Eddig nem sikerült széthajtani

Totalcar Erőmérő: Opel Astra G OPC

2020.03.06. 18:03

Nagyon kedvelt lett a Totalcar Erőmérő sorozata, dolgozik a profi és hitelesített mérőpad és megdolgoznak a járművek is az Autokorbelnél. Sokszor elmondtuk, hogy miről szól a műsor, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett olvasók autóit. Ezúttal egy meglehetősen ritka Opel Astra OPC modell hajtja meg a mérőpadot.

A nagy autógyárak a legkeresettebb tömeg modellekből is gyártanak egészen élvezetes és jó autókat, ezzel is növelve a márka presztízsét és a keresletet az alapmodellek iránt. Nagyon jól ismert marketingfogás ez, de sok esetben műszakilag nem is igazán nyúlnak a tucatmodellhez. Ezek a special edition kivitelek nem ritkán csak színben és egyedi, korábban nem választható opcionális felszerelésekkel emelkednek ki a tömegből, több nincs bennük.

Az Opel nem ezt az utat választotta, hanem csinált házon belül egy tuningrészleget, az OPC-t (Opel Performance Center) és erre bízta az igazán ütős modellváltozatok tervezését. Az OPC kicsit a motorsport felé kacsintva érdemben nyúlt hozzá elsőként a második Astrához, amelyből 1998-ban jelent meg az első, még szívómotoros OPC verzió.

Az ebben található tizenhatszelepes blokkot még korábban a Cosworth segítségével tervezték, az OPC alakította át és kiviteltől függően 160 lóerő körüli teljesítményt ért el. Ez az ezredfordulón szép érték volt egy kétliteres, nem változó szelepvezérlésű szívómotortól, bár ekkor sem volt kimagasló. Talán ezért is jutottak arra a döntésre, hogy még a G Astra idején készítenek egy OPC 2-es változatot, de már turbómotorral és 200 lóerővel.

Nagyon kevés készült ebből az autóból, pláne Caravan (a kombi változat elnevezése) kivitelben. A 200 lóerő már egészen jó volt, de ami még ennél is jobb, hogy a maximális 200 Nm-es nyomaték alig 2000/perc fordulattól rendelkezésre áll és egészen magas, 5500-as fordulatig jelen van. Ma, ez az agyonszabályozott, feltöltött motorok korában sem általános, de húsz éve még valóban ritka volt.

Lassan elfogynak az utakról ezek a korai OPC-k. Sok összetört, tönkretették, kevés maradt meg olyan szép állapotban, mint a mérésre érkezett autó. Azért is érdekes ez, mert ebben az Astrában is több mint 250 ezer kilométer van már és még új korában, Svájcban kapott egy kis motorvezérlő-okosítást, amellyel 230 lóerőt ígértek az első tulajdonosnak.

Joggal gondolná az ember, hogy ha már az első tulajdonos tuningot kért, akkor biztos kevés volt neki a gyári teljesítmény, tehát ki is használta az autót rendesen. Akkor pedig biztos kapott sok pofont az Astra OPC, így nyilvánvaló, hogy megviselte az élet, és ez majd látszik a mérésen is.

A lekötés és rövid melegítés után elkezdtük a mérést. Közben eszünkbe jutott, hogy ez a G Astra még nem a nehéz autók közül való, a gyári 200 ló is biztosan elég dinamikusan mozgatta újként, de vajon most mennyi lesz meg ebből így, húsz év és negyedmillió kilométer után?

Ha titeket is érdekel, nézzétek meg az Erőmérőt, sok érdekesség elhangzik az autóról és a végén megnézzük a teljesítménygörbe alakját, elemezzük, hogy teljesítményre vagy nyomatékra hangolták-e az OPC mérnökök ezt a motort. Ha pedig érdekesnek találjátok a műsort, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Korábbi epizódok:

Egy igazán ritka Porsche, turbóval
A 924-es eredetileg a Volkswagen csúcs-sportkupéja lett volna, végül a Porsche alapmodellje lett. Ez itt viszont az alap csúcsverziója.
A legkisebb BMW-hathengeres
Mennyire erős az ősmotor kétszázezer kilométer után? Elkerekedett szemmel nézegettük a görbéit.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.