"BMW-t akartunk, végül Golfot vettünk"

Totalcar Erőmérő: Volkswagen Golf II 1.8

2019.12.20. 06:14

Az Erőmérőben a profi teljesítménymérő padon minden kiderül az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki az autókat, és bizony nagyon vegyes a felhozatal a korábban jelentkezett olvasók autói között. Most egy 1991-es Volkswagen Golf tekeri meg a pad görgőit, hazánkban egészen ritka motorral.

Ha a Volkswagen Bogarat nem számoljuk, akkor a kettes Golf a legnagyobb darabszámban gyártott Volkswagen, ami nem csoda, hiszen kilenc évig volt gyártásban, mindössze egy nagyobb fészlifttel.

Az első generáció sikere után a másodikkal tudatosult a vásárlókban a kompakt VW minősége, gyakorlatilag ez a modell alapozta meg a márka hírnevét a nyolcvanas években. A márka ekkor már használta a moduláris felépítés elvét a motorblokkoknál, osztozott más modellek alkatrészeiben, egyúttal kialakított egy szinte kötelező gyártási koncepciót. A Golf II-t szinte az egész világon árusították, ami szintén nem volt annyira jellemző harminc-negyven évvel ezelőtt. Nagyon sokféle felszereltségi szinttel és sok különböző motorral készült, néha ország- vagy földrész-specifikusan a különböző piacok igényeit követve.

A második Golf-generáció egyes motorjai egy-egy országban népszerűbbek voltak, mint a mások, Magyarországon például a főként magánimportban behozott példányok zöme dízel és a turbódízel volt, valamint az 1,6 literes benzinmotor. A rajongók persze a 16 szelepes GTi változatot keresték, amely egész Európában népszerű a mai napig, bár jelenleg ritkaságnak számít, ára megindult felfelé.

A Totalcar Erőmérő mai epizódjában egy 1,8-as motorral szerelt kivitelt láthattok, mely eredetileg a svájci piacra készült, a Swiss Champion fantázianév is erre utal. A név mögött húzódó felszereltségi szintet kizárólag az 1991-es modellévben kínálták a Golfhoz, a bajnok kifejezés pedig a korábbi év svájci eladásaira utal, akkor ugyanis ez a kompakt volt a legkedveltebb az alpesi ország vevői közt.

Az 1,8 literes szívómotor az 1,6-os iktertestvére, csupán a lökettérfogatában különbözik, műszakilag azonos. Nyolcszelepes konstrukció, fogazott szíjjal hajtott szimpla vezérműtengellyel és befecskendezőrendszerrel. Ezt a motorcsaládot gyakorlatilag 1972 óta gyártja a Volkswagen-csoport, nyilván pár módosítással, azonban alapfelépítésükben teljesen egyező módon.

A benzinesek közül itthon általában az 1,3-ast vagy az 1,6-os modellt választották, az 1,8-as jellemzően magasabb felszereltségű és természetesen drágább autókba került. A korabeli sajtó ezt a motort tartotta az egyik legjobb választásnak a kettes Golfhoz, hiszen a közel 180 km/óra végsebesség és a 10,8 másodperces nullaszázas sprint nagyon jónak számított a nyolcvanas évek fordulóján, sőt, ma is teljesen elfogadható értékek.

A motor nagyon megbízható, hiszen bár a mérésre érkezett Golfban 285 ezer kilométer van, korábban inkább csak a korból adódó hibákkal szembesült a gazdája. Kíváncsian vártuk, hogy a legendás autók rászolgál-e hírnevére, illetve, hogy mit tud a mérőpadon majdnem 300 ezer kilométer után a névleges 90 lóerőből és 145 Nm forgatónyomatékból.

Az autó nagyon jó állapotú, a motor csendben jár, a hidraulikus szelephézag-kiegyenlítésnek semmi hangja nem volt, nem csattogtak a szeleptőkék sem. Rövid melegítés után megkezdődött a mérés és a Golf 1,8 CL Swiss Champion nagyon szép görbéket rajzolt. Nézzétek meg a videót, a mérés végén elemezzük a kapott eredményt!

Ha pedig érdekesnek találjátok a hetente jelentkező Erőmérőt, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert sok érdekes mérés jön még! A következő új epizóddal kivételesen nem az ünnepek alatt, hanem január első péntekén jelentkezünk.

Korábbi epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.