A leggyakoribb hibák – világítástól az olajfolyásig

TÜV-jelentés – 2020.

2020.04.24. 06:07

Ahogy egy autó öregszik, úgy kopnak, korosodnak az alkatrészek, így potenciálisan a hibajelenségek is gyarapodnak. Nyilván sokat számít a gondos karbantartás, számos bajnak mehetünk elébe, ha odafigyelünk minden rezdülésre. A kevésbé precíz tulajok jó esetben legalább a kétévente esedékes műszakira rákészülnek, de így is becsúszhatnak kellemetlenségek.

Mi is ez a statisztika?

Korábban már írtunk arról, hogyan is zajlik Magyarországon egy műszaki vizsga, és arra is kitértünk, olykor milyen romokat próbálnak jónak álcázva áttolni, vagy kenőpénzzel átlökdösni a tulajok. Arról már nincs statisztika, hogy hány közveszélyes kotvány kap valahogyan mégis friss pecsétet a forgalmiba, viszont a német TÜV Süd kiadott egy egész átfogó anyagot arról, hogy Németországban mely típusok számítanak problémásnak a vizsgán, és melyek a leggyakoribb hibajelenségek a kötelező felülvizsgálatok alkalmával.

Mi az a TÜV egyáltalán?

A köznyelvben idehaza sokan emlegetik úgy a TÜV-öt, hogy közben a német műszaki vizsgára gondolnak. Valójában a TÜV a Technischer Überwachungsverein rövidítése, vagyis egyfajta műszaki felügyeleti szervet, társaságot jelent. Így leginkább jóváhagyási, engedélyezési, felügyeleti feladatokat látnak el. És igen, foglalkoznak vizsgáztatással is, de nemcsak ők, hanem például az ADAC, a Dekra és még mások is. Ott van viszont a külföldi hirdetésekben szintén gyakran látható HU rövidítés, vagyis a Hauptuntersuchung. Ez takarja a műszaki vizsgát. A cikkben fejtegetett statisztikát a TÜV Süd tette közzé, és összesen mintegy kilencmillió, a hálózatukban lezajlott műszaki vizsga tapasztalatait összegzi.

A 2018 júliusa és 2019 júniusa között a TÜV hálózatában vizsgázó autók közel nyolcvan százaléka elsőre megkapta az érvényesítő pecsétet, főként az idősebb – értsd: tíz év fölötti – járművekkel adódtak problémák. Érdekesség, hogy már a németek is elöregedő autóparkról beszélnek, amit többek közt az esetlegesen fellépő pénzügyi bizonytalanságnak, valamint a dízelekkel kapcsolatos korlátozások bevezetésének tudnak be. Az elöregedés számszerűsítve azt jelenti, hogy az országban nyilvántartott mintegy 47 millió személyautó negyven százaléka legalább tízéves. Az átlagéletkor 9,5 év, miközben 2000-ben még 6,9 volt. Összehasonlításképpen: Magyarország már 14 év fölött jár.

13

A növekvő átlagéletkor ellenére a tapasztalatok azt mutatják, hogy a műszaki vizsgákon felmerülő hibák száma nagyjából stagnál. Igaz ez az úgynevezett veszélyes hibák kategóriájába eső problémákra is: ebbe a körbe tartozik minden olyan hibajelenség, amelynek azonnali javíttatása esetén még megkaphatja az engedélyt az autó. Ilyenből összesen 36 ezret jegyeztek fel a TÜV-hálózat szakemberei, ami az összes hiba 0,41 százalékát adja.

nissan rozsda 3

A kiadott statisztika két fő részre osztható. Egyrészt megmutatja, melyek voltak a vizsgasoron leggyakrabban tapasztalt hibák, másrészt pedig azt is, hogy mely típusokkal volt a legkevesebb, melyekkel a legtöbb gond. A szempontok közt szerepel a futómű, a fékrendszer, a motorvezérlő, a kipufogórendszer, valamint a karosszéria korróziója, esetleges sérülései. Egyébként utóbbiról idehaza hasznos információkkal tud szolgálni a TotálKár adatbázisa.

Nyilván azt is figyelembe kell venni, hogy az adatok pusztán a műszaki vizsgák feljegyzéseire támaszkodnak, nem elemzik az érintett járműveken korábban elvégzett javításokat, és nem tartalmaznak megbontásos átvizsgálást. Nem általános meghibásodási statisztikáról beszélhetünk tehát.

