V8-as fürdőkád a mérőpadon

Totalcar Erőmérő: TVR Chimaera 400 - 1998.

2020.02.08. 07:26

A Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle és érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél, most azonban egy Magyarországon talán egyetlen angol sportkocsi tekeri meg a mérőpadot, mi is nagyon vártuk az eredményt...

Senki ne érezze kínos helyzetben magát, ha még nem hallott a TVR-ról! A kis szériában gyártott sportkocsik és kit-carok közt viszonylag nagy darabszámairól ismert az 1946-ban alapított manufaktúra, de a kontinensre csak kevés ilyen autó jutott. Balkormányos kivitelben pedig tényleg csak néhány darabot gyártottak. A mérésre érkezett TVR Chimaera is jobbkormányos, eredeti angol modell, és ha valakiben felmerülne a gyanú: igen, ez ugyanaz a példány, mint amelyik a tesztünkben szerepelt. Újként komoly értéket képviselt a kézzel készített roadster, és ma is gyűjtők keresik leginkább.

A magyarázat is egyszerű: ilyen nyers, komolyabb elektronikáktól mentes, parádés súly-lóerő arányú autót nem igazán gyártottak, vagy ha igen, akkor ennél még drágábban és kisebb darabszámban.

Trevor Wilkinson műhelye 1949-ben gyártotta le az első versenyautót, lelkes fiatal mérnökként aztán pár modellel eljutott egészen a sorozatgyártásig és a 80-as évekre komoly modellpalettát tudhatott magáénak a TVR, amely ekkor már nem Trevor tulajdonában volt, hanem megvásárolta egy hasonlóan lelkes TVR-tulajdonos, Peter Wheeler.

Abban azonban nem volt változás, hogy továbbra is megtartották alapkoncepcióként az erős motorral szerelt könnyű autók koncepcióját, és visszatértek a nagyobb lökettérfogatú V8-asokhoz a korábbi kisebb, feltöltött motorokról.

Szintén a könnyű, nagymotoros építési elv a gyermeke a TVR Chimaera. Az autó négyliteres, V8-as alumínium blokkja a Rovertől származik, nagyon jól tuningolható, kiforrott, kategóriájában könnyűnek tekintett konstrukció. A motort megpróbálták egészen hátratolni a Chimaera orrában, az utastér is hátul van, majdnem a hátsó tengely felett ülünk, így igazi klasszikus roadster-stílusú autót kapunk.

A motor OHV-vezérlésű, nyomórudas kivitelű, nem fordulatszámra alapozott sportmotor, inkább nyomatékos mint erős, de az alig egytonnás kasznit könnyedén repíti 100 km/h-ig kevesebb, mint 5 másodperc alatt. Mivel sem ESP-je, sem egyszerű kipörgésgátlója sincs, meggondolást igényel minden nagyobb gázadás még száraz úton is, csúszós körülmények között pedig kötelező az óvatosság.

Az ilyen típusú blokkok mindig érdekes görbéket rajzolnak, hiszen a nagy lökettérfogat miatt semmi trükkre nincs szükségük az alacsony fordulati nyomatékhoz, és jól is tartják a görbéket magasabb fordulaton is. A görbéken ugyan nem látszik, de az is hozzájárul a nyersességhez, hogy itt nincs turbólyuk, gázadásra azonnal jelentkezik a nyomaték és meglódítja a könnyű bódét.

Le is kellett kicsit súlyoznunk a TVR-t a mérőpadon, mert könnyű hátuljának és az erős motorjának köszönhetően nem tapadt meg eléggé a görgőkön a két hátsó hajtott kerék.

A mérés közben nagyon szépen szólt a V8-as, ahogy a pad megadta neki a terhelést, kicsit mélyebb tónusba váltott a hangja, és érzésre magasabb fordulatra ment, mint valójában.

Nézzétek meg a videót, az értékek magukért beszélnek, nagyon szép a görbe, noha a gyári adattól kicsit elmaradt!

Ha pedig jónak találjátok ezt a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, érdekes autók jönnek még az utcáról.

Korábbi epizódok:

Mit tesz 250 ezer kilométer egy Porschéval?
A Cayman S közvetlen befecskendezésű, hathengeres bokszerét keményen hajtja a tulaj. Árt ez neki? Megmértük.
A legnagyobb, legnehezebb és legnyomatékosabb
A világ legnagyobb TDI-je V12-es, egy Audi Q7 orrát is majdnem szétfeszíti és papíron olyan brutális, hogy kénytelenek voltunk lemérni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.