2022.02.16. 06:06

A TÜV fennhatósága alatt elvégzett műszaki vizsgákon csapnivalóan szerepelt a Model S, csak a Dacia Dustert és Logant előzte meg. A villanyautók összességében talán kevesebb törődést igényelnek, de vannak azért jellemző hibáik.

A németországi TÜV Süd minden évben közzé teszi a kimutatást arról, hogy náluk mely autótípusok számítanak kifejezetten problémásnak, illetve kevésbé zűrösnek a műszaki vizsgákon. Ez a statisztika persze nem terjed ki minden egyes autóra, de a TÜV hálózatában műszakiztatott járművek is elég nagy merítést adnak, hozzávetőleg kilencmillió példányról van szó. A friss összegzésben immár külön foglalkoznak az elektromos autókkal is, nem mellesleg pedig leszedik a keresztvizet a Tesláról.

13

A vizsgált időszak 2020 júliusától 2021 júniusáig tart, ez idő alatt 9,6 millió műszaki vizsgát zavartak le a TÜV fennhatósága alatt. 222 különböző modellt ellenőriztek, amelyeket aztán életkor szerinti csoportokba soroltak az adatok elemzésénél. Az egyik lényeges és meglehetősen megdöbbentő adat, hogy 18 százalékos volt a bukási arány, legalábbis ami az első nekifutást illeti. Az elhasaló autók zöménél komoly vagy veszélyes hibát találtak, míg elenyésző hányadukat a közlekedésbiztonságot kifejezetten veszélyeztetőnek ítélték meg. Itt fontos megemlíteni, hogy a bukott autók javítás után természetesen újra nekirugaszkodhatnak a vizsgának, mindössze 0,04 százalékot tiltottak ki azonnal a forgalomból a veszélyes hibák miatt.

A kimutatásból az is látszik, hogy a kor előrehaladtával súlyosbodnak a problémák. Míg a 2-3 éves autóknak kevesebb mint öt százalékával volt nagyobb baj, addig a 10-11 éveseknek már csaknem negyedével. Igaz, utóbbiak német mércével az autópark átlagéletkoránál idősebbek: jelenleg 9,8 év a középérték, ami bár a bő tíz évvel ezelőtti 8,3-hoz képest jelentős romlás, a magyarországi flotta 15 körüli értékénél még mindig nagyságrendekkel jobb.

RS6732 BI 20161205 0149

Természetesen korosztályonkénti toplista is készült, amiből azt látjuk, hogy kivétel nélkül mindegyik sávban a prémiumkategóriás autók bizonyultak a legjobbnak. Ezt nem magyarázhatjuk azzal, amire a lerobbanási statisztika esetében mindig ki szoktunk térni, mégpedig hogy itt többnyire a márka saját assistance szolgálatát veszik igénybe a sárga angyal helyett – a műszaki vizsga ugyanis nem megkerülhető. Persze attól még az eredmény nem jelenti automatikusan azt, hogy a felsőbb kategóriájú autók soha nem romlanak el, talán csak nagyobb eséllyel megkapják a kötelező szervizeket, főleg az első tulajdonosuktól. A lista végére is jutott azért prémiumautó: az 5-ös és 6-os BMW.

Íme, a korosztályonkénti győztesek:

Korosztály Márka és típus Komoly hibák gyakorisága
2-3 év Mercedes-Benz GLC 1,5%
4-5 év Audi Q2 2,1%
6-7 év Porsche 911 3,3%
8-9 év Audi TT 7,7%
10-11 év Audi TT 12,5%

Ez pedig a másik véglet, a legproblémásabb típusokkal:

Korosztály Márka és típus Komoly hibák gyakorisága
2-3 év Dacia Logan 11,6%
4-5 év BMW 5 és 6 16,8%
6-7 év Fiat Punto 23,3%
8-9 év Renault Kangoo 31,8%
10-11 év Dacia Logan 36,8%

Érdemes kitérni arra is, hogy korcsoportonként melyek a leggyakrabban előforduló hibák, vagy legalábbis mely részegységekkel akad gond a legtöbbször. Az eredmények – nem túl meglepő módon – azt mutatják, hogy a fiatalabb kocsiknál jellemzően apróságokkal kell foglalkozni. Hároméves kor alatt főleg a tompított fényszóró és általánosságban a lámpák adnak munkát, elég ritkán jönnek elő problémák a féktárcsákkal, vagy tapasztalnak olajfogyasztást. Ötéves korig ugyanezek jellemzőek, legfeljebb valamivel sűrűbben.

