Téli gumi: a jók között is nagy a különbség

ADAC és Autobild téligumiteszt – 2020.

2020.10.16. 10:33

Bár még az ősz is csak mutogatja magát, de ha hinni lehet az előrejelzéseknek, nemsokára jön az igazi cidri. Hacsak nem a legkedvesebb hobbink órák hosszat sorban állni a gumisnál, érdemes egy kicsit előre gondolkodni, és legalább elmerengeni azon, kell-e új abroncsokat venni, és ha igen, milyet?

A szerencsésebbeknek már ott figyel a garázsban, vagy a gumisnál tárolva a téligumi-szett, de annak, aki nem biztos a dolgában, lassan már érdemes kisétálni, és ránézni az abroncsokra. Ha már újat kell venni, ne kapkodjunk az utolsó pillanatban, és semmiképpen se várjuk meg a pontot, amikor majd mi leszünk a rögtönzött útakadály, mint ez a BMW-s tavaly télen:

A gumivásárlás számos tényezőtől függ. Nyilván meghatározó az ár, de hiba lenne annyival elintézni, hogy véletlenszerűen rámutatunk valamire, ami belefér a költségvetésbe. Olcsóból is lehet jót venni, drágák közt is van, amelyik legfeljebb kerti hintának alkalmas. Mielőtt választunk, érdemes átnézni a teszteket – nemcsak a végeredményt, a részleteket is. Idén az ADAC és az Autobild egyaránt két-két méretben hirdetett győzteseket, ráadásként négyévszakos abroncsokat is vizsgáltak.

205/55 R16 méretű gumik (ADAC)

Ez a méret jellemző egy sor kompakt- és középkategóriás autóra, a teljesség igénye nélkül Audi A3-asokon, Volkswagen Golfokon, 1-es és 2-es BMW-ken, Opel Astrákon, Merivákon, vagy éppen Toyota Aurison, Corollán találkozhatunk vele. De gyárinak vagy közvetlen váltóméretnek számít egy rakás tizen-, huszonéves VW-csoportos kocsin is. Egész elfogadható áron hozzá lehet jutni akár minőségibbekhez is.

A német autóklub, vagyis az ADAC összesen tizenöt gyártó termékeit választotta ki a tesztre, köztük a legismertebbekét és a műfajban szinte névtelennek számítókét is. Ahogy az náluk szokás, ezúttal is a kiskereskedelemben szerezték be a gumikat, hogy elkerüljék a preparált tesztabroncsok problémáját. Vásárlás után néhány száz kilométeren át be is koptatták a gumikat, amire a formaleválasztó anyag miatt van szükség: a teljesen újak emiatt nem nyújtják a maximális teljesítményt.

A próbákat egyébként az előző években már jól megszokott módon végzik, majd súlyoznak is. Így az alábbiak szerint esik latba a különböző útviszonyok között elért eredmény, valamint az egyéb tényezők:

  • tapadás száraz úton: 15%
  • tapadás nedves úton: 30%
  • tapadás havon: 20%
  • tapadás jégen: 10%
  • zaj: 5%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 10%

Száraz aszfalton született néhány meglepetés – pozitív és negatív is. A kellemesebbek között említhetjük, hogy a legjobb eredményt a Maxxis Premitra Snow WP6 érte el, egyetlen tizedre megközelítve a jóval nevesebb Bridgestone Blizza LM005-ös mintázatát. A dobogó harmadik foka a teljesen noname Tristar Snowpower HP-nek jutott. Ugyanakkor a sereghajtók közt találjuk mások mellett a Pirellit, a Toyót, de nem büszkélkedhet eredményével a Continental sem.

A mérsékelt égövben, így hazánkban is a téli időszakban talán leggyakrabban nedves útviszonyokkal találkozhatunk, nem véletlen tehát, hogy ez a részeredmény kapta a legnagyobb súlyt az összesítésnél. Ebben az összevetésben magasan a legjobbnak bizonyult a Bridgestone, de kiemelkedett a többi közül a Continental WinterContact TS860-asa is. Két ismeretlennek számító márka itt vérzett el végleg: a King Meiler és a Tristar a legalacsonyabb adható osztályzat közelében zárt, ami az összértékelésnél is bukást eredményezett.

