, milyen célra veszik, ezzel is próbálták megtartani a teszt tisztaságát.

A teszt két fő részből állt. Először – afféle selejtezőként – minden gumival csináltak egy fékezési próbát, száraz és nedves úton is féktávolságot mértek. Innen csak a legjobb tíz jutott tovább, azokat vetették alá további próbáknak, hogy kialakuljon a végső sorrend.

Első forduló

Az első teszt során száraz, illetve nedves úttesten is 100 km/h-ról fékeztek, az eredményeket külön-külön is feljegyezték, majd a két részeredmény összegét vették figyelembe a rangsorolásnál. Az abroncsok között jelentős különbségek voltak: míg a legjobbaknál a két fékút összege 90 méter alatt maradt, addig a leggyengébbek a 100 métert is túllépték összesítésben. Száraz úton az autóabroncsok terén kevésbé ismert Maxxis bizonyult a legjobbnak a maga 39,5 méterével, míg a 31-es mezőny sereghajtója a GT Radial lett 46,5 méterrel. A következő táblázat a száraz utas fékezés top 10-es listáját mutatja.

A legjobb tíz abroncs száraz úton mért fékút alapján
Helyezés Mintázat Fékút (méter)
1. Maxxis Premitra All Season AP3 39,5
2. Bridgestone Weather Control A005 39,7
3. Michelin CrossClimate + 39,9
4. Cooper Discoverer AllSeason 41,2
5. Hankook Kinergy 4S² 42
6. Nexen N'blue 4Season 42,3
7. Continental AllSeasonContact 42,6
8. Vredestein Quatrac Pro 42,9
9. Tristar All Season Power 42,9
10. Linglong Green-Max All Season 42,9

Nedves úton még nagyobb eltérések mutatkoztak a különféle abroncsok teljesítményében. A legrövidebb, 46,3 méteres úton a Bridgestone-nal állt meg a tesztautó, míg az utolsó a King Meiler lett megdöbbentően hosszú, 62,2 méteres fékúttal. A következő táblázatban a nedves utas top 10 látható.

A legjobb tíz abroncs nedves úton mért fékút alapján
Helyezés Mintázat Fékút (méter)
1. Bridgestone Weather Control A005 46,3
2. Vredestein Quatrac Pro 46,5
3. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 47,5
4. Michelin CrossClimate+ 48,6
5. Uniroyal AllSeasonExpert 2 49,2
6. Kumho Solus 4S HA31 49,5
7. Continental AllSeasonContact 49,9
8. Toyo Celsius 50,2
9. Nexen N'blue 4Season 50,4
10. General Tire Altimax A/S 365 50,6

A két részeredményt összesítve azt látjuk, hogy mindössze három gumi maradt 90 méter alatt, vannak viszont hatan, amelyek a 100 méteren is túlszaladtak. Utóbbiakat érdemes nagy ívben kerülni. A top 10-ből, így a továbbjutók közül kiszorult többek közt a Pirelli is. Íme, a teljes eredménysor.

Négy évszakos gumik rangsora fékút alapján
Helyezés Mintázat Nedves úton (m) Száraz úton (m) Összesen (m)
1. Bridgestone Weather Control A005 46,3 39,7 86
2. Michelin CrossClimate+ 48,6 39,9 88,5
3. Vredestein Quatrac Pro 46,5 42,9 89,4
4. Maxxis Premitra All Season AP3 51 39,5 90,5
5. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 47,5 44,4 91,9
6. Continental AllSeasonContact 49,9 42,6 92,5
7. Nexen N'blue 4Season 50,4 42,3 92,7
8. Hankook Kinergy 4S² 50,8 42 92,8
9. Kumho Solus 4S HA31 49,5 43,8 93,3
10. Cooper Discoverer AllSeason 52,6 41,2 93,8
11. Falken EuroAll Season AS 210 50,9 44,2 95,1
12. General Tire Altimax A/S 365 50,6 44,8 95,4
13. Nokian Weatherproof 51,3 44,5 95,8
14. Toyo Celsius 50,2 45,6 95,8
15. Yokohama BluEarth-4S AW21 52,1 44,1 96,2
16. Pirelli Cinturato All Season Plus 51,9 44,5 96,4
17. Uniroyal AllSeasonExpert 2 49,2 47,3 96,5
18. Tristar All Season Power 54,1 42,9 97
19. Kleber Quadraxer 2 52,6 44,5 97,1
20. Tyfoon 4-season 51,3 45,9 97,2
21. Matador MP 62 All Weather Evo 51,6 46,1 97,7
22. BF Goodrich g-grip All Season 2 54,1 44,6 98,7
23. Rotalla Setula 4 Season RA03 55,5 43,3 98,8
24. Goodride SW602 All Season 54 44,9 98,9
25. Viking FourTech 53,5 46 99,5
26. Nankang Cross Seasons AW-6 55,1 45,2 100,3
27. Linglong Green-Max All Season 59,4 42,9 102,3
28. Fulda MultiControl 57 45,7 102,7
29. Star Performer SPTS AS 57,3 46,1 103,4
30. GT Radial 4Seasons 60,3 46,5 106,8
31. King Meiler All Season Tact AS1 62,2 46,4 108,6

