2021.01.27. 17:04

Az autó gazdája megbánta, hogy nem guruval ment vásárolni és nem vizsgáltatta át alaposan a 2002-es évjáratú Kia Sorento 2,5 CRDI-t, mielőtt pénzt adott érte. Azóta sok százezer forintot nyelt el az autó, mi viszont nem láttuk az út végét, amikor alaposan átvizsgáltuk az Avalon Bosch Car Service-ben, ahová ezúttal Sorento-specialistát is hívtunk.

Vásárlási tanácsok, első generációs Kia Sorentóhoz

- Fontos, hogy látsszon a jobb hátsó kerék mögött, az alváz oldalán az alvázszám, vagy az utólag beütött hatósági szám

- Ne legyen lerohadva a kocsi alja! Az alváz, és a hátsó híd felső tartófülei különösen kritikus pontok. A hátsó sárvédőív gyakran rozsdásodik az ajtók alatt. Ha csak a sárvédő korrodált, ezért ne hagyd ott, az javítható!

- Járó motornál tekerd ki az olajbetöltő kupakját! Ha nagy a kartergáz, és esetleg ütemesen, "csühögve" tolja, vagy a kupak alján fekete, kormos lerakódás látható, akkor valamelyik porlasztócsúcs alatti tömítés nagyon átégett. Ez nem jó hír, mert hamar tönkreteszi a turbót, és a főtengelynek sem használ. Ha nincs nagy kartergáz, de nagyon fekete a kupak belseje, az ritka olajcserére, vagy alattomosabb, kisebb mértékű átégésre enged következtetni.

- Ha az eladó engedi, a turbóról húzd le a levegőszűrőről menő, vastag csövet, és mozgasd meg a tengelyt. Kottyanása lehet, de az autó hossztengelyének megfelelő mozdításnál stabilan kell állnia. A 170 lóerős CRDI-kivitelnél gyakori, hogy 200-250 ezer km után gondok adódnak a turbóval. Mondhatni, ennél a futásteljesítménynél természetes jelenség ez. Ez jó alkualap lehet.

- Kétállású terepkapcsolóval szerelt autóknál nézd meg a gumik méretét. Ha az elöl-hátul eltérő, az valószínűleg azt jelenti hogy a hajtás komoly erőltetésnek volt kitéve. Ha ez hosszú ideig tart, hirtelen gázadásnál átugrik az osztóműlánc, amit a hangos kattogásról ismersz fel. Ha nincs fent az első kardántengely, az szinte mindig azért van, mert vagy összkerékhajtási üzemmódban szorult a rendszer, vagy ugrik az osztóműlánc.

- Kéziváltós Sorentoknál, a 2003 utáni évjáratokban kettőstömegű lendkerék található. Ha ez leállításnál hangosan csattan, akkor nem kell gondolkoznod, hogy hova menj nyaralni. Nem lesz rá pénzed, ugyanis 170 lovas verziónál 3-500 ezer forint a javítás költsége.

- A felsoroltakon kívül próbálj meg nem egy totálkárról összekalapált autóba beszállni! Nézd a lemezhézagokat. Ha repedést látsz a fényezésen az gittelésre utalhat.

- Ha autót vásárolsz, sose költekezz ki teljesen! Ezek a Kiák újként 7-9 milliós terepjárók voltak. Nem fogsz vezérlést cserélni rajta 20 ezerből akkor sem, ha manapság már csak 1-2 milliót ér. Legyen még 2-300 ezer forintod tartalékba a vételáron és az átíratási költségen felül, máskülönben meg fogod utálni az egészet, ha problémába ütközöl.

További tanácsokért, vásárlás utáni segítségért keresd a KIA Sorento Klub Magyarországot, a Facebookon!

Korábbi epizódok:

543 ezer kilométer. Meglátszik ezen a Toyotán?
Nevetségesek a fenntartási költségek, az újkori ár harmadáért kaphatók a szebb példányok, de meg mernéd venni a Priust, félmillió kilométerrel?
Rulettkerék Astra: füst és vasoxid
A MűhelyPRN szervizében járt Anti ajándék Astrája, hogy kiderüljön, mi mindent kell rendbehozni rajta. Bonts egy sört, ez hosszú lesz!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.