Bár felénk egyre kevesebbszer havazik, és akkor sem marad meg túlzottan tartósan, de azért nagyon nem mindegy, hogy egy téli gumi hogyan teljesít hóban. Különösen, ha valaki esetleg külföldre, mondjuk síelni is szeretne elmenni autójával. A tesztelt gumik közül ebben a méretben a Goodyear és a Pirelli voltak a legjobbak havon, de az olcsó abroncsok közül például a Semperit is okozott némi meglepetést, lenyomta a Continentalt is. A sereghajtó itt is a Tristar lett, hiába nevezték el hangzatosan Snowpowernek.

Szinte minden évben elmondjuk, hogy jégen még a legjobb gumi sem segít sokat, szerencsés tehát elkerülni a komolyabb lefagyásokat – már amennyiben ez egyáltalán lehetséges. Persze rangsort azért lehet felállítani: ezt a Toyo vezeti, de nagyon kicsi szórást mutat a mezőny.

A tesztek mérnek néhány olyan tényezőt is, amelyek biztonságunk szempontjából kevésbé jelentősek, de két hasonló tudású gumi között különbséget jelenthetnek. Egyik ilyen a zaj. A téli gumik jellemzően valamivel hangosabbak a nyáriaknál, ez pedig látszik az osztályzatokon is: 2,5-ösnél nem találunk jobbat, ilyenből viszont egész sok van. A legzajosabb a King Meiler lett. Ennél talán fontosabb szempont lehet a fogyasztás, bár azonos autón, azonos körülmények és vezetési stílus mellett ez általában nagyon kis eltéréseket jelent. Spóroláshoz a tesztelők leginkább a Dunlopot ajánlják, legkevésbé a Falken volt takarékos.

Végül pedig a kopás: nem túl meghökkentő, hogy a minden körülmények között elég jól tapadó Bridgestone használódik el az egyik leggyorsabban. Ilyen szempontból a hasonlóan kiegyensúlyozott Michelin vagy a Dunlop is jobb választás lehet, előbbire 43 ezer kilométer körüli élettartamot ígérnek a vizsgálatok.

Összegzés

Ahogyan az ADAC tesztjeinél megszokhattuk, a kiegyensúlyozottság mindenek fölött áll. Így ha egy abroncs bizonyos területen alulteljesít, rányomja a bélyegét az összteljesítményre is. Ennek tudható be, hogy a szárazon gyengélkedő Continental és Goodyear például csak a középmezőnyben, a Pirelli pedig még hátrébb végzett. A tesztet a Bridgestone nyerte, hajszállal megelőzve a Michelint, majd a Dunlop, a Hankook és a Maxxis kaptak jó osztályzatot. A népes derékhadat követi az elégségessel jutalmazott Semperit, bukott viszont a King Meiler és a Tristar. A táblázat értelmezéséhez fontos adalék, hogy a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb.

235/55 R17 méretű gumik (ADAC)

Mivel tesztmódszer teljesen megegyezik az R16-osoknál ismertetettel, ezt nem részleteznénk újra. A 235/55 R17-es méretben valamivel kevesebb, összesen tizenhárom különféle mintázatot teszteltek a németek. Ilyen abroncsokat ugyanúgy találhatunk kompakt- és középkategóriás kocsikon, de nagyautókon és SUV-okon sem ritka. Például az Audi A7 és Q3, a BMW X3, a Ford Galaxy és Kuga, vagy akár a Volkswagen Phaeton is gurulhat ezeken.

Ebben a méretben a száraz aszfaltos teszteket a Michelin Pilot Alpin 5-ös mintázata nyerte, de a Dunlop és a Vredestein is jól vizsgázott. A leggyengébben a Semperit Speed-Grip 3 SUV szerepelt, a 3,9-es érdemjegy egyben azt is jelentette, hogy ennél jobbat az összesítésnél sem kaphat. Citromdíjasnak nevezhetjük a Continental WinterContact TS850 P-t.

Nedves úton teljesen átrendeződött a sorrend. A Bridgestone Blizzak LM005 kimagaslott a többi közül, egyedül a Continental tudta megközelíteni valamelyest. Aránylag gyengének a Nokian, a Cooper és a Fulda bizonyult – náluk ez a jegy rontotta le az összetett eredményt. Havon a Michelint hozták ki győztesnek, de a Kleber sem volt messze tőle. Jégen a teljes mezőny mindössze néhány tizeden belül volt egymáshoz képest.

