Miért kell több mint 120 gépjármű egy 120 fős kerékpárversenyhez?

2020.09.02. 11:27

Évente 50 ezer kilométert mennek azok a kísérőautók, amelyek a kerékpárversenyzőket szolgálják ki. Ez még nem is olyan extrém, de nem szabad elfelejteni, hogy ennek jelentős részét alacsony fokozatban, akár 2000 méter magas hegyekben araszolva-kuplungolva, vagy éppen lejtmenetekben, a mezőny után üvegelve teszik meg. Mi a feladatuk egy kerékpárversenyen és miért kell belőlük ilyen sok? Kísérőautók és más járművek a 2019-es Giro d’Italiáról és a 2020-as Tour de Hongrie-ról.

Gépjárművek nélkül nem létezne kerékpárverseny. Ha elsőre meredeknek érzed ezt az állítást, érdemes még a napokban kimenned a Tour de Hongrie egyik szakaszára. A 119 fős kerékpáros mezőny előtt és után óriási karaván fog elrobogni. Körülbelül 84 autó, több mint 40 motoros és több tucatnyi egyéb kiszolgáló jármű (rendőrautók, mentők, seprűskocsi, zsűrikocsik stb.) gondoskodik a verseny zavartalan lebonyolításáról. Nélkülük nem lenne Tour a Tour.

Kísérőautók

Ezek az autók a legfontosabbak a kerékpáros csapatoknál. Bennük ül a csapatvezető,aki a taktikáért felel, egy segítő, aki a frissítőket adja fel a versenyzőknek és általában egy szerelő is velük tart. Tetejükön trónol legalább féltucat cserekerékpár és az autó fennmaradó részei is rogyásig vannak étellel, ruhákkal szerszámokkal és tartalékkerekekkel. Pro team szinttől (kerékpáros másodosztály) lényegében elvárható, hogy két-három ilyen autója legyen egy csapatnak a versenyen.

A dízel kombi lényegében alap, nagyon kevesen mennek csak benzinessel. Az elmúlt húsz évben az európai versenyeken lényegében a Škoda Octavia/Superb Combi lett az alapvetés kétliteres 150 lóerős TDi-vel, de a Tour de Hongrie esztergomi rajtján azért már látszott, hogy ismét kezdenek más gyártók is becsatlakozni a mezőnybe

A CCC Teamnél például Volvo V90-esek is voltak a flottában, az Androni még mindig harmadik generációs Focusokat nyüstöl, a Treknél már hibrid Toyota Corollák szolgálnak, míg a Jumbo – Visma és az Israel Start-Up Nation a német prémiumok mellett tette le a voksát.

Nem csoda, hogy az Octaviák ilyen népszerűek, hiszen nem minden csapat kapja ingyen, szponzorációs eszközként az autót, és a célra talán a legtágasabb, legjobb ár/érték arányú autó, ami a szabályoknak is megfelel (túl magas mikrobuszt például nem használhatnak erre a célra). Mondjuk arról, hogy nem mindig áldás szponzortól kapott autót használni a Sunweb Team tudna mesélni – egyik évben Mini Countrymanekkel és Clubmanekkel szenvedték végig a szezont.

Az autók a tetőre rakott speciális kerékpártartókon és az óriási rádióantennákon kívül ugyanolyanok, mint amiket a szalonban is megvehetsz. Egyedül belül lehet némi módosítás, hogy elférjenek a kisebb tv-k, rádióegységek és szerszámok.

Az ilyen vegyes mezőnyökben, mint amilyen a 2.1-es kategóriájú Tour de Hongrie, vannak azért egyedi megoldások is. A kontinentális (kerékpáros harmadosztály, ez alatt már csak az amatőrök vannak) Adria Mobil egyik segítője elmondta, hogy Fiat Tipo kombijukban 1,6-os Multijet dízel dolgozik, de megchippelték, hogy egy kicsit erősebb legyen. Azt sajnos nem tudta elmondani, hogy mennyit sikerült dobni a teljesítményen, de csak szoftveres módosításról van szó. Jó lett volna egy Erőmérőbe :).

Buszok

A gazdagabb Pro Teamek és az évi több tízmillió euróból gazdálkodó World Tour (profi első osztályú) csapatok nagy buszokkal is rendelkeznek, amelyekben luxuskörülmények között utazhatnak a versenyzők, hogy a többnapos körversenyek között a cél-szálloda-rajt útvonalon csak a regenerációra koncentrálhassanak.

A buszok persze ennél sokkal komplexebbek, a luxusfotelek mellett külön kis szobákkal, minikonyhával, óriási kávéfőzővel is felszerelt bárpulttal, mosógéppel, és a kerékpárok, szerszámok, görgők szállítására kialakított tárlórekeszekkel is rendelkeznek.

