Mennyit ér egy éjjellátó az autódban?

Teszt: Lanmodo VAST – 1080p Night Vision System

2019.12.21. 14:40

A Lanmodo makretingese, Kate emailben keresett meg, hogy kipróbálnánk-e a cégük éjjellátó készülékét. Az ember persze óvatos, lekádereztem a vállalatot, amely egyébként amerikai. Azért gyorsan megnéztem az Aliexpressen is, nem csak egy átcímkézett termék-e ez. Nem találtam ilyet, ami persze nem azt jelenti, hogy nem létezik, de hogy nem hétköznapi, az biztos. Ők maguk árulják a terméket, meg az Amazonon lehet rendelni, a sarki Keravillban se keresd, mert nincs. De erről még lesz szó a végén.

VIGYÁZAT!

Olvasónk jelezte, hogy a gyártói pénzvisszafizetési garancia csak igen erőszakos fellépés esetén működik, kérem, mindenki ennek tudatában rendeljen a netről. Viszont úgy tűnik, időközben lett itthoni forgalmazója a terméknek.

A készülék színes képet ígér, full HD felbontásban, ami kicsit fura a 8,6 col (a látható képen mérve 20 cm) képátlójú monitorra ránézve, hiszen nagyon nem 16:9-es. Nagyjából akkora, mint egy autó belső tükre, rögzíteni lehet egy tapadókoronggal vagy egy ragacsos, a műszerfal tetejéhez egész jól odatapadó talapzattal lehet. A túloldalon egyetlen lencse meredezik előre, meg van néhány hűtőnyílás.

Ez az éjellátó egyébként úgynevezett passzív készülék, ebből bárki rájöhet, hogy kétféle készülék létezhet, a másikat aktívnak hívják. Utóbbi úgy lát az éjszakában, hogy infravörös sugarakkal megvilágítja az utat, míg a passzív készülék abból főz, ami van: vagyis csak érzékeli a meglévő infravörös fénysugarakat.

Egy kis pontosítás Zolitól

Szia Tibi! Az infravörös és a hőérzékelés azért nem ugyanaz. Hőt biztos nem tud érzékelni, mert az ablakon keresztül nem működik, bármennyire is drága a készülék.

Az éjjellátó technológiának 2 technikai irányzata van,  a digitális és az analóg.

A digitális, mint ahogy ez a készülék is, egy normál fényérzékelő CCD-t tartalmaz egy optika mögött, csak itt más tartomány van szűrve és felerősítve, mint a digitális fényképezőgépeknél.

Alacsony fényviszonyok mellett, ez sem fog túl jól működni főleg, ha mondjuk szaturálják a környezetet, mondjuk egy felkapcsolt belsőtér világítással.

Az analóg, több tízszeresen nagyobb érzékenységű és az ára is – ennek megfelelően – a 10 szerese. Teljesen más technológia,  és nem is színes.

A Lanmodo készülék a gyártó leírása szerint a látható fény és az infravörös sugarak határán dolgozik, ezt a tartományt erősíti fel. Ez egyben azt jelenti, hogy valamennyi környezeti fénynek azért kell lennie, teljesen sötétben nem igazán működik (hivatalosan 0,0001 Lux a határ), de nem is arra való, hogy az éj leple alatt osonjunk vele egy tankkal a csatatéren.

A próba során megpróbáltam a kamerákat úgy beállítani, hogy valóban azt adják vissza, amit az emberi szem lát: az éjellátó ugyanis nem rögzít videót, nincs saját memóriája vagy kártyahelye. Ez csak mutat, így külön kamerával vettem fel a képét. UPDATE: azóta megjelent az a verzió is, amely képes rögzíteni is.

Ami a tanulságokat illeti, már rég lepett meg bármilyen termék ennyire. Ehhez az is kellett, hogy pont érkezzen egy brutális éjszakai eső, ahol egyébként egy ledes világítású BMW X1-esben ültem, ami nagyon világít. Csakhogy ilyenkor ez már kevés, és a Lanmodo határozottan sok képi infót tudott hozzátenni a dologhoz. De jól látszott, hogy például a sötét helyeken bóklászó gyalogosok észrevételében is sokat segített, ezek mind láthatók a tesztről készült videóban. (Köd viszont nem volt a teszt idején, olvasónk, aki megrendelte, viszont jelezte, hogy nem sokat adott.) Érdemes megnézni az éjszakai felvételeket.