Aki a lehetőségekhez mérten csöndes gumit szeretne, a Fuldával, a Nokiannal, a Goodyearrel vagy a Kleberrel járhat jól, a leghangosabb az Esa+Tecar és a Pirelli volt. Legtakarékosabbnak a Goodyear és a Bridgestone számított, az ellenpólust az Esa+Tecar és a Pirelli képviselték. Kopás szempontjából magasan kiemelkedett, és kiváló eredményt jegyet az Esa+Tecar és a Semperit.

Összegzés

Ahogy egy mérettel lejjebb, úgy itt is a kiegyensúlyozottság volt a legfontosabb. Egyenletesen jó teljesítményt nyújtva a Michelin Pilot Alpin 5 lett a tesztgyőztes, és egyben az egyetlen olyan abroncs, amely jó osztályzattal zárt. A dobogó második foka meglepetésre az idehaza kevésbé ismert, de az elmúlt évek tesztjei alapján feltörekvőnek mondható Esa+Tecar Supergrip Próé, míg a bronz a Goodyear UltraGrip Performance+-é lett. A sereghajtó a Semperit Speed-Grip 3 SUV, ám még az is megkapta az elégségest: a száraz aszfaltos tesztet leszámítva minden téren elfogadhatóan teljesített.

Itt érdemes megállni egy pillanatra, és összevetni a két teszt eredményeit. Sokszor hangoztatott tétel ugyanis, hogy ezek a ranglisták mindig csak az adott méretre értelmezhetők, ha egy gumi jó 15 vagy 16 collban, közel sem biztos, hogy 17 vagy 18 collban is az lesz. Kiváló példa erre a Bridgestone Blizzak LM005-ös mintázata: míg 205/55-ösben megnyerte a tesztet, addig 235/55-ben csak a középmezőny jutott neki, és részeredmények tekintetében is teljesen mást produkált.

225/55 R17 méretű gumik (Autobild)

A következő teszt a kis és kompakt SUV-ok jellemző méretét, a 225/55 R17-et vizsgálja, immár nem az ADAC, hanem az egyik legnagyobb német autós szaklap, az Autobild tolmácsolásában. Ez egyben azt is jelenti, hogy a tesztmódszerek mások, tehát nem csereszabatosak vagy összehasonlíthatóak az eredmények.

Az Autobild szakemberei rendszerint azzal kezdenek, hogy lemérik az egyes abroncsok fékútját, ezt tekintik az elsődleges szűrőnek. Idén is nagy különbségeket tapasztaltak: a leggyengébb gumival 58,5 méter kellett ahhoz, hogy százról nullára fékezzék a BMW X1 tesztautót, míg a legjobbak ennél bő 15 méterrel hamarabb állnak meg. Ez több mint három személyautónyi távolság. Másképp mondva: ha egy dugót észlelve vészfékezünk, a jó gumikkal még éppen meg tudunk állni, míg a sereghajtókkal még 50 km/h-val érkezünk meg az előttünk ácsorgó seggébe.

A második fordulóban az autobildes ítészek is számos különféle próbát elvégeznek. Szerepel a programban handlingpálya, aquaplaning, zajmérés, vizsgálják a kopást, és természetesen megnézik, hogyan viselkedik az autó az adott gumival száraz, nedves, havas és jeges úton.

A tízes mezőny tagjai közt szárazon igen szoros küzdelem alakult ki, egyedül az olcsó kategóriás Syron Everest 1 Plus és a Duraturn Mozzo Winter lógott ki a sorból. Nedves úttesten is hasonló eredmények születtek, volt néhány kiemelkedő gumi, sereghajtónak ugyanez a kettő bizonyult. Havon ugyanakkor e két abroncs is meglepően jól szerepelt, a legjobb itt a Goodyear és a Dunlop volt.

Az Autobild nemcsak a tesztet, hanem az osztályozást is másképp végzi, mint az ADAC. Így három részeredményt tüntetnek fel a végeredménynél: tapadás havon, nedves úton és aszfalton. Majd ezek alapján fogalmazzák meg ítéletüket: az adott gumi lehet példás, jó, közepes, elégséges vagy nem ajánlott. A 225/55 R17-es méretben a győztes így a Goodyear Ultragrip Performance lett, de példásnak minősítették a Bridgestone Blizzak LM005-öt, a Michelin Alpin 6-ot és a Vredestein Wintrac Prót. A már említett Syron és a Duraturn nem ajánlható nyugodt szívvel.