Második forduló

A teszt nagyobbik, mondhatni érdemi részét jelentő második körbe tehát csak a legjobb tíz jutott tovább. Itt már nemcsak fékezési feladatok voltak, hanem számos olyan manőver is, amelyekkel az autó kezelhetőségét, az adott körülmények közötti viselkedését tudták feltérképezni. A száraz és nedves aszfalton kívül itt már havas és jeges viszonyokra való alkalmasságot is vizsgáltak. Tizenkétezer kilométeres kopástesztnek is alávetették az abroncsokat. Ez minden gumitípusnál fontos szempont, de a négy évszakosaknál, amelyek lényegében két szettet helyettesítenek, talán még lényegesebb.

Az utolsó táblázatban a végső rangsor látható, valamint a havas, a nedves és a száraz útra, valamint a költségekre kapott részpontok. A költségek megnevezés nemcsak magát az árat, hanem a kopást is magába foglalja. A legjobb osztályzat az 1-es, a skálát pedig plusz és mínusz jelölésekkel bővítették. A tesztgyőztes a Michelin CrossClimate+ lett, de hasonlóan példás osztályzatot kapott a Vredestein Quatrac Pro is.

A legjobb négy évszakos gumik – 225/45 R17 (2019)
Helyezés Mintázat Havas Nedves Száraz Költség Osztályzat
1. Michelin CrossClimate+ 2+ 2 2+ 1 példás
2. Vredestein Quatrac Pro 1- 2+ 2 2- példás
3. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 1- 2 2- 1-
4. Continental AllSeasonContact 2+ 2 2- 1-
5. Hankook Kinergy 4S² 1- 2- 2 2
6. Nexen N'blue 4Season 2 2- 2 2+
7. Maxxis Premitra All Season AP3 2 2- 2+ 2-
8. Kumho Solus 4S HA31 2 2- 3+ 2+ kielégítő
9. Bridgestone Weather Control A005 3+ 2 2+ 3 kielégítő
10. Cooper Discoverer AllSeason 2- 3 2- 2- nem ajánlott

De kinek éri meg a négy évszakos?

A fentiekből is kiderül, hogy a négy évszakos gumik mezőnyében nagy a szórás. Vannak ugyan, amelyek jók nyáron, vannak, amelyek megbízhatóak télen, de kevés az olyan kiegyensúlyozott abroncs, ami valóban kiszolgál minket négy évszakon át. Aki valóban sokat megy, és szeretné a legjobb megoldást választani, még mindig az évszakspecifikus gumikkal jár jobban. Aki viszont kész kompromisszumot kötni, esetleg nem autózik az átlagnál többet, nyugodtan választhat négy évszakost is, persze a jobbak közül.

Az évi két átszerelést biztosan megspóroljuk vele, de figyelembe kell venni, hogy mivel két szettet helyettesítünk, így értelemszerűen gyorsabban el is koptatjuk. Abba is érdemes belegondolni, hogy a guminak nemcsak a kopás, hanem az elöregedés is ellensége. Hiába jó még a profilmélység, ha repedezett az egész. Ez a veszély talán kevésbé fenyeget a négy évszakossal. Összességében tehát mindenkinek érdemes a saját autózási szokásaihoz és igényeihez igazítani a gumiválasztást.