A leggyakoribb hibajelenségek

A TÜV szakemberei korosztályok szerinti bontásban közlik a leggyakoribb hibajelenségeket. Hároméves kornál húzták meg az első határvonalat, majd kétévenkénti lépcsőkben haladnak egészen tizenegyig. Az adatok azt mutatják, hogy a fiatalabb autóknál – nem meglepő módon – inkább kisebb hibák fordulnak elő. A táblázatból azt olvashatjuk ki, hogy a megvizsgált járművek hány százalékánál jelentkezett az adott probléma. Itt még mindenféle meghibásodás ritka volt, talán a világítással kapcsolatos javítani valókat lehet kiemelni.

Hibajelenségek 3 éves korig
Hiba Arány Hiba Arány
Tompított fényszóró 1,7% Irányjelző/vészvillogó 0,1%
Első világítás 1,2% Kézifék 0,1%
Féktárcsák 0,9% Üzemi fékrendszer 0,1%
Hátsó világítás 0,5% Féltengelyek -
Kerékfelfüggesztés 0,3% Fém fékcsövek -
Motorvezérlés/kibocsátás 0,3% Gumi fékcsövek -
Olajfolyás 0,3% Kormánymű -
Rugózás/csillapítás 0,2% Kormányösszekötő gömbfejek -
Kipufogórendszer 0,1% Rozsda/törés -

Egy korosztállyal feljebb lépve sem változik a helyzet alapjaiban. Itt is egyértelműen a világítással akadnak gondok a leggyakrabban.

IMG 5748

A statisztika nem részletezi ennél pontosabban, hogy mit is kell érteni ez alatt, de nyilván sokszor egy-egy izzócsere vagy fényszóró-beállítás jelenti a megoldást.

Hibajelenségek 5 éves korig
Hiba Arány Hiba Arány
Tompított fényszóró 3,0% Üzemi fékrendszer 0,3%
Hátsó világítás 1,9% Kipufogórendszer 0,2%
Első világítás 1,7% Irányjelző/vészvillogó 0,2%
Féktárcsák 1,7% Kormányösszekötő gömbfejek 0,2%
Kerékfelfüggesztés 1,0% Féltengelyek -
Olajfolyás 0,9% Fém fékcsövek -
Rugózás/csillapítás 0,6% Gumi fékcsövek -
Motorvezérlés/kibocsátás 0,5% Kormánymű -
Kézifék 0,3% Rozsda/törés -
DSC01201

Hétéves kor környékén ugyan még mindig a világítás volt az első helyen, de látható, hogy már az olajszivárgás, olajfolyás is gyakoribb. Emellett tovább emelkedett a meghibásodások aránya, több probléma jelentkezett ezeknél a kocsiknál, mint a fiatalabbaknál.

Hibajelenségek 7 éves korig
Hiba Arány Hiba Arány
Tompított fényszóró 4,5% Motorvezérlés/kibocsátás 0,9%
Hátsó világítás 3,7% Kormányösszekötő gömbfejek 0,8%
Olajfolyás 2,8% Kézifék 0,7%
Első világítás 2,5% Üzemi fékrendszer 0,7%
Féktárcsák 2,5% Féltengelyek 0,1%
Kerékfelfüggesztés 2,3% Fém fékcsövek 0,1%
Rugózás/csillapítás 1,9% Gumi fékcsövek 0,1%
Kipufogórendszer 1,0% Kormánymű 0,1%
Irányjelző/vészvillogó 1,0% Rozsda/törés -

A kilencéves korosztályban már nincs olyan hibafajta, ami legalább kisebb arányban ne fordulna elő. Míg a fiatalabb autóknál még rozsdásodást nem jegyeztek fel, itt már ez is belép a képbe. Igaz, csak az autók 0,1%-ánál, de a milliós merítést figyelembe véve már ez is több ezer járművet érint.

viano2(keretesbe)

Az olajszivárgás további növekedése mellett itt már egyre gyakoribbak a futóműgondok is.