Végeredmény: Autobild gumiteszt – 225/55 R17
Hely Mintázat Havas úton Nedves úton Száraz úton Osztályzat
1. Goodyear Ultragrip Performance 1 2+ 2 példás
2. Bridgestone Blizzak LM005 2+ 2+ 2 példás
3. Michelin Alpin 6 2 2+ 2 példás
3. Vredestein Wintrac Pro 2 2+ 2 példás
5. Dunlop Winter Sport 5 1 2+ 2
6. Toyo Observe S944 2+ 2 2-
6. Uniroyal MS plus 77 1- 2- 2- közepes
8. Maxxis Premitra Snow WP6 2- 2 2- közepes
9. Syron Everest 1 Plus 1- 3+ 3 nem ajánlott
10. Duraturn Mozzo Winter 1- 4- 3+ nem ajánlott
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás.

245/45 R18 méretű gumik (Autobild)

Ez már jellemzően nagyobb autók mérete, felső-közép- és felsőkategóriás kocsiké. Az Autobild tesztelői több mint ötven különböző mintázatot szereztek be, részben internetes rendeléssel, részben gumisoknál. Itt már nagyobb jelentősége volt az előselejtezőnek, vagyis a fékút mérésének. Az első lépés a nedves úton való fékezés volt, 80 km/h-ról állóra. Itt már rögtön ki is szórtak húsz mintázatot. Az alábbi táblázat az első körben kieső gumikat tartalmazza. Köztük van néhány aránylag meglepő név is, és azért is érdemes átnézni a listát, mert a Riken és a Firestone például gyakran előfordul jóárasítva a hipermarketek polcain is.

Fékút nedves úton 80 km/h-ról (méter)
Riken Snow 37,1 Haida HD617 40,6
Firestone Winterhawk 3 37,9 Mazzini Snowleopard 40,6
GT Radial Winterpro HP 38,3 Duraturn Mozzo Winter 40,7
Fortuna Winter 38,4 Nordexx Wintersafe 41
Zeetex WH 1000 38,7 Tracmax S210 41,1
Infinity Ecozen 38,9 Imperial Snow Dragon 3 (S210) 41,4
Aeolus Snowace 2 HP 39 Wanli S 1083 Snow Grip 41,4
Tomket Snowroad Pro 3 39,3 Momo W2 North Pole 41,7
Atlas Polarbear 2 39,6 Starmaxx W850 42,3
Radar Dimax Alpine 40,5 Petlas W651 43,1

Ezután a havas úton való fékezés következett, ötvenről állóra. Innen már csak a legjobb húsz jutott tovább, miután a két fékezős gyakorlat eredményét összesítették. Érdekesség, hogy pusztán ezt a mutatót nézve egy-egy olcsóbb, noname gumi meg is előzött egy-két nevesebbet.

Összesített fékút (nedves út, 80 km/h és havas út, 50 km/h), méter
Bridgestone Blizzak LM005 54,8 General Altimax Winter 3 60,7
Michelin Pilot Alpin 5 56,2 Fulda Kristall Control HP2 60,8
Semperit Speed-Grip 3 56,8 Laufenn I Fit Plus 61
Continental WinterContact TS850 P 57 Pirelli Winter Sottozero 3 61
Hankook Winter i*cept evo3 57,3 Sava Eskimo HP2 61,4
Vredestein Wintrac Pro 58,1 Yokohama BlueEarth Winter (V905) 61,5
BF Goodrich g-Force Winter 2 58,7 Fortune FSR901 61,6
Kleber Krisalp HP 3 59 Nexen Winguard Sport 2 61,6
Goodyear Ultragrip Performance + 59,2 Goodride Z507 61,7
Uniroyal MS Plus 77 59,2 Platin RP-60 Winter 62,2
Barum Polaris 5 60,1 Westlake SW608 62,2
Nokian WR A4 60,1 Gislaved Euro*Frost 6 62,7
Dunlop Winter Sport 5 60,2 Kumho WinterCraft WP71 63,7
Apollo Aspire XP Winter 60,4 Toyo Snowprox S954 63,9
Giti GitiWinter W1 60,6 Falken Eurowinter HS01 64
Cooper Weather-Master SA2+ 60,7      

Az innen továbbjutó húsz abroncsot aztán alávetették az egyszerű fékezésnél összetettebb feladatoknak is. Itt már kezelhetőséget, oldalvezető erőket és egyéb tényezőket is mérlegelnek, valamint az ár és a kopás alapján költségeket is kalkulálnak. Így áll össze aztán a végeredmény. Ebben az esetben az összértékelés nem egyezik meg az előző, kisebb méretben ismertetettel, hiszen már nem három, hanem négy részpontszámot tüntetnek fel: tapadás havas, nedves és száraz úton, valamint a költségek.

