Ígéret és kábítás – leteszteltünk két koksztalanító eljárást

HHO-tisztítás és TerraClean – inkognitóteszt

2020.04.04. 08:39 Módosítva: 2020.04.04. 12:12

Rászántam kétszer 45 ezer forintot, hogy kipróbáljam, mit ér két, mostanában rengeteget reklámozott motortisztító eljárás. A teszt titokban zajlott, a kölcsönautót egy barátom vitte el, utána pedig szétszedtem, hogy megnézzem, érnek-e bármit.

Vedd be ezt a kapszulát, egy centit nő a péniszed. De csak ha férfi vagy. Ha nőnemű, akkor neked is van egy jó ajánlatunk, ettől a kenőcstől egy évet fiatalodsz. Tíz kapszula – tíz centi, tíz réteg – tíz év. Ha legközelebb ilyen ajánlattal találkoznak, rántsák le a nadrágot az ügynökről, vagy ha kinéz legalább ötvennek, inkább hagyják faképnél. Kivéve, ha szeretik az ígéreteket, és megvan az a maximum összeg, ami a fájdalomküszöb.

Motortisztításos esetünkben ezt negyvenötezer forintra állították be.

Autójavítással foglalkozó emberként nehezen vallom be, hogy néha érzem. Érzem, amikor egy kiadós esős-saras időszak után lecsutakolom az autómat, hogy jobban és csöndesebben megy. Esküszöm. Önök érezték már? Képzeljék, mit érezhetnének egy kiadós „szelephát-tisztítás” után!

Rengeteg szót ejtettünk már a motorokban keletkező lerakódásokról, azon belül a szívó oldali kokszosodásról. Csak tőmondatokban a jelenségről: a közvetlen benzinbefecskendezésű Otto-, és a dízelmotorok hajlamosak a szívócsatornáikba és a szívószelepeikre jelentős mennyiségű kokszlerakódást képezni. Ennek oka, hogy a szívórendszerben áramló kartergáz, és/vagy visszavezetett kipufogógáz érinti ezeket a területeket, és nincs ami üzemszerűen lepucolja azokat onnan.

A jelenségtől nem kell rettegni - időszakos karbantartás alkalmával, vagy egy esetleges meghibásodáskor meg kell tisztítani az érintett alkatrészeket. A tisztítás költsége nagyban függ az autó típusától, az alkalmazott technológiától, és a beavatkozást végző vállalkozás árazásától. Íme a videó, ami három eljárás hatékonyságát hasonlítja össze, a HHO-tisztítást, a TerraClean-féle vegyszeres módszer és a szemcseszórást. A cikk további része segít elhelyezni ezeket, a lehetséges módszerekből ugyanis többféle is létezik. 

 A tisztítás fajtái:

1.: A hengerfej leszerelése, szelepek kiszerelése, szennyeződés mechanikai eltávolítása

Előnye, hogy ilyenkor bevizsgálhatóvá válnak a szelepvezetők, cserélve lesznek a szelepszár-szimeringek, és ellenőrizhető a beavatkozás eredményessége. Innen már csak egy lépés a dugattyúk kifűzése, tisztítása, gyűrűk cseréje. Hátránya, hogy költséges és időigényes, ha egy motornak csak az a hibája, hogy le van kokszolódva a szívóoldala, fölösleges ennyire megbontani.

2.: Vegyszeres, de NEM JÁRÓ MOTOROS tisztítás

Ennél az eljárásnál csak a szívósort szerelik le. Zárt szívószelep mellett a szívócsatornákat egy erősen maró folyadékkal, vagy habbal kell feltölteni, érdemes mechanikai úton segíteni a vegyszer hatását, vagyis kis hajlékony kefékkel dörzsölni az érintett területeket. Előnye, hogy minimális beruházással végezhető, akár az otthoni garázsban is, és a végeredményről ebben az esetben is meg tudunk győződni a saját szemünkkel. Hátránya, hogy borzasztó pepecselős munka, az oldószerek nehezen oldják a kokszot, ezért az eredmény nem mindig kielégítő, és a durva, maró hatású vegyszer egészségkárosító is.