Hibajelenségek 9 éves korig
Hiba Arány Hiba Arány
Hátsó világítás 6,9% Motorvezérlés/kibocsátás 1,5%
Tompított fényszóró 6,3% Kormányösszekötő gömbfejek 1,3%
Olajfolyás 4,5% Kézifék 1,2%
Kerékfelfüggesztés 4,1% Üzemi fékrendszer 1,2%
Rugózás/csillapítás 3,7% Fém fékcsövek 0,5%
Féktárcsák 3,0% Kormánymű 0,3%
Első világítás 2,7% Gumi fékcsövek 0,2%
Kipufogórendszer 2,4% Féltengelyek 0,1%
Irányjelző/vészvillogó 1,8% Rozsda/törés 0,1%

A legidősebbek közt is a világítás számít vezetőnek, de itt már több százezer vizsgázó autón tapasztaltak olajszivárgást vagy -folyást, a különféle fék- és futóműhibák pedig összesítve milliókat érintenek.

Hibajelenségek 11 éves korig
Hiba Arány Hiba Arány
Hátsó világítás 8,9% Kézifék 2,0%
Tompított fényszóró 8,1% Irányjelző/vészvillogó 1,9%
Olajfolyás 7,2% Kormányösszekötő gömbfejek 1,7%
Kerékfelfüggesztés 6,1% Üzemi fékrendszer 1,5%
Rugózás/csillapítás 5,0% Fém fékcsövek 1,2%
Kipufogórendszer 3,7% Gumi fékcsövek 0,7%
Első világítás 3,7% Kormánymű 0,5%
Féktárcsák 3,4% Rozsda/törés 0,3%
Motorvezérlés/kibocsátás 2,4% Féltengelyek 0,2%

Melyik autóval van a legkevesebb baj?

A TÜV statisztikáinak másik érdekes fejezete a különböző márkákkal és típusokkal foglalkozik. Azt mutatja meg, hogy az egyes korcsoportokban melyek voltak a legkevésbé problémásak, és melyeknél találták a legtöbb hibát a vizsgabiztosok. Itt is nagyon fontos megjegyezni, hogy az alábbi táblázatokból nem az derül ki, hogy mely autók a legmegbízhatóbbak, melyekkel kell legritkábban felkeresnünk kedvenc szerelőnket. Kizárólag a műszaki vizsgák időpontjában tapasztalt hibajelenségekre tud építeni a statisztika, így a tulajdonosok gondossága is vastagon benne van az eredményben.

DSC01471

A legfiatalabb autóknál még elég szoros a mezőny, az élbolyba tartozó típusoknál kevés hibát tapasztaltak. Mivel Németországról van szó, nem meglepő, hogy túlsúlyban vannak a német típusok a listákon, azokból fut ugyanis a legtöbb az utakon.

IMG 7220

A legjobbnak a Mercedes-Benz GLC bizonyult, de egyébként is a Mercik vannak túlsúlyban, és elég kicsik a különbségek is.

A legkevesebb hibát produkáló autók – 3 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Mercedes-Benz GLC 2,17% Mercedes-Benz C osztály 2,7%
Mercedes-Benz SLC/SLK 2,2% Audi Q5 2,8%
Porsche 911 2,2% Audi Q3 2,9%
Mercedes-Benz B osztály 2,4% Mercedes-Benz E osztály Coupé 2,9%
Mercedes-Benz A osztály 2,5% Audi A1 3,1%
Mazda CX-3 2,7%      

Ha két évet lépünk, enyhe emelkedést láthatunk a meghibásodási arányokban. A németek közé egyre több japán furakodik be a toplistán. A lista élén a Porsche 911 foglal helyet, csak feltételezni lehet, hogy részben azért, mert eleve olyanok veszik, akiket foglalkoztat az autózás, így talán az átlagnál jobban oda is figyelnek a karbantartásra.

A legkevesebb hibát produkáló autók – 5 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Porsche 911 3,5% Mitsubishi ASX 5,7%
Opel Mokka 5,0% BMW X1 5,9%
Audi TT 5,1% Mercedes-Benz GLK 5,9%
Mercedes-Benz B osztály 5,1% Toyota RAV4 5,9%
Mercedes-Benz SLK 5,1% Mazda 2 6,0%
Audi Q5 5,3%      
A0D2116

Az egyes korosztályok legjobbjai között egész nagy az átfedés, így a hétévesek közt is sok olyan modellt találunk, amely fiatalabbként is jól teljesített. Ugyanakkor itt már vannak olyan típusok a top tízben, amelyeknél a példányok tíz százaléka produkált különféle hibákat a vizsgasoron. Érdemes azért azt is megjegyezni, hogy egy felső kategóriás autó esetében egy jelentéktelenebbnek tűnő hiba kijavítása is költséges lehet.