Így havon a Bridgestone Blizzak LM005 és a Goodyear UltraGrip Performance+ nőtt a többiek fölé, nedves úton a Continental WinterContact TS850 P emelkedett ki. Szárazon a Michelin Pilot Alpin 5 eredményei lettek a legjobbak, és költségek tekintetében is ez a gumi győzött.

Összesítésben ugyancsak a Michelin Pilot Alpin 5 került ki győztesen az Autobild tesztjéből, megelőzve a Bridgestone Blizzak LM005-öt és a Goodyear UltraGrip Performane+-t. Példás osztályzatot kapott még a BF Goodrich g-Force Winter 2, a Kleber Krisalp HP3 és a Hankook Winter i*cept evo 3. A húsz döntős közül a leggyengébb eredményt a Cooper Weather-Master SA2+ érte el, amelynek így feltételesen ajánlott plecsnit adtak. A gyakorlatban havas és száraz úton sem volt meggyőző, és a költségek tekintetében is problémás – mivel olcsó gumiról van szó, esetében ez gyors kopást jelent.

Végeredmény: Autobild gumiteszt – 245/45 R18
Hely Mintázat Havas úton Nedves úton Száraz úton Költségek Osztályzat
1. Michelin Pilot Alpin 5 2+ 2+ 1- 1- példás
2. Bridgestone Blizzak LM005 1- 2+ 2+ 2 példás
3. Goodyear Ultragrip Perf.+ 1- 2 2+ 2 példás
4. BF Goodrich g-Force Winter 2 2+ 2 2 2+ példás
4. Kleber Krisalp HP3 2+ 2 2 2+ példás
6. Hankook Winter i*cept evo3 2 2+ 2 2 példás
7. Continental WinterContact TS850 P 2 1- 2 2+
8. Dunlop WinterSport 5 2+ 2 2 2+
9. Apollo Aspire XP Winter 2 2 2+ 2
9. Semperit Speed-Grip 3 2- 2+ 2 2+
11. Fulda Kristall Controll HP2 2+ 2- 2- 2+
12. Vredestein Wintrac Pro 2 2 2 2-
13. Giti GitiWinter W1 2 2- 2- 2+
14. Uniroyal MS plus 77 2+ 2- 2 3+
15. Barum Polaris 5 2 2- 2 2-
16. Laufenn I Fit + 2 3+ 2- 2+ közepes
16. Nokian WR A4 2- 2- 2 2 közepes
18. General Altimax Winter 3 2+ 3 2- 2 közepes
19. Pirelli Sottozero 3 2- 3+ 2 2 közepes
20. Cooper Weather-Master SA2+ 3+ 2 3+ 3 feltételesen ajánlott
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás.

A németek hangsúlyozták továbbá, hogy hosszú távon nem biztos, hogy az olcsó gumi lesz az olcsó. Ha gyorsan kopik el, legközelebb valószínűleg egy drágábbat választunk, ráadásul kétszer fizetünk. Még rosszabb kifejlet, ha egy hitvány abroncs miatt koccanásunk, esetleg nagyobb balesetünk lesz: ekkor a járulékos költségek messze túlszárnyalják majd egy normálisabb gumiszett árát.

Ugyanakkor kritikaként mindenképp fontos megjegyezni azt is, hogy a rangsorolás nem feltétlenül kikezdhetetlen: a negyedik helyezett Kleber eredménysora például azonos a nyolcadik helyre pakolt Dunlopéval. Azt viszont már nem részletezik, miért kapott az egyik példás, a másik pedig csak jó minősítést.

