Parkoló Parádé június 19-én: Csillogó veteránok

Érdekel

Ferié a tökéletes Lada Samara

Totalcar Erőmérő: Lada 2108 Samara

2019.12.13. 06:17

A Totalcar Erőmérő sorozatában egy már majdnem elfeledett modell, a szocialista járműgyártás vitathatatlan ikonja hajtja meg a profi teljesítménymérő padot itt az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre és meglepően sokan jelentkeztek is. Ez a mérés megint különlegesnek ígérkezik, egy kicsit módosított, tuningolt Lada Samara került a mérő padra.

Nehéz innen, 2019-ből megítélni a rendszerváltás előtti szocialista járműgyártást. A piac mesterségesen szabályozott volt, megmondták, hogy mit kell vennünk, mi pedig azt vettük, vagy semmit. Az árak is be voltak lőve, néha a termék ára a valós értékével köszönő viszonyban sem voltak, akár egyik, akár másik irányban.

A kései szovjet járműgyártás egyik nagy reménysége a Lada 2108-as modell, a Samara volt. Már a neve is fura, mert először Szputnyik néven indult, így csak a modellkód változatlan, de annak már hagyománya van a Zsiguli és Lada-gyártás történetében.

Ez volt az a modell, amellyel a szocialista járműgyártás nagyobb volumenben a nyílt piacra akart lépni. Azt remélték, hogy Nyugat-Európában is el tudják adni a Samarát, nem csak azokban a keleti országokban, ahol alig volt más. Ehhez elméletileg adott is volt minden az első tisztán szovjet tervezésű - tehát nem licensz - Lada esetében. Ez volt az első McPherson első futóműves szocialista típus, formaterve is saját, műszakilag, egészében korszerű felépítésű, elöl keresztmotoros, elsőkerékhajtású konstrukció, ilyen módon valóban a kor szellemében készült.

Persze azért van a mondatban de is, hiszen a Samara nem jelent meg időben, és nem olyan minőségben mutatkozott be, mint szerették volna, illetve a formaterve is nehezen tudta felvenni a versenyt a Volkswagen Golf II-vel, sőt a hosszú modellciklus miatt a Golf 3-mal, illetve 4-gyel. A fejlesztés sem volt igazán dinamikus, gyenge faceliftekről és kötelező emissziós normáknak megfelelésről szólt az egész.

A Samara motorjának hengerfej-tervezésében a Porsche Engineering is segített, ez az autógyár más márkák számára is elérhető fejlesztőrészlege.

A Samara motorjával egyébként nem igazán volt baj soha. Hagyományos OHC motor, fogazott szíjjal hajtott vezérműtengellyel, és hengerenként két szeleppel. Először karburátoros, később befecskendezős, 16 szelepes motorral is készítették, de ezt a kivitelt nálunk már sokkal kevesebben ismerik.

Mivel az oroszok nem akartak - talán pénzük sem volt rá - nagyon belenyúlni a motorblokkba amikor 16 szelepes hengerfejet kapott, a forgattyús ház és még sok minden érintetlenül maradt.

Ezt használta ki a mérésre érkezett Samara informatikus gazdája, Feri amikor okosan összelegózta a régi 1500-as blokkot az új 16V hengerfejjel, illetve befecskendezővel. A motor kapott másik kipufogóleömlőt, és a teljes átalakítást ez a srác csinálta a barátoktól és neten szerzett információk alapján.

Elmondása szerint meglepő volt, hogy minden passzolt, be is fért az új hengerfejű motor a helyére és ahogy mondani szokták, jól kiadta a szerkezet. Hamar összeállt az eredetinél lényegesen erősebb Samara, sőt, az első hibák kijavítása után megbízhatóan üzemel.

Ha ez egy gyári 16V Samara lenne, akkor 90 lóerős lenne 4800-as, viszonylag alacsony fordulaton. Mivel azonban nem gyári, nagyon kíváncsiak voltunk, hogy eléri-e ezt a szintet, esetleg magasabb lesz a valós teljesítmény? Érdekes mérés volt, nézzétek meg a videót, a végén elemezzük a görbék alakját, és levonunk néhány következtetést!

Ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek megnézni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára.

Korábbi epizódok:

Alfa szedán, Ferrari motor – mi baj lehet?
Ennek az Alfának ütni kell, szerencsére jó alapanyagokból főzték. Van olyan gyors, mint amilyen piros!
Sok ember, nagy hang, rengeteg lóerő
Az úgy volt, hogy elsőre jó ötletnek tűnt, majd másodikra is, úgyhogy élőben mértük az erőt a PP-n.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.