Keveset tud, de azt örökké

Erőmérő: Škoda Favorit 1.3 Silverline - 1994

2021.10.15. 05:34

Nagyjából 1964-től kezdődik a Škoda farmotoros korszaka. Már a hetvenes években is elavultnak számított ez a megoldás, de a cseheknél egészen 1990-ig gyártásban maradt. Közben piacra dobták a korszerű formatervű és konstrukciójú Favoritot, orrmotorral és elsőkerék-hajtással.

Brno 1987. július: Gustáv Husák uralma alatt, a Csehszlovák szocializmus idején járunk. Emlékszem, hogy ígéretes volt, amiket a Favoritról először hallhattunk. Korszerűnek kiáltották ki, és valóban az volt, amit a kor lehetőségei megengedtek, beleértve a pénzügyi és politikai korlátokat, az mind benne volt. De hogy bírja most a mérőpadon?

Mikor a Škoda Rapid farából a Favorit orrába került az OHV motor, maradt alumínium blokkos és -hengerfejes, eleinte karburátorral, 1289 köbcentiméterrel. Nagyon könnyű ám egy ilyen négyhengeres, pláne, hogy csak három helyen csapágyazott a főtengely, ezzel az autó is könnyű lehetett. Ennek, és az elfogadható légellenállasnak köszönhetően a dinamikája és a fogyasztása is elfogadható volt, különösen az utóbbi. Ha korabeli olcsó autókkal vetettük össze, akkor még a Lajtán túl is megállta a helyét, nem csak a keleti blokkban.

Mi kell egy jó versenyautóhoz? Erős motor, alacsony tömeg! Mivel a tömeg rendben volt, és a motort már a faros 130-ban is kezelésbe vette a Škoda motorsport részlege, a Favorit is hamar versenyautót adott a világnak – és még milyet! A rali volt az igazi terepe, de a pályaversenyeken is helyt állt a géposztályában. Imádták, imádtuk.

Amit megmértünk, azonban nem az, hanem egy sima utcai kivitel, abból viszont meglehetősen kései: 1994-ben, már a nyitás és Csehszlovákia felbomlása után, a Volkswagen tulajdonosi felügyelete alatt gyártották. Még karbis, de már katalizátoros kivitel, bár a befecskendező hiánya miatt szabályozás, vagyis visszacsatolás nélkül dolgozik az így kevéssé hatékony katalizátor. Mindenesetre így is tudott 58 lóerőt, és ha megnézted a videót, most már azt is tudod, mennyi maradt ebből most, 27 év és 270 ezer km után!

Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!

Korábbi epizódok

A turbós Imprezán is elfér a gázszett
A Subaru neve szorosan összeforrt a ralival, így mindenki a turbós, összkerékhajtású változatokat keresi. De azért a fogyasztás sem mindegy!
Szedánként is penge a Fulvia
A Lancia Fulvia a márka egyik csúcsponja, legendája máig él. Legalábbis ami a ralibajnok kupét illeti. Vajon a Berlina is olyan kellemes?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.