Tíz drága alkatrész, amiből többet is kihozhatsz

2020.04.03. 06:04

Aki hagyott már rengeteg pénzt autószervizben, pontosan tudja, mennyire fájdalmas az idő előtti elhasználódás. A kérdés egyszerű: hogyan hosszabbíthatjuk meg a futómű, a fékek, a kettős tömegű lendkerék, vagy akár az egész motor élettartamát.

Egy autót szervizelni kell. Erre nemcsak az általános, jó műszaki állapot fenntartása miatt van szükség, de azért is, hogy ne csak két évig használhassunk. Fontos azonban tudni, hogy a karbantartás nem csak a kötelező olajcserékben merül ki. Ahogyan ebben a videóban is elhangzott, egy autó megfelelő műszaki állapot megóvásához szükség van ellenőrzésekre, melyeken általában kiderül, milyen kopó-fogyó alkatrészek értek meg a cserére.

Ezeknek az alkatrészeknek cseréje elkerülhetetlen, az azonban nem mindegy, mennyi idő után mert ez alapvetően befolyásolja az autó kilométerre vetített fenntartási költségét. Mit tehetünk, hogy ez a költség elfogadható szintem maradjon? Erről kérdeztünk meg néhány márkaszervizes ismerőst és persze a szerkesztőség tagjait.

Motor

A motorolaj minősége és szennyezettsége döntően befolyásolja az összes olajkörben található alkatrész élettartamát. Pontosan ezért kulcsfontosságú a gyári specifikációjú kenőanyag használata, és rendszeres cseréje. Egyre több gyártó alkalmaz Long Life jelzésű olajat és hosszabb, akár 30 ezer kilométeres csereperiódust. Számos modellben rugalmas csereintervallum-jelzés található, amely az olaj szivattyúzhatóságából, tehát tulajdonképpen a szennyezettsége alapján szólít szervizre. A kitolt csereintervallumok helyett mi 10-15 ezer kilométer utáni, vagy évenkénti periódust ajánlunk, városi rövid utaknál pedig érdemes megfelezni a normál csereperiódust. Így biztos lehetsz abban, hogy mindig a lehető legjobb a motor kenése, illetve nem használod túl az olajat, ami az adalékcsomag elhasználódásával és ezzel a kenési tulajdonságok romlásával járhat.

A megfelelő minőségű és tulajdonságú motorolaj használata mellett kiemelten fontos a megfelelő olajnyomás. Ezt azzal biztosíthatjuk, ha a motorindítást követően vártok néhány másodpercet, amíg az olajpumpa minden kenési pontra eljuttatja az olajat. A nyomásfelépülés ideje függ a külső hőmérséklettől és az olaj hidegoldali viszkozitásától, vagyis ha 0W-vel kezdődik az motorolaj viszkozitási besorolása,  rövidebb idő is elég, ha 15W-vel, akkor hosszabb. Sosem kell negyedórán át járatni a motort – amúgy sem melegszik be ennyi idő alatt – de húsz másodperctől maximum másfél-két percig tarthat ez az idő. Ha beszállsz, beindítod a motort, bekötöd a biztonsági övet, beállítod a navit, indulhatsz. Helyben járatva ne melegítsd a motort, mert így lassabban éri el üzemi hőfokát. Inkább fokozatos terheléssel melegítsd be, menet közben!

Ha már mindenhova eljutott a motorolaj, ajánlatos kerülni a magas fordulatot és a hirtelen kigyorsításokat mindaddig, amíg el nem éri az üzemi hőfokot. Figyelem: a legtöbb autóban csak a hűtővíz hőmérséklete jelenik meg a műszerfalon, de az olaj lassabban melegszik fel. 

Ha hideg olajjal üvegeled a motort, és magas fordulaton gyötröd a vékony olajfilmet, úgy ezt a motor kopása felgyorsul. Nemcsak a túl magas fordulatra kell figyelni, de a túl alacsonyra is, hiszen az alacsony fordulatszám és magas sebességfokozatban történő gyorsítás miatt kialakuló nagy nyomatékterhelés, illetve rezonancia sem tesz jót. Az optimális az, ha kis terheléssel, közepes fordulaton használd a motort, amíg nem melegedett be teljesen.

Dízeleknél minimum havi egy hosszabb autópályázás ajánlott a DPF (részecskeszűrő), EGR (kipofogógáz-visszavezetés) tisztítása miatt, de jobb, ha tudod: a prémium gázolajok a kisebb koromképződés miatt is előnyösebbek.

