Attól, hogy hibrid, már unalmas is?

2020.12.11. 16:48

Ha azt mondjuk: hibrid, elsőre mindenkinek a jól ismert Toyota ugrik be, és legyünk őszinték, a Priustól azért nem kezd emelkedni a pulzusunk. Sőt, inkább süllyedni fog, ha hihetünk Antinak, aki a szerkesztőség domesztikált priuszosát alakítja meggyőzően. Ám ez szerencsére messze nem általános! Még a Toyota is elkezdte újabban izmosítani a rendszerét, más gyártók meg gyakran eleve onnan fogják meg a dolgot, hogy egy amúgy is erős motort egészítenek ki önmagában járóképes villanyhajtással. Az eredmény olykor egészen döbbenetes tempóra jó, mint például a legutóbb nálunk járt Audi A6 esetében. De a skála másik vége is lehet izgi, a Suzuki Swift például semmit sem vesztett a klasszikus értékeiből attól, mert elektromos segítséget kap a kicsi és izgága szívómotorja.

7

Az igazán durva hibridekért azonban fel kell emelkednünk a sztratoszférába. Amikor a hétköznapi ember számára még nem volt egyértelmű, hogy ez egy fontos fejlesztési irány, három nagy sportkocsigyár már akkor nekilátott kihozni a maximumot, amit egyáltalán ki lehet a belső égésű motor és a villanyhajtás párosításából. Így született meg, szinte egyszerre, a Ferrari LaFerrari, a Porsche 918 és a McLaren P1.

A Ferrari 2013-tól készült, mindössze ötszáz darabban. 800 lóerős V12 került bele, amit 163 lóerős KERS rendszerrel toldottak meg, tehát ebben a lágy hibridben kizárólag a maximális teljesítmény volt a cél, csak elektromos mozgásra nincs lehetőség. Bezzeg a Porsche már plug-in hibrid, tehát külső forrásból is tölthető a 6,8 kWh kapacitású akkumulátora, mellyel 19 kilométerre képes kizárólag elektromosan. A két villanymotorja összesen 286 lóerős, a szívó V8-cal együtt pedig 887 LE a rendszerteljesítmény, és ezt is 2013-tól gyártották, 918 példányban. 

És plug-in hibrid a McLaren P1 is. A 2012-es bemutató után az értékesítés náluk is 2013-ban indult, de ebből gyártottak a legkevesebbet, mindössze 375-öt. A P1 benzinmotorja a legkisebb, mindössze 3,8 literes, de turbó fújja 737 lóerősre, ezt egészíti ki 916 lóerős rendszerteljesítményre egy villanymotor. Bár elvileg nagyon rövid távon tud csak ezzel is gurulni a McLaren, a fő feladata a méretes turbólyuk kitöltése, tehát ott tol nagyot, ahol a benzinmotor még csak erőt gyűjt. Persze mindháromból azonnal gyűjtői kincs lett, de szerencsére Chris Harris és néhány jókezű barátja összehozott róluk egy közös filmet is, úgyhogy ha valaki sápítozna, hogy a hibridek megölik az autózást, elég neki megmutatni ezt az ötvenkét perces csodát. 

Hibrid Advent a Totalcaron

A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.

2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.

Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.

A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Suzuki advent totalcar 600x300

 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.