Végre egy pompás pumpa!

70mai Air Compressor Lite teszt

2021.12.09. 12:45

Már régóta keresem a megfelelő pumpát, amivel autót, motort és bringát (meg mást) is lehet fújtatni. Aki benzinkúton fújt már fel autót, az tudja: a kutakon vagy a cső van kirepedve, vagy a csatlakozó ereszt, esetleg mindkettő. Aztán van olyan kút, ahol a kutastól kell igényelni a töltőpisztolyt, ami egyébként ettől még pont ugyanolyan vacak. Nekem úgy tűnik, a benzinkutaknál alaptétel, hogy a levegőcsövet tilos kicserélni.

Idővel meggyűlöli ezt az ember, és egyre kevésbé kedvel a kutakra járkálni gumit fújni, nekem akkor jött el ez a pillanat, amikor a motor kerekét gyakorlatilag teljesen leeresztette a rossz cső. (Azért ez motorral nem vicces.) Amíg megvolt a zseniális Michelin márkájú lábpumpám, nem is volt ezzel gond, de egy békés délutánon ellopták. Ekkortól indult pumpaügyi Canossám, ami most véget érni látszik egy 70mai Air Compressor Lite (AKA. Midrive TP03) 12 voltos kompresszor megvásárlásával.

Az már bebizonyosodott, hogy egy-kétezer forintos lábpumpák igazi hulladékok, amelyik egy évet kibír, az jó; a linkelt cikkben szereplő sorkettes Lidl lábpumpa is beadta kulcsot hamar. Ugyanez igaz a főleg hipermarketekben kapható, pár ezer forintos elektromos kompresszorokra: egy ilyet is vettem már, azt hiszem, a szemét szó túl enyhe rá. De legalább megírhattam életem egyik meghatározó művét róla „Ne vegyél ilyen szart!” címmel. Utána gyorsan visszavittem, win-win.

Pár vargabetű után tavaly vettem egy Riverside 500 kézi pumpát a Decathlonból, ami biciklikhez kiváló, de autókereket már nem szívesen fúj fel vele az ember. Ráadásul a gyártó sem ajánlja ezt, valószínűleg azért, mert ez a full műanyag pumpa nem erre van méretezve, bár a hivatalos weblap szerint elrejtettek benne 25 százalék alumíniumot is. Ez a pumpa akkoriban 5000 körül volt, de úgy látom, a pumpatőzsde is szárnyal, mert ma már 6500. Elég terjedelmes (61 centi magas), de bringákhoz tényleg király, a fejében lévő belső elemet megfordítva az autószelep mellett Presta-szelephez is használható, ez nekem fontos volt.

Aztán sajnos örököltem apukámtól egy általa készített biciklifújtató kompresszort. Ez valójában egy hűtőgépkompresszor, szóval nem kifejezetten hordozható méret és 220 voltról működik.

Végül most találtam rá arra, amit igazából kerestem. Az a neve, hogy 70mai (vagy szevöntiméj) Air Compressor Lite. Szivargyújtó-csatlakozóról, 12 voltról üzemel, 10-11 ezer forintért árulják. Létezik a cégtől egy nem-Lite kompresszor is, az nagyobb levegőszállítású, és lényegesen csendesebb – ezt úgy kell érteni, hogy vagy 20 decibellel. És csinos kis bőr szütyőbe van öltöztetve, 17-18 ezer forintért árulják, de csak pár helyen kapható.

Az Air Compressor Lite-ot egy Xiaomi márkaboltban vettem. A 70mai márka tagja a Xiaomi ecosystemnek, de inkább úgy fogalmaznék, hogy a Xiaomi kisebbségi tulajdonosa a 70mai-nak, több másik vállalat és befektetési alap mellett. Főleg autós cuccokat gyártanak, fedélzeti kamerák, akkutöltők, zsebbikák, adapterek. Az idei nagy kameratesztünkben szerepelt is két kamerájuk, érdemes megnézni a videót.

Egyébként ugyanebben a boltban Xiaomi nevű légkompresszor is lehetett kapni, az kisebb, és beépített akkuról üzemel, ez nagyjából 15 ezerbe kerülne. Nem az olcsóság miatt döntöttem a szivargyújtós változat mellett, hanem azért, mert az autóban mindig van áram, ha meg nincs, az a kisebbik probléma, hogy lapos a kereke. Az USB-ről tölthető akkus kompresszornál viszont mindig ügyelni kell arra, hogy fel legyen töltve, de ahhoz túl ritkán használja az ember, hogy ezt meg is tenné. Legalábbis én nem.

Az Air Compressor Lite készülék egy nagyobbacska médiaboxnak nézhető, mert minden tartozékot és kábelt elrejtettek a hátoldalán lévő rekeszbe. A csőnek van egy vályú, ahová benyomorgatható. Strandeszközök, labdák felfújásához és presta-szelephez való adaptereket is adnak hozzá, ezek sem fognak elkallódni, mert ezeknek is van tárolóhelyük.