Magasnyomású befecskendezők, porlasztók

Ezek megóvása viszonylag egyszerű. A legfontosabb a megfelelő minőségű üzemanyag használata. Lehetőleg kerüld a névtelen, nem a nagy kúthálózatokhoz tartozó töltőállomásokat. Az ismeretlen forrásból származó üzemanyagot árusító kutakon nem garantált a minőség, és egy rossz üzemanyag nagyon drága hibákat tud okozni, nemcsak az üzemanyagrendszerben, de a motorban is. Legalább ennyire fontos, hogy ne járjatok mindig üres üzemanyagtankkal, vagy úgy, hogy éppen csak lötyög benne valami!

Az üzemanyagból lerakódó, illetve a tankból kioldódó szennyeződéseket is az üzemanyagrendszerbe juthatnak, vagy eltömíthetik a szűrőt. Hogy ez ne okozzon több százezer forintos számlát a szerelőnél, elengedhetetlen az üzemanyagszűrő rendszeres cseréje. Ennek az olcsó alkatrésznek van a legnagyobb szerepe abban, hogy megvédje az üzemanyagrendszer többi, jóval drágább és összetettebb részeit, különösen a mai, nagy nyomású befecskendező rendszerek esetében.

Kuplung, kettős tömegű lendkerék

A kettős tömegű lendkerék csillapítja a motor rezonanciáját, így védi a váltót az irtózatos nyomaték mellett fellépő nyomatékingadozásoktól. A motort kinyomott kuplunggal érdemes indítani, vannak típusok, ahol az elektronika nem is engedi máshogy. Piros lámpánál való várakozás közben tedd üresbe a váltót és lépj le a kuplungról! A kinyomott kuplungos ácsorgás plusz terhelést jelent a kinyomócsapágynak, illetve a főtengely támcsapágyának is. Ne a kuplungon pihentesd a bal lábadat menet közben sem, mert ezzel is csak a kinyomócsapágyat ölöd meg!

Az autó rögzítésére a kéziféket használd, ne a sebességben hagyott váltót! Ne hallgass azokra („egyszer húztam be a kéziféket, akkor is beragadt”), akik szerint ez hülyeség: ha rendszeresen használod, nem ragad be a kézifék. Amúgy azt is karban kell tartani, be kell állítani olykor, hogy ne te legyél az, akinek balesetet okoz az elgurult kocsija.

Azt is rosszul tanították, milyen fokozatba tedd a váltót, ha már erre fanyalodsz: ha az autó előre gurulna el, akkor egyesbe, ha meg hátrafelé, akkor rükvercbe. Miért? Mert rossz esetben átugrik a vezérlés. A sebességben hagyott (kézi) váltót legfeljebb a kézifék kiegészítésére érdemes használni. Automata váltónál a P fokozat minden gondot megold, viszont ennél sem érdemes elhanyagolni a rögzítőfék karbantartását.

Ami a kuplungot illeti: ha megtanulsz rendesen csúsztatni, finoman engeded fel a kuplungot és közben nem háromezren bőgeted a motort, máris sokat tettél a kuplungtárcsáért. Magas fokozatban (hármastól felfelé) soha ne csúsztasd a kuplungot, inkább válts vissza egy fokozatot!

Turbófeltöltő

Szervizelésnél két dologra érdemes figyelni a turbó esetében is: megfelelő specifikációjú olaj használata és az időben történő olajcsere. Fontos, hogy megfelelően bemelegítsd és visszahűtsd a turbót, amit mindkét esetben a motorolaj végez! Mivel tökéletes kenést csak üzemi hőfokon tud garantálni az olaj, ezért addig érdemes kerülni a magas fordulatot. A turbó visszahűtése is elengedhetetlen egy hosszabb autópályázás, vagy országúti használat után, főleg a régebbi konstrukciók esetében. A mai start-stop rendszerekhez speciális anyagú siklócsapágyakkal tették alkalmassá a turbókat.

A turbó visszahűtéséhez 1-2 perc járatás, vagy lassú haladás elég. A modernebb autókban már van hülyebiztos megoldás is a turbó lehűtésére és az elkokszolódás megelőzésére: a turbó ilyenkor folyadékhűtéses és egy külön vízszivattyú keringeti benne a hűtőfolyadékot a motor leállítása után is. Ha ilyen van az autódban, a kocsi bezárása után is hallhatod a motor zizegését. Mégis azt javasoljuk, hogy segítsetek rá erre a folyamatra pár perc alapjáratban való visszahűtéssel. Idősebb autóknál érdemes rendszeresen ellenőrizni a vákuumcsövek állapotát is, hiszen egy repedt vákuumcső negatívan befolyásolhatja a turbó működését.

