Tippelj, mennyi idő feltölteni a legnépszerűbb villanyautókat!

2022.11.18. 10:59

Folyamatosan nő az elektromos autók száma itthon is. Mielőtt valaki belevág, meg kell néznie, mennyire egyeztethető össze a mindennapjaival egy ilyen kocsi. A legfontosabb tényezők közt a hatótávot, valamint a töltési időt említhetjük. Legújabb kvízünkben megtippelheted, melyik kedvelt modellt milyen hosszú időre kell a töltőhöz csatlakoztatni, de további érdekességeket is megtudhatsz róluk.

Egy villanyautót persze többféleképpen is lehet tölteni: váltóárammal (AC) és egyenárammal (DC). Utóbbi jellemzően sokkal gyorsabb, mivel a töltőoszlopban történik az átalakítás, nem az autó teszi ezt meg magának – az akkumulátorok egyenáramot tárolnak. A villám- vagy ultratöltők is DC-t pumpálnak a kocsinkba. Mi viszont az összehasonlíthatóság érdekében most a váltóáramú, azaz AC-töltésre kérdezünk rá, méghozzá arra, mennyi időre lehet szüksége az adott autónak, hogy 20 százalékosról 80 százalékosra emelkedjen a töltöttségi szintje.

A kvíz előtt egy kis segítség a töltési idő kiszámítására az E.ON E-flotta szakértőjétől:

  • az autóm akkumulátorkapacitása: 50 kWh
  • az autó töltési képessége/fedélzeti töltő kapacitása: 11 kW
  • töltőteljesítmény: 3 fázis

= 50/11 ~ 4,55 óra a töltési idő

Lássuk a kvízt!

Minden kérdés megválaszolására 60 másodperc áll rendelkezésére. Jelölje meg a helyes választ, majd vagy várja ki az idő végét, vagy kattintson a "Következő kérdés" gombra. A linkre kattintva elindul a játék.

Sajnos nem sikerült :(
Kérjük próbálja meg újra.
Indulhat a kvíz »

Az E.ON E-flotta szakértője még arra hívta fel a figyelmünket, hogy az alábbi feltételek is módosíthatják a töltés idejét:

  • a töltő által leadható teljesítmény
  • az autó inverterének/fedélzeti töltőjének teljesítménye
    • ha nem 11 kW-os, hanem 7,4 kW-os, akkor 50/7,4 = 6,76 óra a töltési idő
  • az akkumulátor töltöttségi szintje (típusonként egyedi teljesítménygörbe szerint)
    • itt AC-nál kevesebb a veszteség, de jellemzően 80 % töltöttség felett az autók az akkumulátorkímélése céljából akár 90 %-kal is lassíthatják az utolsó pár százalék betöltésekor a töltést
  • az akkumulátor hőmérséklete
    • hosszú, pl. autópályán megtett út után, vagy nyári hőségben, esetleg téli időben egy komolyabb fagy esetén jelentősen csökkenhet a töltési teljesítmény
  • töltőberendezésen beállított esetleges teljesítményszabályozás
    • ez a töltési idő alatt dinamikusan változhat a szabályozás jellegétől és a többi fogyasztón leadott teljesítménytől függően, növelve a töltési időt
  • plusz az autók fedélzeti töltője és a telepített töltőeszköz mellett még jelentősen befolyásolja a töltési időt az elektromos hálózat is.

Az adatok (akkumulátorok kapacitása, töltés teljesítménye, töltési idő) forrása az Autoweek adatbázisa.

A cikk elkészítését az E.ON támogatta.