Négy évszakos gumik, 205/55 R16 (Autobild)

Ha gumikról beszélünk, állandó vitatémát jelentenek a négy évszakos abroncsok. Vannak, akik minden mást kidobott pénznek tartanak, mások viszont biztonságuk érdekében nem engednének az évi két cseréből. Az ugyanakkor tény, hogy az utóbbi néhány évben rengeteget fejlődtek a négy évszakosok, és bizonyos élethelyzetekben, meghatározott felhasználás mellett nagyon is életképes alternatívát jelentenek. Az esetek döntő többségében viszont elmondható, hogy télen gyengébbek egy télinél, nyáron gyengébbek egy nyárinál. Ezt támasztotta alá az ADAC nemrégiben kiadott tesztje is.

Az Autobild szakemberei is kiemelik, hogy komoly fejlődésen ment keresztül a műfaj, amit jól mutat, hogy tavaly a német piacon eladott új gumik ötöde volt négy évszakos, ráadásul folyamatosan növekedő a részesedésük. Felhívják viszont a figyelmet arra is, hogy elég nagy a szórás, és nem mindegyik négy évszakos abroncs számít egész évben megnyugtató megoldásnak.

A teszthez összesen harminckét mintázatot választottak ki, ebben a teljesen noname-től a kínain át a prémiumgyártókig mindenféle van. A téliektől eltérő módon itt az első kört jelentő vészfékezéses teszt során mind száraz, mind pedig nedves úttesten 100 km/h-ról fékeztek állóra. Ezúttal csak a legjobb tizennégy jutott tovább, így azokat próbálták ki hóban és jégen is. A szetteket tizenkétezer kilométeren keresztül koptatták, hogy tudjanak következtetni azok élettartamára.

Az első szűrőn olyan márkák akadtak fenn, mint például az idehaza kimondottan népszerű Barum, a Yokohama és a Toyo, valamint a Totalcar első saját gumitesztjén is bevetett Nokian. Meg persze egy halom névtelen, olcsó vagy kevésbé ismert termék.

Fékút 100 km/h-ról, méter
Mintázat Nedves úton Száraz úton Összesen
Bridgestone Weather Control A005 Evo 45,0 40,9 85,9
Vredestein Quatrac 46,3 40,6 86,9
Hankook Kinergy 4S2 47,2 41,1 88,3
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 47,0 41,6 88,6
Michelin CrossClimate + 49,7 39,7 89,4
Firestone Multiseason Gen 02 49,3 41,2 90,5
Pirelli Cinturato All Season SF 51,1 39,8 90,9
Continental AllSeason Contact 48,6 43,0 91,6
Nexen N'blue 4Season 50,3 41,9 92,2
Kumho Solus 4S HA32 49,3 44,3 93,6
Falken EuroAll Season AS 210 51,3 42,7 94,0
BF Goodrich G-Grip All Season2 51,0 43,1 94,1
Maxxis Premitra All Season AP3 53,4 40,9 94,3
Kleber Quadraxer 2 51,2 43,2 94,4
Achilles Four Seasons 50,8 44,2 95,0
Uniroyal AllSeasonExpert 2 47,9 47,7 95,6
General Tire Altimax A/S 365 50,6 45,1 95,7
Barum Quartaris 5 50,0 46,0 96,0
CST Medallion All Season ACP1 51,9 44,3 96,2
Sailun Atrezzo 4 Seasons 52,7 43,5 96,2
Viking Four Tech 51,0 45,3 96,3
Nokian Weatherproof 51,6 45,2 96,8
Yokohama BlueEarth-4S AW21 52,9 44,0 96,9
Toyo Celsius 53,0 44,9 97,9
Berlin Tires All Season 55,4 43,0 98,4
Fulda MultiControl 54,8 44,5 99,3
Giti AllSeason AS1 56,7 43,7 100,4
Apollo Alnac 4G All Season 56,0 44,8 100,8
Rotalla Setula 4 Season RA03 59,4 42,9 102,3
Nankang Cross Seasons AW-6 58,1 44,4 102,5
Momo M-4 Four Seasons 59,3 44,4 103,7
Atlas Green 4S 63,0 42,8 105,8

A bennmaradó tizennégy gumi közül kis meglepetésre nem valamelyik nagynevű prémium, hanem a Kleber Quadraxer 2 teljesített legjobban hóban. Nedves aszfalton a Vredestein és a Hankook diadalmaskodott, míg szárazon szintén a Vredestein, valamint a Michelin hozta a legjobb eredményeket. Költségoldalról megközelítve a Goodyear és a Firestone számított kiemelkedőnek.