Futómű, lengéscsillapító

A futómű fontos része az autónak, érdemes a különböző kisebb alkatrészeit még a baj elhatalmasodása előtt cserélni, ezzel megóvva a nagyobb darabok állapotát. Ilyen alkatrészek például a stabilizátorpálcák, gömbfejek és szilentek. A futómű beállítását is rendszeresen ellenőrizni kell, pláne javítások után.

A futóműre vigyázást azért nem kell minden elé helyezni, az autó futóműve arra való, hogy az egyenetlenségeket és úthibákat kirugózza. Persze egy derékig érő kátyút kerülj ki, de egy kicsit süllyedt csatornafedél vagy más egyenetlenségek miatt ne kacsázz egyfolytában – ugye megvan ez a típus. Ha már szóba kerültek az úthibák, a padkákra is fokozottan figyelj. Egy járdaszegély nagyobb sebességgel való megtalálása igen súlyos következményekkel járhat, ide tényleg lépésben kell felkapatni.

Fékek

A fékekkel talán a legkönnyebb takarékoskodni. Egyrészt ott van a gázelvétel vagy a motorfék, ami egy kevésbé forgalmas útszakaszon vagy lassabb reagálást igénylő helyzetben tökéletes lehet. Ha már messziről látod, hogy a közlekedési lámpa narancssárgára vált, hagyd a motorféket és az autó alapvető lassulását együttesen dolgozni. Ezzel nemcsak a betétekkel és tárcsával spórolhatsz, de akár megállás nélkül haladhatsz át a következő zöldön.

Viszont ha mégis fékezni kell, használd rendesen. Nem ajánlott a fék túlzottan óvatos használata, mert megég, felüvegesedik a felszíne, de persze az is túlzás, hogy minden kereszteződésbe satufékkel érkezz meg. Frissen cserélt szett, vagy régóta nem használt, korrodált felületű tárcsák esetében kerüld a hirtelen, erőteljes fékezéseket, mert a betét anyaga ráég a tárcsára. Amikor a tárcsák és a betétek is újak, közepes fékezésekkel koptasd össze az alkatrészeket, mert fennáll a félrekopás esélye. 

Gumiabroncsok 

A gumikkal nem könnyű takarékoskodni, azonban élettartamukat maximalizálhatod. Fontos az elindulás fokozatossága, illetve a téli és nyári gumiabroncsok időben történő cseréje. A téli abroncsok érzékenyebbek, hiszen a lágyabb keverék miatt a tavaszi, nyári meleg időjárásban nagyon felpuhul a futófelületük, ezzel drasztikusan megnövelve a féktávot, a kopást és a fogyasztást. Nyáron téli gumikkal járni azt jelenti, hogy a hőségnek kitett gumikeverék drasztikusan elöregszik, így már a következő télen sem fog rendesen tapadni. Kánikulában az 50-60 fokos aszfalton autópályázva akár a futófelület leválását is kockáztatod.

A nyári gumi keményebb anyaga télen túlságosan rideg lesz, és bár száraz, tiszta aszfalton még így is jobban tapad egy sima téli abroncsnál, abban a pillanatban, hogy bármi van az úton (páralecsapódás, szinte láthatatlan jégréteg, porhó, jégfolt) vert helyzetben vagy, ha kanyarodni vagy fékezni kell.

Igaz, ettől még a guminak nem lesz baja, csak rossz esetben az autót kukázod, az emberéletben okozott károkra jobb nem is gondolni. egyszer megcsináltuk a téli-nyári-négyévszakos gumik összehasonlítását, olvasd el, tanulságos. Szóval ha nem akarsz gumit cserélgetni, alig közlekedsz télen, akkor is főleg lakott területen, vegyél egy jó négyévszakosat, a tesztek segítenek.

Érdemes odafigyelni az abroncsok megfelelő tárolására is. Felnire szerelt gumikat egymásra pakolva ajánlott tárolni, magukat a gumikat felni nélkül pedig érdemes állítva tárolni és időnként átforgatni őket a deformálódás elkerülése érdekében. Jó ötlet őket tárolásuk alatt valamilyen szerrel lekezelni, ezzel is megóvva az eredeti állapotukat. A legegyszerűbb és legkevesebb energiát igénylő tanács pedig az, hogy mindig ellenőrizd a gumiabroncsok nyomását, ezzel elkerülve az abroncsok félrekopását. A futómű helyes beállítása is drasztikusan növelheti az abroncsok élettartamát, erről bővebb itt találhatsz egy anyagot.

Klíma

A klímára sokan nyári funkcióként gondolnak, és télen eszük ágában sincs használni. Pedig a klíma bekapcsolása télen is elengedhetetlen. Egyrészt kiváló páramentesítő, hiszen szárítja a levegőt, másrészt kulcsfontosságú a jól működő klímarendszer fenntartása érdekében. Az ebben található tömítések megfelelő kenéséről a hűtőközeggel együtt keringő speciális olaj gondoskodik.