A legkevesebb hibát produkáló autók – 7 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Porsche 911 6,1% Mini Countryman 9,5%
Audi TT 6,6% Audi A6/A7 9,8%
Mercedes-Benz SLK 6,8% Mitsubishi ASX 9,9%
Mercedes-Benz B osztály 7,5% Honda CR-V 10,0%
Audi Q5 8,5% Mercedes-Benz GLK 10,0%
Mazda CX-5 8,8% Porsche Cayenne 10,0%

Úgy tűnik, kilencévesen sem lehet lerobbantani a trónról a Porsche 911-et, de az Audi TT is kibérelte a második helyet. A hazai dominancia mellett itt is néhány japánt láthatunk. A hibaarányok is jóval magasabbak, a Volkswagen Golfok 16,6 százalékánál például találtak valami rendellenességet.

A legkevesebb hibát produkáló autók – 9 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Porsche 911 8,2% Honda CR-V 15,1%
Audi TT 11,7% Audi A4/A5 15,3%
BMW X1 13,1% Mazda 3 15,3%
Audi Q5 13,5% Mercedes-Benz SLK 15,5%
Mercedes-Benz E osztály Coupé 14,6% Audi A3 15,7%
VW Golf Plus 14,6% VW Golf 16,6%

A 7-11 éves kor körüli autók azért is lehetnek érdekesek magyar szemszögből, mert ilyen korú autókból már elég sok jön be az országba. Az itthon is kedvelt típusok közül a jók közé tartozik például a Golf Plus, a Toyota Auris, a Honda CR-V és az Audi A4 is.

A legkevesebb hibát produkáló autók – 11 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Porsche 911 11,1% Toyota Auris 22,0%
Audi TT 15,6% Honda CR-V 22,6%
VW Golf Plus 17,6% Mercedes-Benz A osztály 23,1%
Mercedes-Benz SLK 19,5% Audi A4/A5 23,2%
VW Eos 21,2% VW Tiguan 23,2%
Ford Fusion 21,8%      
15929351 09db72261c2de152ff693e8b56ed92a5 o


Jöjjenek a sereghajtók

Rossz hír, hogy nemcsak a legjobbak, hanem a legproblémásabbak közt is vannak olyan típusok, amelyek idehaza is kedveltek. A legfiatalabbak közt a Daciák mondhatni alulteljesítettek, a hároméves vagy annál is újabb Dusterek és Loganok közt is bőven tíz százalék fölötti volt a hibaarány, hozzájuk képest jobban muzsikált a Sandero.

IMG 2690

De a Fiat Punto sem büszkélkedhet kiemelkedő eredménnyel, miképp a családosoknak vonzó Ford Galaxy, VW Sharan és Seat Alhambra sem. Azt sajnos nem részletezi a TÜV-jelentés, hogy az itt szereplő kocsiknak jellemzően milyen súlyosságú meghibásodásai voltak.

A legtöbb hibát produkáló autók – 3 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Dacia Logan 13,6% Ford Galaxy 10,5%
Dacia Duster 11,7% Dacia Sandero 10,3%
Citroën Berlingo 11,2% VW Sharan 10,2%
Fiat Punto 10,8% Seat Alhambra 10,2%
Ford Ka 10,7% Renault Kangoo 10,1%
Hyundai Tucson 10,5%      

Hogy kevésbé lehessen részrehajlással vádolni a németeket, az ötéves autók közt találjuk a Passatot is – korából adódóan itt a B8-as generációról, tehát a jelenleg futó közvetlen elődjéről van szó. Érdekesség, hogy itt a Daciák már javítottak egy keveset. Beszédes adat, hogy a Chevrolet Sparkok – leánykori nevén Daewoo Matiz – közel negyede bizonyult problémásnak.

A legtöbb hibát produkáló autók – 5 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Chevrolet Spark 24,2% VW Passat 17,2%
VW Sharan 20,2% Dacia Sandero 16,7%
Seat Alhambra 19,9% VW Passat CC 16,6%
Fiat Punto 18,7% Ford Ka 16,4%
Ford Galaxy 18,2% Fiat 500 16,4%
Dacia Logan 17,3%      
DSC 0169

Hétévesen már az egyes típusok példányainak közel harmada produkált valamilyen tünetet a műszakin. Továbbra is a Spark a sereghajtó, és a Daciák sem remekeltek. Feltűnt a listán egyebek mellett a Fiat Panda is, pedig azt alapvetően megbízható kisautónak ismerjük.