A végső rangsor élén a Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 végzett, de odafért még a dobogóra a Vredestein Quatrac, valamint a Continental AllSeason Contact is. Rajtuk kívül példásnak minősítették a Michelin CrossClimate+-t, valamint a Falken EuroAll Season AS 210-et, tehát olcsó négy évszakossal is lehet jól járni. Bukást itt nem kellett elkönyvelni, de mindenképpen érdekesség, hogy a Pirelli csak eléggé a mezőny utolsó részében kapott helyet.

Végeredmény: Autobild négy évszakos gumik tesztje – 205/55 R16
Hely Mintázat Havas úton Nedves úton Száraz úton Költségek Osztályzat
1. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 1- 1- 2+ 1 példás
2. Vredestein Quatrac 2 1 1- 1 példás
3. Continental AllSeason Contact 1- 2+ 2 1- példás
4. Michelin CrossClimate+ 2+ 2 1- 1- példás
5. Falken EuroAll Season AS210 2 2 2 1- példás
6. Firestone Multiseason Gen02 2+ 2 2+ 1
7. Hankook Kinergy 4S2 2+ 1 2+ 3+
8. Kleber Quadaxer 2 1 2- 2 2
9. BF Goodrich G-Grip AllSeason 2 1 2- 2 2
10. Bridgestone Weather Control A005 2- 1- 2+ 2-
11. Nexen N'blue 4Season 2- 2 2 2+
12. Pirelli Cinturato All Season SF 3+ 2 2+ 2+ közepes
13. Kumho Solus 4S HA 32 2+ 2 2 3 közepes
14. Maxxis Premitra All Season AP3 2- 3+ 2+ 2- közepes
A német osztályozási rend szerint a kisebb osztályzat a jobb. Pontazonosság esetén ábécésorrendben szerepelnek a gumik. Ha egy gumi bármely részpontja rosszabb, mint 2-, az már nem lehet példás.

Összegzés

Jó gumit választani nem könnyű. A teszteket érdemes részleteikben szemlélni, nemcsak a végső sorrendet alapul venni. Ugyanis mindenkinek más tényezők lehetnek fontosak a használat során. Nem szabad fenntartások nélkül bedőlni a gumicímkék adatainak, hiszen azokat mindig a gyártó adja meg, saját bevallás alapján.

És mint azt a fentiek is mutatják, közel sem biztos, hogy adott márka azonos mintázata minden méretben egyformán jól működik, ahogy azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy egy bizonyos márka biztosan jó választás lesz. Ráadásul ezek a mintázatok időről időre frissülnek, tehát amelyik most jól teljesített, nem feltétlenül ismétli ezt meg egy vagy két év múlva.

Négy évszakosban továbbra is annak érdemes leginkább gondolkodni, aki nem megy túl sokat, napi rutinja nem hosszú távokból és nagy sebességű etapokból áll. Sőt, ha szélsőségessé válik az időjárás, meg tudja lépni azt is, hogy egyszerűen leteszi a kocsit. Így városi használatra, esetleg második autóra ideális lehet, de akinek akkor is menni kell, ha törik, ha szakad, még mindig kevesebb kockázatot vállal, ha jó minőségű téli és nyári szetteket cserélget.

Ha pedig már úgyis közeleg a tél, ne csak a gumicserén gondolkodjunk el. Pórul járhatunk akkor is, ha az akkumulátor adja fel a harcot, érdemes tehát ellenőrizni.

Komoly kiadásokba kényszerülhetünk, ha a fagyállóval vannak bajok. Magunknak is megfokolhatjuk, de bármelyik kúton megcsinálják fillérekért.

Ablakmosóból sem mindegy, milyen van a tartályban, ráadásul kevés az igazán jó.

Bár az utóbbi évek tapasztalatai alapján ritkaság a nagy havazás, de elég csak 2013-ig visszaemlékezni, máris találunk izgalmas helyzeteket. Ilyenkor jöhet jól a hólánc.

Persze az igazán nagy hidegekig, a tél beköszöntéig még van pár hetünk, de érdemes minél előbb felkészíteni az autót. Túlélőkészletünkbe pedig nyugodtan beiktathatunk egy meleg plédet, legyen nálunk innivaló, és ne induljunk útnak vészesen alacsony üzemanyagszinttel.