A kompresszor elején négy gombot találunk, az egyikkel (R) a nyomás mértékegysége állítható, kilopascal, bar és PSI egységeket tud mutatni. Utóbbi hasznos, ha az ember nem tud fejben osztani 14,5-del. Hivatalosan 11 barig tud fújni, légszállítása 25 l/perc, a cső 60 centis, a tápkábel pedig 2-3 centi híján 3 méter (a hivatalos adatokban itt-ott 3,7 és 3,1 méter is szerepel, de nincs annyi). Az áramfelvétele 7 amper, azaz 12 volton 84 watt a névleges teljesítménye. A készülék 76 dekás, tehát nem túl nehéz. Az viszont gáz, hogy az egy milliméteres betűkkel megírt használati útmutatóban nincs magyar nyelvű rész, de a netről letölthető magyarul.

Műszaki adatok
Névleges feszültség 12 V
Max. áramfelvétel 7 A
Nyomásmérő pontossága +/-0,2 bar (+/- 3psi)
Mértékegységek kPa/bar/PSI
Max. nyomás 11 bar (160 PSI)
Légszállítás 25 l/perc
Méretek 14,8 x 16,4 x 5,4 cm
Cső hossza 0.6 m
Kábel hossza kb. 2,97 m
Tömeg 0,76 kg
Működési hőmérséklet -30°-tól +70°C-ig
Nyelvek angol/orosz/spanyol/kínai

Amikor rácsatlakoztatjuk a 12 voltra, a készülék már is mutatja az aktuális guminyomást. Az R jelű gombbal a mértékegység állítható, a plusz és mínusz gombokkal a kívánt nyomás állítható be előre, majd a bekapcsológombnak látszó gomb elindítja a kompresszort, és addig meg sem áll, amíg a megadott értéket el nem éri. Fontos, hogy a készülék leereszteni nem tudja a gumit, vagyis ha túlfújtad, marad az ősi szeleptűbenyomós módszer.

Az autószelepre rátekerni kell a cső csatlakozóját, ez szűk helyen, például robogóknál néha körülményes, és a felfújás után ha sokáig szerencsétlenkedsz, 5 század bar lazán elszökik. A pumpáknál szokásos kallantyús megoldás gyorsabb, és néha praktikusabb is lenne a 90 fokos törés a csatakozónál.

A teszt alanya egy 205/55 R16-os gumi, amit leeresztettem 1 bárra, és megmértem, mennyi idő kell neki, hogy az előírt 2,2 baros nyomást elérje. Az ilyen 12 voltos kompresszoroktól ne várjunk csodákat, de kitartó munkával, 3 perc és 32 másodperc alatt felfújta a kereket. Annyi bizonytalanság volt a dologban, hogy egy másik manométer 2,28 bart mért, a harmadik meg kettőt. Vagyis nagyjából 2,2 bar közelében lehettünk, de hitelesített nyomásmérő nélkül lehetetlen megmondani, hogy pontosan mennyire. A gyártó egyébként 2 tized bart ad meg a mérő pontosságára, ami nem egy kiváló érték, pont abban a tartományban, ahol egy személyautó-abroncsot kell felfújni, az közel tíz százalék hiba.

Ami a 11 baros névleges nyomást illeti, ezt inkább hívjuk biztonsági tartaléknak. mert ott, ahol erre lenne szükség, mondjuk a 7-9 bar közé fújt kamiongumiknál már valószínűleg vörösizzásig hevülne szegény kompresszor, ha a műanyag tudna ilyet. Bár lehet, hogy egy hétvégi pihenőbe belefér egy kamiongumi felfújása, azért ezt ne tekintsük komoly opciónak, pláne, hogy ott 24 voltos a fedélzeti hálózat. De például bringákhoz jól jöhet ez a tudás, ott kevés levegő kell, és országúti bicóknál akár 6-6,5 bar is kell a kerekekbe, de Sturcz Anitval azt állapítottuk meg, hogy egyes bringatelók fújásához is elég lehet ez a nyomás.

Hogy mik a teszt megállapításai? Hát először is: ez a kompresszor marad. Két év garancia van rá, ami megnyugtató és tudja is, amit kell. Nem túl zajos, kellemesen berreg, az energiát nem ugrálássá plusz zajjá alakítja, hanem rendesen fúj. Mellette még nem kell üvöltve beszélgetni. Kényelmesen elfér az autó csomagtartójában és bár apróságnak hangzik, de hogy az adapterei mindig benne vannak, a legnagyobb találmány, mert ha hirtelen fel kell fújni egy rózsaszín flamingó úszógumit, az is menni fog vele. Az, hogy a cső és a vezeték sem tekereg összevissza, már csak hab a torán. Ha azt nézzük, hogy egy rendes kézi bringapumpa alaphangon 5-6 ezer forint, akkor ez 10 ezret mindenképp megér. Egyszerűen nem érdemes a pár ezres vackokra kidobálni a pénzt, mert a végén úgy is egy ilyennél köt ki az ember. Természetesen ha mégsem bizonyulna tartósnak, beszámolok róla, de új termékként ajánlható vétel.