Filléres Swift GTI: kincs az Ebay-ről

2020.08.21. 06:17

A Totalcar Erőmérő történetének újabb különlegessége ez az első generációs Suzuki Swift GTI. Az autóban mindössze 62 ezer kilométer van, mostani gazdája az első tulajdonostól vette. Pontosabban mentette meg, mert a kis sportmodell sok éve az utcán vesztegelt. Erre jó az eBay. A GTI lovait ezúttal is az Autokorbel profi, hitelesített mérőpadján számoltuk össze.

Amikor a 80-as évek elején a General Motors egy kisautó tervezésébe fogott, még egészen más volt az autópiac. Mire elkészült az M-platform, kiderült, hogy nem gazdaságos a gyártása abban a nagyságrendben, amelyben eredetileg szerették volna. Így a GM eladta a Suzuinak az egész projektet, öt százalék részesedésért cserébe a későbbi eladások után. Innen már csak egy lépés 1983, amikor megjelent a Suzuki Cultus, vagyis Swift ahogyan sok piacon hívják.

DSC02766

Tucatnyi megnevezés létezik a kalandos úton végül Suzukiként ismertté váló esetében. Európában a kódnév (S310, 413), vagy a Swift terjedt el. Már akkoriban is létezett modellciklus-közepi facelift: 1986. júniusban jött el a pillanat: laprugó helyett hátul is csavarrugókat építettek be, ragasztott lett a szélvédő és teljes magasságú a műanyag lökhárító, illetve egy kicsit átrajzolt forma jellemezte modellfrissített Swifteket.

Egyúttal megérkezett a GTi kivitel is, amelynek háromajtós karosszériájába 1300-as G13B motor került DOHC-vezérléssel, elektronikus befecskendezéssel, erősített fékrendszerrel, nagy tizenhármas (!) kerekekkel. A felsorolt műszaki megoldásoknak köszönhetően - nagyon fejlett volt a sportmodell a megjelenésekor. Menetteljesítményei szintén káprázatosak: 8,6 másodperces gyorsulás nulláról százra és száznyolcvanas végsebesség. Mindezt abban az évben, 1986-ban hozta a kis GTI. Ez volt az első Formula 1 Magyar nagydíj éve, de itthon még Senna is 1200-as Ladával ment körbe a Hungaroringen. Egyáltalán, létezett már a hot hatch kifejezés?

DSC02757

A Swift GTI eredetileg 101 Le-s motorja és az autó 720 kilós tömege kiváló alap a motorsporthoz is. A Suzuki nem sokat habozott és már a megjelenés évének augusztusában legyártotta homologizációhoz szükséges ötezer példányt, szeptemberben be is nyújtotta azt jóváhagyásra az FIA-hoz, vagyis a Nemzetközi Automobil Szövetséghez. Októbertől már a versenypályákon is láthattuk. Nobuhiro Tajima cége ebben az évben vált a Suzuki Motorsport partnerévé, persze a Swift volt az első globális project.

DSC02754

A Totalcar Erőmérőben, néhány hónapja már fogadtunk egy, a mostanihoz megszólalásig hasonló régi-régi Swiftet. Elvileg GTI-volt az is, gyakorlatilag nem, ami okozott némi fejvakarást a forgatáson.

A mérésre érkező példány viszont kiköszörüli a csorbát, hiszen teljesen eredeti GTI, ráadásul érdekes előélete van. Mindössze 2,5 évig gyártotta a Suzuki az Mk1 Gti-t, kevés példány maradt mára. Ezt az autót egy Ebay-es liciten találta a mostani tulajdonos, még régi német rendszáma volt, talán a szíjak is eredetiek voltak a motoron, így azok azonnali cseréért kiáltottak. A g13b motorok tartóssága nem kérdés, a korabeli megmunkálási pontosság példás. Ez volt az első autó, aminél már a CAD (Computer Aided Design) kifejezést is használta a Suzuki.

Azóta azonban eltelt több mint harminc év és ezért igazán meglepő, a szürke sporttörrpe makulátlan beltere, illetve a kevés kilométer. De vajon hány lóerő maradt a 101-ből? Kiderül a Totalcar Erőmérő mai epizódjából. Ha pedig érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne maradjatok le a továbbiakról sem!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.