Miért kell tölteni az egyik hibridet, ha a másikat nem?

2020.12.16. 17:58

Vannak olyan hibrid autók, amelyeket kell tölteni, és vannak, amelyeket nem. De akkor hogyan jutnak áramhoz, és miért van ez a különbség? Le tudnak egyáltalán merülni?

Ez a kérdés lényegében a különféle hibrid rendszerek (teljes, lágy és konnektoros) működésére vezethető vissza. Az összes közül – ahogyan a nevük is mutatja – csak a plug-in hibrideket kell tölteni, a többit egyáltalán nem is lehet hálózati áramforráshoz csatlakoztatni.

A háromféle hibrid közül valóban értelmezhető hatótávra ma csak a plug-inek képesek, mivel csak ezekben van megfelelő kapacitású akkumulátorcsomag. Ezek is eltárolják ugyan a fékezéskor visszanyert energiát, ám a nagyobb aksi hátránya, hogy kizárólag visszatermeléssel nem lehetne megtölteni, ezért szükséges időnként a konnektorba dugni. Akár az otthoni hálózatról is megoldhatjuk, de nagy teljesítményű töltővel gyorsabb a folyamat. De ez csak ajánlott, nem kötelező a működéshez, mégis fontos tudni, hogy a konnektoros hibridek valódi tudásukat akkor mutatják meg, ha tele az akkumulátor.

Ezzel szemben a teljes hibrideket nem lehet hálózatra dugni, az akkumulátor efféle gondoskodást nem igényel, és soha nem is merül le nullára. Eleve kisebb a kapacitása, mint a plug-in hibrideknél, teljesen elektromosan csak nagyon rövid távokat tehetünk meg. Cserébe a rendszer önállóan, a felhasználó beavatkozása nélkül osztja be az energiát, menet közben töltve az akkucsomagot. A töltés időnként a belső égésű motorral, időnként a lassuláskor visszanyert energiával valósul meg. Ezt azután városi araszolgatáskor vagy dinamikus gyorsításkor használja fel.

A kék az otthoni,a fehér a töltőkutas kábel
A kék az otthoni,a fehér a töltőkutas kábel

Hasonló okból nem kell, és nem lehet tölteni a lágy vagy mild hibrideket sem, a fő különbség, hogy ezek legtöbbször egyáltalán nem tudnak kizárólag villannyal mozogni. Az, hogy melyik rendszer a jobb választás, nagyban függ a felhasználás körülményeitől. Ha sokat autózunk belvárosi forgalomban, jól járhatunk egy teljes hibriddel, de vagy akár egy mild hibrid is már segíthet spórolni. Ha pedig az agglomerációs ingázás a cél, akkor egy 30-50 kilométeres elektromos hatótávra képes plug-in lehet az ideális, főleg ha otthon és a munkahelyen is tudunk tölteni. Így akár teljesen emissziómentesen tudjuk megoldani a bejárást, és csak a hosszab utakon lesz szüksége a belső égésű motorra.

Hibrid Advent a Totalcaron

A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.

2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.

Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.

A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Suzuki advent totalcar 600x300

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.