Ha már görgőzés: a buszok oldalairól általában óriási árnyékoló hajtható le, hogy a versenyek előtt a lehetőségekhez mérten hűvösben melegíthessenek be a kerékpárosok. A nagy csapatok a verseny előtti eligazítást is a buszokban tartják meg. A legnépszerűbb típusok a Scania Touring, az Irizar Century és az MAN Lion's Coach.

Neutrálautó

A legnagyobb odafigyelés ellenére is előfordulhat, hogy egy-egy bajba jutott versenyzőn nem tud segíteni a csapat. Ez leggyakrabban akkor fordul elő, ha az illető leszakadt az élbolyról, de csapattársai még előrébb tekernek, és a kísérőautó rájuk koncentrál. Ekkor kerül képbe a profi versenyek neutrálautója, ami mindenkinek adhat kereket vagy akár kerékpárt is. Az igazán rázós, kockaköves klasszikusokon külön neutrálmotoros is van, ami plusz tartalékkerekeket visz magával.

Motorosok

A Tour de Hongrie esztergomi rajtjánál körbe kérdeztem a rendőröket, akik azt mondták, saját maguk 15-en segítik a verseny lebonyolítását, rajtuk kívül további 26 sárgamellényes dolgozik a magyar körért. Ők vagy fotóst vagy egy zsűritagot, vagy a TV-stáb embereit viszik magukkal. Iszonyatosan veszélyes a munkájuk: a kerékpárosok síkon 50-60, a lejtmenetekben akár 100 km/h-s sebesség fölött is téphetnek, és a motorosok nem befolyásolhatják a versenyt. Természetesen a kerékpársport nem teremsport, a közvetítésnek mennie kell hóban, fagyban, esőben, sárban 2000 méteren is.

A profi kerékpárversenyeken mozgó útzárat alkalmaznak, vagyis az útvonalbiztosító motorosok a rendőrökkel közösen dolgozva zárják folyamatosan az utat a versenyzők előtt, majd oldják azt fel a karaván elrobogása után. Járdaszigetek és más terepakadályok előtt is általában motorosok jeleznek síppal. Nagy versenyeken a neutrálmotoros is fontos szereplő – ő kereket és kulacsokat visz magával.

Rendőrök, mentők és az orvosi kabrió

Annak érdekében, hogy a segítség a legrosszabb esetben azonnal kéznél legyen, három mentő és három rendőrautó utazik folyamatosan a karavánnal a Tour de Hongrie-n. A mezőnyben dolgozik legalább egy kabrió is, ami orvosi kocsiként szolgál. A kisebb horzsolásokat, darázscsípéseket egy ilyen nyitott autóból könnyen el tudják látni menet közben is, így a versenyző nem szenved időhátrányt.

Hogy mennyire durva dolgok tudnak történni egy kerékpárversenyen, arról nézz meg egy testkamerás felvételt alább, amit a Mitchelton-Scott egyik segítője készített a 2015-ös Tour de France-on.

A kerékpárversenyzőket igen kemény fából faragták, vannak, akik törött csonttal vagy sérült tüdővel is tovább tekernek.

Zsűri

Egy igazán profi kerékpárversenyen igen sok szabályt kell felügyelni, ráadásul mindezekre (az időt és a kerékpárok technikai feltételeit leszámítva) nincs mérőműszer. Ezért utazik a zsűri a mezőnnyel együtt. Az itt használt járműveket általában a verseny szponzorai adják, a Tour de France-on hosszú évek óta Škoda Superbek szolgálnak, míg a Tour de Hongrie-n idén vegyes flotta (Mercedesek a versenyigazgatóknál, a zsűrinél Volkswagen Tiguanok) segítik a munkát.

Kivétel nélkül nyitható üvegtetjű autókra van szükség, sokszor a jobb első ülést is kiveszik az autóból, hogy a versenyigazgató vagy a zsűri egyik tagja kényelmesen kémlelhesse a mezőnyt.

További bringás tartalmakért látogass el a Flowcycle magazin oldalára!

Tovább az oldalra

Egyéb járművek

Az elmúlt években már olyan nagyra nőtt a Tour de Hongrie, hogy a folyamatos és jó minőségű élő közvetítéshez a kísérőmotorosok és a rajt/célterületek fix kamerái mellett két helikopter és egy 10 ezer méter magasban szálló repülő dolgozik azért, hogy a képernyők előtt a lehető legjobb élményt kapjuk.

Jópofa még a karaván végén guruló furgon, a seprűs kocsi, amely általában az időlimitet kapó versenyzőket veszi fel. A teljes sort még a VIP vendégeket, újságírókat szállító autók teszik ki. A buszok és a felszerelést szállító egyéb járművek általában nem a mezőnnyel együtt haladnak, ők egy rövidebb úton igyekszenek megkerülni a mezőnyt, hogy a versenyzők érkezésére már minden készen álljon.

Címlapfotó: Célterület a 2019-es Giro d'Italián a Ceresole Reale hegyen / Macsuga János - Flowcycle.hu