Inkább ne versenyezz ellene

Totalcar Erőmérő: Opel Astra 1.6 turbo

2020.01.10. 14:59

Hálásak lehetünk olvasóinknak, mert a Totalcar Erőmérőben nagyon sokféle és érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél. Most egy Euro6 környezetvédelmi osztályú, majdnem új Opel tekeri meg a mérőpad görgőit, és nem marad el a meglepetés.

Nehéz helyzetbe hozzák az autógyártókat az egyre szigorodó környezetvédelmi normák. Nem csak a kipufogón kijövő gázoknak, de a hangoknak is szigorú határokat szabnak, a piac viszont igényli az egyre nagyobb, kényelmesebb és gyorsabb autókat.

Olyan nem fordulhat elő, hogy egy típusból az elődmodell nagyobb és erősebb mint amire leváltják, azonban biztos, hogy az újabb generációnak tisztábbnak kell lennie. A biztonság szintén fontos, de a nagy tömeg mindenre rossz hatással van, tehát azt is lejjebb kell szorítani, lent tartani, legrosszabb esetben kicsit növelni. Mindezt úgy, hogy az autó ára ne lépje erősen túl az elődmodellét, mert a piac nem tolerálná, a vásárlók a más márka után néznének.

Az Astra mindig az Opel legnagyobb darabszámban eladott modellje volt, számos motorvariánssal, felszereltségi szinttel. Annak ellenére, hogy nem tudott kilépni a Golf árnyékából, megtalálta vevőit évtizedeken keresztül. Voltak jobban és kevésbé jól sikerült generációi, azonban az aktuális K-széria az egyik legjobb a típus története során. Könnyű és erős, ráadásul már Euro6 normának megfelelő motorokkal szerelik.

Ebbe a karosszériába építik az 1,6-os turbómotort is, amit a GM nomenklatúrában 1.6 SIDI Ecotec-nek neveznek. Ez a blokk közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltött, 1,6-os négyhengeres. Manapság hírértéke van, ha egy kompakt autóban négyhengeres motor található, mert egyre több a háromhengeres, jellemzően 1,6 liter alatti lökettérfogattal. 

A SIDI Ecotec motor felépítése szinte egy direkt befecskendezős dízelre hasonlít a központi helyen elhelyezett injektorával, illetve a benzinesek viszonylatában magasnak számító, 130 baros befecskendezési nyomással. Természetesen tizenhat szelepes, dupla vezérműtengelyes konstrukció, mely szívó- és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlésű. A szelepek emelési magasságát ugyan nem változtatja ez a megoldás, de a kipufogó- és szívóoldal vezérlése fokozatmentesen állítható a mért paraméterek és üzemi körülmények függvényében.

Ha megnézzük a motor műszaki adatait, úgy vélhetjük, hogy egy körülbelül háromezer köbcentis szívómotort írnak le, bár 300 Nm nyomatékot azok sem produkálnak 2000/perc fordulat környékén. Nem beszélve a 200 lóerős maximális teljesítményről, amely ötezer alatt jelentkezik. Ezek a számok azt jelentik, hogy a turbóbenzines Astra a hétköznapi használatban nagyon erős, nem kell forgatni és nyomatékos már lentről. Ilyen adatok nemrég még komoly GT modelleknek és sportkocsiknak is büszkeségükre vált volna, a környezetvédelmi értékek ismeretében pedig még barátságosabb az Astra.

Ez azonban az elmélet. Vajon mit mutat a mérőpadon ez a korszerű, tiszta technika? Tudja a gyári adatokat kevesebb, mint 30 ezer kilométerrel az órájában? Esetleg soha nem tudta? Ha kíváncsiak vagytok az eredményre, nézzétek meg a videót, a végén szokásunknak megfelelően kicsit elemezzük az Astra görbéit, így láthatjátok, mi is meglepődtünk az eredményeken.

Ha pedig jónak találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert érdekes autók jönnek az utcáról!

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

Mit tesz 250 ezer kilométer egy Porschéval?
A Cayman S közvetlen befecskendezésű, hathengeres bokszerét keményen hajtja a tulaj. Árt ez neki? Megmértük.
A legnagyobb, legnehezebb és legnyomatékosabb
A világ legnagyobb TDI-je V12-es, egy Audi Q7 orrát is majdnem szétfeszíti és papíron olyan brutális, hogy kénytelenek voltunk lemérni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.