Civic Type R: egy Honda két énnel

Erőmérő: Honda Civic Type R - 2008.

2021.07.16. 17:40

Minden a Formula-1-gyel kezdődött, és a változó szelepvezérléssel. Ettől már kellően sportos volt a motor, de az autók a Type R mágikus típusjelzéssel váltak igazán vonzóvá. Persze kezdetben nem családi célokra készültek, hanem inkább a keményvonalas pályanapozóknak.

A hatodik generáción alapuló háromajtós, japán belpiacos JDM verzió volt az első. Elveiben hasonlított az Integra Type R-hez: zajszigetelés nélkül, ponthegesztés helyett szakaszos varratokkal készített, könnyített verzió. A B16B motor 1600 köbcentiméteréből 185 lóerő, hozzá 1060 kilogramm – jól hangzik? Mondjuk 1997-ben nagyon jól hangzott!

Tíz év múlva készült el a harmadik generáció, amelynek egyik példányát Gábor hozta el nekünk az Autokorbelhez egy mérésre. Már kétezer köbcenti és 201 lóerő az ígéret. FN2 kódnéven fut hondás körökben, és a háromajtós verzió 1300 kilogramm körüli tömeggel készült. A motor a K20 sorozat darabja, impresszív adatokkal: 7800-nál adódik a teljesítménymaximum, majd 8200-nál lép be a fordulatszám-korlátozó. Alu blokk, alu hengerfej és „intelligens” változó szelepvezérlés jellemzi. A száz lóerős literteljesítmény ugyan nem volt újdonság, de még ma is egy szűk elitbe tartozik ezzel a szériamotorok között. A karakterisztikája nem rossz, de a folyamatos felső VTEC-tartományban maradáshoz kapott egy szűk áttételezésű, hatfokozatú váltót. Itt jön elő az autó két énje - no nem skizofrén, de a két vezérlés valóban ad egy nyugis és egy sportos lehetőséget. A váltó mindkét tartományban használható, vagyis ha 5400 alatt váltunk, akkor is kellemes, de ha 8000-ig pörgetjük, ott is mindig a VTEC-váltás fölé esik a fordulatszám.

Autóbemutatót nem szeretnék tartani, arra ott van egy bizonyos Karotta művésznevű fiatal srác írása 2007-ből. Mellé egy szuper WMV vagy DivX videó! Mikor néztetek ilyen formátumot utoljára?

De vissza Gábor autójához - a mérésnek ötödikben futottunk neki, nagyjából 1500-1600-tól terheltük, egészen 8400-ig. Igen, ez egy kicsit több mint a gyári érték. Sebességünk 207 km/h volt, de kit érdekel ez? Bennünket az foglalkoztat, hogy a 201 lóerőből mennyi lett 13 év és a nem biztosan ismert előélet után. Nem kérdés, hogy a mostani tulaj megad neki mindent, de te mit tippelsz, mennyi maradt? Írd meg kommentben, persze mielőtt megnézed a videót!

Nyomjatok egy lájkot, ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!

Korábbi epizódok

Íme egy nagy Peugeot, 410 ezer km után
Peugeot-ból ez volt a csúcs. Kellhet több egy háromliteres V6-osnál?
Ez bizony szívó!
A Saxo szupertakarékos dízelmotorral érkezett a mérésre, vagyis nem feszegette a mérőpad határait. De megvolt-e az összes ló?

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.