2021.01.27. 17:04

Az autó gazdája megbánta, hogy nem guruval ment vásárolni és nem vizsgáltatta át alaposan a 2002-es évjáratú Kia Sorento 2,5 CRDI-t, mielőtt pénzt adott érte. Azóta sok százezer forintot nyelt el az autó, mi viszont nem láttuk az út végét, amikor alaposan átvizsgáltuk az Avalon Bosch Car Service-ben, ahová ezúttal Sorento-specialistát is hívtunk.

Vásárlási tanácsok, első generációs Kia Sorentóhoz

- Fontos, hogy látsszon a jobb hátsó kerék mögött, az alváz oldalán az alvázszám, vagy az utólag beütött hatósági szám

- Ne legyen lerohadva a kocsi alja! Az alváz, és a hátsó híd felső tartófülei különösen kritikus pontok. A hátsó sárvédőív gyakran rozsdásodik az ajtók alatt. Ha csak a sárvédő korrodált, ezért ne hagyd ott, az javítható!

- Járó motornál tekerd ki az olajbetöltő kupakját! Ha nagy a kartergáz, és esetleg ütemesen, "csühögve" tolja, vagy a kupak alján fekete, kormos lerakódás látható, akkor valamelyik porlasztócsúcs alatti tömítés nagyon átégett. Ez nem jó hír, mert hamar tönkreteszi a turbót, és a főtengelynek sem használ. Ha nincs nagy kartergáz, de nagyon fekete a kupak belseje, az ritka olajcserére, vagy alattomosabb, kisebb mértékű átégésre enged következtetni.

- Ha az eladó engedi, a turbóról húzd le a levegőszűrőről menő, vastag csövet, és mozgasd meg a tengelyt. Kottyanása lehet, de az autó hossztengelyének megfelelő mozdításnál stabilan kell állnia. A 170 lóerős CRDI-kivitelnél gyakori, hogy 200-250 ezer km után gondok adódnak a turbóval. Mondhatni, ennél a futásteljesítménynél természetes jelenség ez. Ez jó alkualap lehet.

- Kétállású terepkapcsolóval szerelt autóknál nézd meg a gumik méretét. Ha az elöl-hátul eltérő, az valószínűleg azt jelenti hogy a hajtás komoly erőltetésnek volt kitéve. Ha ez hosszú ideig tart, hirtelen gázadásnál átugrik az osztóműlánc, amit a hangos kattogásról ismersz fel. Ha nincs fent az első kardántengely, az szinte mindig azért van, mert vagy összkerékhajtási üzemmódban szorult a rendszer, vagy ugrik az osztóműlánc.

- Kéziváltós Sorentoknál, a 2003 utáni évjáratokban kettőstömegű lendkerék található. Ha ez leállításnál hangosan csattan, akkor nem kell gondolkoznod, hogy hova menj nyaralni. Nem lesz rá pénzed, ugyanis 170 lovas verziónál 3-500 ezer forint a javítás költsége.

- A felsoroltakon kívül próbálj meg nem egy totálkárról összekalapált autóba beszállni! Nézd a lemezhézagokat. Ha repedést látsz a fényezésen az gittelésre utalhat.

- Ha autót vásárolsz, sose költekezz ki teljesen! Ezek a Kiák újként 7-9 milliós terepjárók voltak. Nem fogsz vezérlést cserélni rajta 20 ezerből akkor sem, ha manapság már csak 1-2 milliót ér. Legyen még 2-300 ezer forintod tartalékba a vételáron és az átíratási költségen felül, máskülönben meg fogod utálni az egészet, ha problémába ütközöl.

További tanácsokért, vásárlás utáni segítségért keresd a KIA Sorento Klub Magyarországot, a Facebookon!

Korábbi epizódok:

Kézit akart, automatát vett 420 ezer km-rel
Benzines, automata váltós Galantot választott Emese a kínálat felső részéből. Így kell ezt csinálni, vagy élete tévedése volt?
Ami nincs benne, az nem romlik el!
Ha pár százezerért keresel autót, akkor a Fabia I. az egyik lehetőség. Erre is lehet költeni, de hol a határ, amíg meg is éri?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.