A legtöbb hibát produkáló autók – 7 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Chevrolet Spark 31,9% Fiat Panda 26,8%
Dacia Logan 31,0% Renault Twingo 26,6%
Renault Kangoo 29,7% VW Passat CC 25,2%
Dacia Sandero 28,5% Peugeot 207 25,1%
Ford Galaxy 26,9% Fiat Punto 25,0%

Aránylag nagy az átfedés a kilencéveseknél is. Német és japán autót ezek között nem találunk, azonban dél-koreait igen: a Kia Picantót. Az idehaza is nagy példányszámban futó típusok közül a Fiat Punto, valamint a Renault Clio is felkerült a nem túl hízelgő listára.

A legtöbb hibát produkáló autók – 9 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Chevrolet Matiz 38,8% Renault Clio 33,4%
Dacia Logan 38,5% Fiat Punto 32,7%
Renault Kangoo 34,9% Kia Picanto 32,4%
Dacia Sandero 34,7% Citroën C4 32,0%
Fiat Panda 34,3% Peugeot 207 31,9%

A németek által tárgyalt legidősebb korosztály a 11 év fölötti autókat foglalja magába. Számos népszerű típus szerepel itt is a mezőny alsó részében, a legtöbb nyűgje ebben a korban a Dacia Logannak van a tapasztalatok szerint, holtversenyben a Matizzal.

420A7910

E típusokból az autók közel felénél tapasztaltak meghibásodást a szakemberek – igaz, az itt sincs kifejtve, milyen jellegűeket. Nyilván jelentősen árnyalhatná a képet, ha látnánk, főleg kiégett izzók és kopott féktárcsák jelentették-e a gondot, vagy masszív olajfolyás és kopogó futómű miatt volt szükség javításra. A többi versenyzőnél is jócskán 30 százalék fölötti a hibaarány.

A legtöbb hibát produkáló autók – 11 éves korig
Típus Hibaarány Típus Hibaarány
Dacia Logan 43,1% Renault Megane 38,4%
Chevrolet Matiz 43,1% Citroën Berlingo 37,9%
VW Sharan 39,6% Mazda 5 37,5%
Dacia Sandero 39,0% Citroën C4 37,1%
Ford Ka 38,6% Peugeot 207 36,8%

Összegzés

A fenti statisztikák tehát nem adnak teljes képet arról, hogy melyek a legmegbízhatóbb típusok, vagy hogy melyekkel van a legtöbb gond, a két műszaki között eltelt két esztendőben milyen gyakran kellett beiktatni terven felüli szervizlátogatást, és mennyire volt fájdalmas a számla végösszege. Azt viszont megmutatják, hogy a műszaki vizsgaállomásokon milyen problémákat szűrnek ki a leggyakrabban, és mely modelleknél tapasztalnak kisebb-nagyobb hibajelenségeket. Azt azért mindenképpen ki lehet olvasni a táblázatokból, hogy az évek során egyre többféle hibával szembesülnek a szakemberek, és ezek az autópark egyre nagyobb százalékánál jelennek meg.

DSC06438

Természetesen vannak jobban sikerült konstrukciók, és vannak kevésbé eltalált típusok, de a megfelelő karbantartásnak mindenféleképpen nagy szerepe van abban, hogy mennyire lesz problémás egy autó, és mennyire keseríti meg akár a következő tulajdonosok életét is. Az esetek nagy részében elmondható, hogy a hibák korai észlelése és javítása olcsóbb, mintha megvárnánk, amíg elfajulnak a dolgok. Gondoljunk itt akár egy kisebb olajszivárgásra, enyhébb fokú olajfogyasztásra, akár kopogó futóműre.

Az egyes autótípusok megbízhatóságáról sokat árulnak el az ADAC lerobbanási statisztikái, hiszen ott konkrétan olyan problémákról van szó, amelyek gátolták a jármű használatát. Tavaly tavasszal adták ki a 2018-as anyagot:

Ezen a linken pedig az egy évvel korábbi rangsorokat találják:

Igen részletes képet adnak az Autobild tartóstesztjei, hiszen azok megbontásos vizsgálattal zárulnak:

A különböző modellek típushibáit szemrevételeztük vételi tanácsadó sorozatunkban, amelynek utolsó része ezen a linken, a többi epizódja pedig kattintás után a lap alján található:

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.