Volvo, ahogy mi is szeretjük

Totalcar Erőmérő: Volvo S60 T5

2020.01.24. 14:53

A Totalcar Erőmérő sorozatában egy közkedvelt Volvo áll a mérőpadra az Autokorbelnél. Kedveljük mi is ezt az öthengeres turbómotort és most meg is mérjük az Erőmérőben mit tud 200 ezer kilométer után.

A Volvo az átlagember számára a biztonságot jelképezi. Ezt az imidzset erősítették évtizedeken keresztül a svédek, így ez maradt meg mindenkiben a legjobban. Pedig számos más jó tulajdonsága is van a márkának: például saját tervezésű, már a hetvenes években moduláris technikára épülő motorcsaládjuk. Ebben a moduláris – sok alkatrészben osztozó motorcsaládban – született a mérésre érkezett öthengeres turbómotor is, amely egy S60 orrában töltötte eddigi 200 ezer kilométerét.

Eleve különlegesség az öthengeres elrendezés, mert a hengerelékelés miatt jellegzetes a motorhang, nem összekeverhető a hathengeresével, pláne nem a négyhengeres kistesóival. Az öthengeres morgás és sima járás különleges karaktert ad, ezt mindenki tudja és a legtöbben vonzódnak is hozzá.

Mai szemmel nézve további érdekesség a 2,4 literes lökettérfogat is, hiszen nem jellemző mostanában ebben a kategóriában a két liter körüli motor. Másrészről pedig a szerkezeti felépítése a mai kort képviseli: teljes egészében könnyűfém, ötvözött alumínium konstrukció, kovácsolt hajtórudakkal és főtengellyel, dupla, felülfekvő vezérműtengellyel, és a szívó-, illetve kipufogóoldalon is folyamatosan változó szelepvezérléssel.

A szelepemelési magassága állandó, de a tengelyek szöghelyzete az üzemi körülmények hatására el tud hangolódni. Ez kombinálva a K24-es BorgWarner turbófeltöltővel egy nagyon kellemes nyomatékkarakterisztikát tud ani úgy, hogy a motor terhelhető fordulatszám tartománya széles marad.

Ez a motor tipikusan az, ami papíron kevesebbet mutat, mint menet közben, mert a csúcsteljesítménye nem egy kimagasló érték, 260 lóerőtől már nem esünk hanyatt 2020-ban, azonba a motor nyomatékrugalmassága, alacsony fordulati nyomatéka, amikor még a tubónyomés fel sem épül, éppen elég ahhoz, hogy a motort mindig erősnek érezzük.

Bár az S60-es nem könnyű autó, ez a jó karakterisztikájú, kellemes hangú motor olyan szubjektív dinamizmust ad neki, hogy vezetve erősebbenek érezzük, mint amilyen valójában. Akinek pedig esetleg nem lenne elég, ez a motor kitűnő tuning alap, hiszen minden alkatrésze megfelelően túlméretezett, egészen jól bírja az elektronikus tuningot.

Ezek után felmerül a kérdés, hogy mennyi a valós teljesítménye, esetleg több, mint a gyári 260 lóerő? Turbós motorknál gyakran előfordul, hogy kicsit túlteljesítik a gyári értéket, most meglátjuk, hogy az S60 T5 mit mutat.

A mérés simán lefutott, az öthegeres motor nagyon szép tónusban szólt, 4000 felett kicsit mélyebben és elforgott az elektronikus leszabályozásig.

Hallgassátok meg, remélem a videón is hallatszik, utána pedig megnézzük az eredményt és elemezzük a görbéket, látszik-e rajta az a karaktersiztika, amit vezetés közben érzünk.

Ha érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, izgalmas mérések jönnek, lesz meglepetés!

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

A legnagyobb, legnehezebb és legnyomatékosabb
A világ legnagyobb TDI-je V12-es, egy Audi Q7 orrát is majdnem szétfeszíti és papíron olyan brutális, hogy kénytelenek voltunk lemérni.
Alulértékelt autó, alulértékelt motorral
A britek is tudtak, ha akartak, és bár a 75-ös egy BMW-alapú Rover, a motorja eredeti angol. De megvannak-e a lovak?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.