2020.08.28. 16:29

A Totalcar Erőmérő sorozat kihagyhatatlan darabja a közelmúlt ikonja, a 2JZ-GTE motorral szerelt Toyota Supra. Vártunk már egy ilyen autót nagyon, ám meglepetésünkre egy valódi japán belpiacos JDM (Japanese Domestic Market) példány érkezett az Autokorbel profi, hitelesített mérőpadjára. Lassan harminc éves kor, kicsi tuning, szerető gazda - hány lóerő jön ki ebből az összeállításból?

Amikor egy autótípus negyedik generációja érkezik, általában már vannak elvárások. Nem volt ez másként az 1993-ban bemutatott A80-as Suprával sem, vagyis az orrmotoros, hátsókerékhajtású Toyota kupé negyedik generációjával sem. Az elődök sportossága megmaradt, a formaterv azonban drámaian átalakult – talán kicsit megelőzve a korát. A szépség persze szubjektív, de a kilenc évnyi gyártás végére sem vált fájóan öreggé a negyedik Supra külleme.

Aztán ott van « a » motor: nem egy videót készítettünk már a hihetetlen tuningpotenciáljáról. Egyszerűen azt mondhatjuk: túlméretezett. Túdzséjzí vagy 2JZ, kinek így, kinek úgy. Beütöd a Google-ba és 14,5 millió találatot kapsz, 1,5 millió videóval... Csak a háztáji termésből itt van két érdekes anyag

Felsorolhatnánk még, hogy összesen hány filmben szerepelt a Supra, de nem fogjuk : annyi helyünk nincs. Ott tartottunk, hogy egy sima európai kivitelt vártunk az Erőmérőbe, de egy JDM kivitelt kaptunk - nem bánkódtunk. A kétturbós regiszter megoldású feltöltés így is 280 Le körüli teljesítményt ígér a katalógusban. Az autó gazdája szerint ez a fekete példány kapott egy elektronikai tuningot (chiptuning), intercoolert és pár apróságot, amelyek a motort tehetik erősebbé. Mire elég ez? Nem könnyű tippelni : három tized bar töltőnyomás-növekedés az átélt kilométerekkel együtt. 

A mérésre hozott autó állapota egész jó, talán volt rendes gazdája korábban is, mint ahogy a mostaniról biztosan mondhatjuk. Megóvott beltér, egyben lévő karosszéria, sőt, a motortér is elfogadható.

A Suprák következő generációja tizenhét év szünet után, tavaly mutatkozott be – építettek a legendára, de a legenda is tovább profitált belőle. 

A mai Erőmérőben szereplő mkIV esetében is megpróbáltuk megtippelni, hogy hány lóerős lesz és annyit elárulhatok, hogy a tulajdonossal együtt nagyon távol álltunk a végül mért értékektől. Gábor elmesélte, hogy mióta nála van az autó, már vásárolt bele egy új váltót, illetve egy kéttárcsás kuplungot, amiből gyanítható, hogy nem egy alultáplált gebe a motor sem. Kerestük a tapadást rendesen, ezúttal is kellett a pótsúly a csomagtartóba.

A rutintalan műsorvezetőt se hagyjuk ki. Bár a felvételen azt állítom, hogy a mérési eredmény a hátsó keréken jelentkezett, valójában ezúttal úgy működött a MAHA mérőpad, hogy a keréken mért értékből, a hajtási veszteség figyelembevételével számította ki a motorteljesítményt, illetve a forgatónyomatékot. Az értékek kolosszálisak, ennyit elárulok.

És, hogy mennyi az annyi? Kiderül a Totalcar Erőmérő mai epizódjából. Ha pedig érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel Youtube-csatornánkra és ne maradjatok le a továbbiakról sem! Minden héten jönnek meglepetések.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.