A turbó ennek is jót tett

Totalcar Erőmérő: Abarth 595 Competizione 1,4T – 2014.

2020.09.04. 16:59

A Totalcar Erőmérőben ezúttal nagy kedvencünk, a Fiat 500 alapú Abarth 595 Competizione gurul a görgőkre. Az autó legendás nevet visel és bár egy városi kisautóra épül, nagyon nem olyan, mint a tömegmodell. Például közel háromszor olyan erős. Valóban tudja, amit ígér: az Autokorbel mérőpadja ezúttal is igazságot tesz.

– Fiat 500? – Nem! – Dehogynem! Hát mi? Akár lehetne ez is egy párbeszéd, de nézzük miről is van szó? Fiat 500 generációkkal kezdődött az egész: – az ősi Topolino 500-val, majd a mindenki által ismert Nuova 500-zal, amelyet 1957-1975-ig gyártottak. Igen – ez lehet a formai, vagy szellemi elődje a mostani ötszázasoknak. Ismerhetjük őket Csikós sok cikkéből pl. innen vagy innen.

Volt ugyan időközben egy másik 500-as, amit Cinquecentónak (olaszul ötszáz) neveztek, de ezt szinte senki nem sorolja fel a családfakutatók közül, majd jött a 2004-es genfi szalon (lesz még valaha?) ahol bemutatták a Trepiùno koncepciót.

A tanulmány egy 3+1 üléselrendezésű, “A” szegmensbeli városi miniautó volt. A kedvező fogadtatást követően szériaéretté vált, majd 2007-ben megjelent az új kor Fiat 500-a. A platformon osztozott például a Ford is, amely a Ka második generációját 2008-16-ig szintén erre a padlólemezre építette és gyártatta a lengyel Fiat-üzemben. 2020-ban még gyártásban van ez a rendkívül hossz életű, és valljuk be a Fiat számára a túlélést biztosító miniautó.

Megszámolhatatlan verzió jött piacra belőle. 2008-tól Abarth kivitelek is, de Gucci, Barbie, Pink, Maserati edition, Tributo Ferrari szintén. A mérésre egy Abarth 595 Competizione érkezett. Az eleve nosztalgiahullámot meglovagló alapot megfejelték az 595 utalással a régi, farmotoros hatvanas évekbeli verzióra emlékezve. Egyenes út a sikerhez! Abarthék persze amúgy sem voltak rosszak, hiszen a 124 Abarth, illetve 131 Abarth mind komoly ralisikereket ért el a maga korában és nem rossz ez az autó sem!

De vissza az Erőmérő mai főszereplőjéhez. Az 595 Competizione modellév 160 lóerőt és 230 Nm-t ígér, mindezt egy alig egytonnás autóhoz. A névleges teljesítmény ugyan nem éri el az utcai csúcsverziót jelentő Abarth 695 bipostóét, de az eleve más kávéház polikarbonát, ralistílusú ablakaival, Colotti-féle kapcsolókörmös váltójával, illetve mechanikus sperrel, Akrapovic kipufogóval, alu-közepű-úszótárcsás Brembo fékkel. Persze annak az ára is máshol van, így az 595, amely csak nevében versenyautó az elérhető választás.

Mit kapunk tőle? Egy hétköznapokban is használható autót komoly kiállással, 1,4-es turbós (T-jet) benzinmotorral, az alap 500-aktól eltérő, de megosztó külsőt - kinek mit. De mit tud még az 595 a szexi megjelenésen kívül? Kiderül az Erőmérő mai epizódjából.

Ha te is kíváncsi vagy hetente jelentkező sorozatunk további autóira, iratkozz fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne felejtsd el bekapcsolni az értesítéseket!

Korábbi epizódok:

Mit tett 330 ezer kilométer a V8 TDI-vel?
Az Audi A8 csúcsdízele volt két turbóval, négyezer köbcentivel. Azóta eltelt 14 év és beleszaladt 330 ezer kilométer. Mi maradt az erőből? Ellenőriztük.
A lakossági Supra nagy levegőt vesz
Soros, hathengeres turbómotor, japán belpiac - na, csorog már a nyálad? Hangot fel: így üvölt tiltáson a Toyota legendája!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.