3.: Szemcseszórás (dióhéjszórásos technológia)

Ebben az esetben is le kell szerelni a szívósort. Előnye, hogy sokkal rövidebb ideig tart és sokkal olcsóbb, mint a hengerfej-szétszereléses módszer, tökéletes hatékonysággal alkalmazható és ellenőrizhető a végeredmény. Fontos tudni, ha olajszivárgás látható a szelepvezetőkön a szívósor leszerelése után, illetve relatíve nagy az autó olajfogyasztása, hosszútávon érdemes inkább a hengerfejbontásos technológia mellett dönteni, és az egyéb hibákat is elhárítani. Ha ezek nem voltak tapasztalhatóak, akkor ez a megfelelő módszer.

Hátránya, hogy csak azokon a motorokon végezhető el, amiknek a szívószelepeire rálát a szórófej (pl.: 1.3 Multijet, 1.6 HDI, W elrendezésű FSI motoroknál nem alkalmazható). A szemcseszórás teljesen veszélytelen a motorra nézve, zárt szelepeknél történik, így a szóróanyag nem kerülhet be a hengerekbe. Ha mégis bekerülne, akkor sem okozna kárt, egyszerűen elégne, a fémet a dióhéj-szóróanyag nem tudja megsérteni, hisz sokkal puhább. Ezt a technológiát országszerte egyre több szervizben alkalmazzák, több autómárkának ez a gyári technológiája is.

4.: Speciális üzemanyagok

Ha ez egy Facebook-komment lenne, ideraknék ezer röhögőfejet, és lehet továbbgörgetni. A szívóoldali koksz azért rakódik le, mert nem éri az üzemanyag, ezáltal eltávolítani sem tudja azt. Csak nagyobb mennyiségű készpénzért lennék hajlandó az ellenkezőjét állítani, de ezt már megtették előttem jóval képzettebb és nevesebb szakemberek. Ettől függetlenül én is prémium üzemanyagot tankolok, és csak egy bizonyos kúthálózatnál teszem, mind a benzines, és a dízel autómba is, de nem ebből az okból, hanem más jótékony hatásai miatt.

5.: Vegyszeres, vagy hidrogénes JÁRÓ MOTOROS tisztítás

Előnye, hogy a beavatkozás gyors, és azonnali hatást ÍGÉR, ugyanakkor viszonylag olcsó – már ha valóban hatékony. Hátránya, hogy a valós hatása csak megbontással ellenőrizhető, az ügyfél semmilyen szemléltetést nem kap arról, amiért fizetett, Ed China itt-ott felbukkanó nevetséges marketingvideóján kívül.

Tettem egy szívességet Önöknek, kifizettem egy autó kétféle technológiával történő tisztításáért kétszer negyvenötezer forintot, majd leellenőriztem azok hatékonyságát, mert akik a beavatkozást végzik, azok ezt nem teszik meg. A közel 200 ezer kilométert futott Skoda Octavia II. 1.4 TSI-t az egyik ügyfelem bocsátotta a rendelkezésemre, és egy haverom, Gyula vitte el a motortisztító beavatkozásokra, mintha csak az utcáról mentünk volna be, mint bármelyik ügyfél.

Felhívom figyelmüket, hogy a videó nyomokban dióhéjat tartalmazhat, megtekintését csak hiszékeny embereknek ajánljuk! Fogadják szeretettel, én pedig elmegyek, megkeresem a gyermekkoromban oly sokat dédelgetett nuncsakumat. Lehet, hogy szükségem lesz rá... Talán ebben a témában utolsó ez a cikk, hisz rengeteg olyan terület van az autójavításban, ami több szót érdemel, és szakmailag sokkal izgalmasabb.

Fontos megjegyzés: mindent dokumentáltunk, a videóban szereplő autó bizonyíthatóan két helyen járt, vagyis HHO-tisztításon és TerraClean tisztításon. Vagyis az itt tapasztaltak (mármint hogy szelepek kokszlerakódásának az eltávolítására nem alkalmasak) kizárólag erre a két eljárásra vonatkoznak, és nem az összes, 5. pontba sorolható szolgáltatásra. A videóban jól látszik minden, érdemes megnézni.