Mint mindennek, ennek is vannak hátrányai. Hogy mást ne mondjak, pont megingott a minőség-ellenőrzés Kínában, amikor a tesztpéldány készült: a tapadókorong menete nem ment bele a készülék menetébe, ezért csak a normál talppal, a műszerfal tetején tudtam használni. Ami így nem tűnik nagy bajnak, de a BMW-ben például már lényegében csak az anyósülés elé lehetett így berakni.

A gombok sem adnak prémium feelinget, bár túl sokat nem is kell használni ezeket. A készülék egyébként csak két nyelvet ismer, a kínait és az angolt, bár bonyolult dolgokat nem lehet állítgatni: fényerő, kontraszt, továbbá meg lehet forgatni a képet, hiszen a tapadókorongon lóg a készülék. Van még mód fekete-fehér üzemmód is, ami néha hasznos, például esőben.

A kép nem egy 4K HDR minőség, szmötyis is, de arra pont elég, hogy segítse a tájékozódást a sötétben. A furcsán összenyomorított képernyőn minden nagyon lapos, de ezt hamar megszokja az ember. Nem tudom, miért ilyen a kijelző formátuma, de talán az is az okok között lehet, hogy 16:9-es képaránnyal elég magas lenne a készülék, meg súlyos, sokat takarna ki és nehezebb lenne fellógatni egy (nem selejt) tapadókoronggal is.

Amikor teszteltem, engem maximálisan meggyőzött az éjellátó, minden hibájával együtt. A szakadó esőben, amikor a ledekkel is alig láttam, lényegében megduplázta a látótávolságot, de normál, városi körülmények között is észrevettem azokat a gyalogosokat, akiket amúgy nem. Sőt, még akkor is jobban láttam, amikor a szembejövő fénye magát a kamerát is elvakította kissé. A látószög itt csak 36 fok, tehát az a cél, hogy a távolabb lévő dolgokat lássuk benne.

Mindezzel együtt úgy tűnik, nem sok konkurenciája van. Akad ugyan olyan fedélzeti kamera (dashcam), amely tud hasonló éjszakai funkciót, de pici a képernyője és a hatalmas (150-170 fok) látószög miatt ezek nem adnak igazán használható képet. Az autógyártók által kínált gyári megoldások csak új autókhoz elérhetők, extraként. És általában a német prémium szedánok (20 millió+) esetében lehet megvenni ezeket, egymillió forint közeli beruházással, igaz, ezek extra funkciókat is tudnak (gyalogosok felismerése, bekeretezése a képernyőn, sőt, külön fénysugárral megvilágítása az okos led-mátrix lámpákkal). Az elérhetőbb autók körében a PSA kínál még éjjellátót, a Peugeot 508 esetében 460 ezer forint, a DS 7-nél pedig 510 ezer forint a felára, ennél olcsóbbat nem találtam a magyar piacon.

A Lanmodo ezekhez árazott, így az alap készülék 500 dollár (kb. 150 ezer Ft), a szintén éjjellátó tolatókamerával kiegészített verzió pedig 600 dollár (kb. 180 ezer Ft). Ennyiért hobbisták nem fogják megvenni, inkább a profiknak szól, akiknek időjárástól és napszaktól függetlenül menniük kell. A készülék csomagolása alapból tartalmaz olyan csatlakozót is, amely az autó OBD-csatijáról nyeri a tápot, így nem kell beáldozni egy szivargyújtót az éjellátó üzemeltetéséhez, k amionosoknak van felárért 24-12 voltos átalakító.

Mindig elbizonytalanodom, amikor olyat olvasok, ami most fog következni. Például, hogy vajon higgyek-e a tesztelőnek. Ezért leszögezném: semmiféle bónuszt nem kapunk ezért, ám Kate Amerikából azt írta, hogy a tapadókorong által nekem okozott kellemetlenség miatt aki erről a linkről rendeli meg a készüléket a LMDNVS_TOT kuponkóddal, az kap ötven dolcsi kedvezményt. Remélem, működik és ahhoz már jó tapadókorongot küldenek. :D

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.