RS6737 BI 20161205 0167

Még a hétéves autóknál sem jön el a súlyos hibák közt lavírozás ideje, de itt már az autók 2,1 százalékánál van híja a motor- vagy váltóolajnak, két százalékban kell foglalkozni a féktárcsákkal, és olykor a futómű, a kipufogórendszer vagy a kormánymű is ad feladatokat. Kilencéves korra az olajfogyasztás már jóval többször előforduló probléma (4,7%), de a többi részegységet érintő meghibásodási arány is növekszik. Végül 11 éves korig már a műszakin ellenőrzött autók 7 százalékánál van hiányosság a motor- és váltóolajat illetően, 5 százalékuk a felfüggesztéssel, 3,7 százalékuk a rugózással, csillapítással kapcsolatos betegségektől szenved. A vezető hibaforrás viszont még itt is a világítás (hátsó lámpák – 7,1%).

Az idei TÜV-jelentés érdekessége, hogy a szakemberek először térnek ki külön az elektromos autókra. Itt egyébként a felépítésből adódóan kisebb szervizigényről beszélhetünk – már persze addig, amíg mondjuk az akkumulátorral, vagy a villanyhajtás egyéb részegységeivel nem akad gondunk. Ugyanis nincs szükség motor- és váltóolajcserére, ezek a kenőanyagok fogyni sem tudnak értelemszerűen. A kipufogórendszer sem rohad ki alóluk, és az olyan úri huncutságok, mint részecskeszűrő, turbófeltöltő, kettős tömegű lendkerék vagy EGR szintén nem idéznek elő álmatlan éjszakákat. Van viszont futómű és fékrendszer ezekben is. A nehéz akkucsomag miatt főleg előbbi van kitéve nagyobb terhelésnek, a fékekkel inkább az szokott lenni a baj, hogy alig vannak használatban, ezért berozsdálnak, beállnak.

El is érkeztünk a TÜV-jelentés azon részéhez, amit a német Auto Motor und Sport magazin nagybetűs címben hirdet: a Tesla a hibaarányokat tekintve a Daciák szintjét hozza. Ez a kijelentés azért igényel némi magyarázatot. Elektromos autóból még Németországban is elég kevés fut, legalábbis a hagyományos hajtásúakhoz képest mindenképpen. Négy népszerű villanyautó szerepel a statisztikában: a BMW i3, a Renault Zoe, a Smart Fortwo Electric Drive (EQ Fortwo), valamint a Tesla Model S. És ezek közül bizony messze utóbbinál találták a legtöbb hibát a műszakikon.

A négy villanyautó sorrendje:

Helyezés az összetettben (beleértve a hagyományos üzemű autókat) Márka és típus Hibaarány
34. Smart EQ Fortwo 3,5%
71. BMW i3 4,7%
92. Renault Zoe 5,7%
126. Tesla Model S 10,7%

Ha hozzátesszük, hogy a 2018-2019-es gyártású, tehát a műszaki idején 2-3 éves autók teljes mezőnyét a holtversenyek miatt 128-ig számozták, akkor tényleg nem túl fényes a Model S eredménye. Mögötte csak a Dacia Duster (11,4%) és a Dacia Logan (11,7%) zárt. Másképpen: durván minden tizedik Tesla Model S bukott a műszakin. A vezető okok között itt is megvannak a világítással kapcsolatos hiányosságok (főleg tompított és ködlámpa), de a lengőkarok is kifejezetten gyakran tűntek fel hibaforrásként.

Sokkal jobban teljesített a Renault Zoe, amelyből már csak minden huszadik hasalt el. Ennél is a világítást jelölték meg leggyakrabban, de a futómű ennél a modellnél is már fiatalon mutatta az elhasználódás jeleit. A BMW i3 tompítottja mellé a féktárcsák iratkoztak fel a hibalistára, elsősorban a kevés használat miatti korrózió okán. Végül a Smart EQ Fortwo: a kis elektromos autó még összetettben is elég jó helyen áll, nem is részletezték igazán, hogy milyen hibákat tártak fel nála.

RS6716 BI 20161205 0017

Érdekes lesz majd évekkel később is megnézni a villanyautók eredményeit ezeken a vizsgákon, hogy vajon maradnak-e ezek a jellemző hibák, vagy tapasztalunk érdemi változást. A világítással kapcsolatos problémák többnyire gyorsan kiküszöbölhetők, a futóművet ellenben a nehéz elektromos hajtásrendszer viselheti meg, a megoldás a gyakoribb ellenőrzés és szükség szerinti szervizelés lehet. A fékekkel kapcsolatban a TÜV szakemberei azt tanácsolják, hogy időnként azért dolgoztassuk meg, főleg ha egyébként az autó kifejezetten egypedálos üzemmódban működik. Ez az átmozgatás csak használhat neki, és még így is jóval lassabban fog elkopni, mint egy benzines vagy dízelautó tárcsái és betétjei.