Ha nem kapcsolod be időnként télen is, a tömítések kiszáradnak, a klímarendszerből pedig szivároghat a gáz. Érdemes tehát egész évben időnként bekapcsolni a klímát, hiszen így garantálható a hosszútávú, hibátlan működése, illetve elkerülhető a klímakompresszor lefagyása a téli hónapok alatt. Időnként jó ötlet kimosni a klímahűtő lamellái közé szorult bogárhadakat is, meg fogsz lepődni, mennyit javul a hűtés hatékonysága. Ugyanez igaz a pollenszűrő cseréjére, ha sokáig hanyagoltad.

Szélvédő, ablaktörlők

A szélvédőben és az ablaktörlőkben a téli hónapok alatt teheted a legnagyobb kárt. A szélvédő lefagyásának esetében kerüld a fém pengéjű jégkaparó használatát, helyette válassz rugalmas, a szélvédő görbületéhez alkalmazkodó műanyagot. Ennél is jobban jársz, ha jégoldó spray-t használsz, hiszen gyorsabb és kényelmesebb.

Ha már jég: ne próbáld meg az ablaktörlővel eltüntetni. Ez nem csak az ablaktörlőnek rossz, de ha ügyes vagy, akár az ablaktörlő motorját is leégetheted vele. Csak akkor használd az ablaktörlőt, ha a jég a szélvédőről már teljesen leolvadt, vagy ha hatott a jégoldó. Kiemelten fontos a rendszeres tisztítás, amihez nem elég csak az ablaktörlő és szélvédőmosó. Ha hosszabb utat tettél meg poros helyen vagy földúton, állj meg egy benzinkúton vagy autómosóban, és bő vízzel mosd le, ezzel elkerülve a szélvédő karcosodását. Persze vannak a profi autógyilkosok, akik addig koptatják az ablaktörlőgumit, hogy már a lapát fém része belekarcolja a törlés ívét az üvegbe. Na tartozz közéjük.

Ezen felül érdemes az őszi hónapokban kitakarítani az esővíz-elvezetőket. Ezek a motortérben, a szélvédő előtti vályúkból engedik le az esővizet, de ha eltömődnek, megemelkedik a vízszint, és befolyhat akár az utastérbe is, ahol mindenféle elektronikákat tud lezárlatolni.

Vannak olyan típusok, ahol a biztonság kedvéért ebbe a vályúba raknak mindenféle elektronikus vezérlőegységeket, ott különösen igaz ez. A lefolyókat általában az autóra hullott avar, termések dugítják el. Életvitelszerűen amúgy sem szabad fa alatt parkolni, mert a karosszéria réseibe hulló retek nedvességtartalma elindítja a korróziót. Ugyanez igaz a hosszú távú füvön parkolásra: ez a padlólemez elrohasztásának az egyik legtutibb módszere.

Belső műanyag és bőr elemek

A beltér általában egy egész autó teljes élethosszát kiszolgálja, pont emiatt érdemes törődni vele, hogy több százezer kilométer után se undorral ülj be a kocsidba. Tény, hogy a tisztítás, ápolás időigényes feladat. Enélkül nem fognak sokáig tartani ezek az elemek, és ezeknek ára és cseréje sokszor sokkal több és macerásabb, mint bármilyen alkatrészé. A rendszeres ápolás és tisztítás segít a különböző bűzök és szagok megelőzésében, amit okozhat egy ülés alá bekerült ételmaradék vagy harminc különböző, erős illatosító.

Érdemes figyelni még arra is, hogy a különböző élesebb és fém tárgyak nagyon könnyen megkarcolhatják vagy megsérthetik a belső felületeket, ezeket vagy a csomagtartóban, vagy az autó padlóján jobb tartani és szállítani. Kutyát, macskát vagy egyéb állatot lehetőleg a csomagtartóban utaztass, az erre a célra kialakított szállítóban vagy védőhuzaton. Ez nem csak az állatok biztonsága miatt indokolt, de a körmük miatti sérülések ellen is véd, illetve egy vizes állat esetén megóv titeket a kárpitokon keletkező foltoktól és az ázott kutya-/macskaszagtól.

A felsorolt dolgokon kívül azonban nincs visszataszítóbb egy bagószagtól bűzölgő autónál. Annyira erős ez a szag, hogy ennél talán nincs is rosszabb, amivel egy használtautó-vásárló találkozhat. Ennek kiszedése az utastérből kifejezetten költséges és időigényes feladat, amiről itt olvashattok bővebben.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.