A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Biztos neked is van néhány olyan autó a fejedben, ami alapból elsőkerekes, de te el tudnád képzelni hátsókerék-hajtással és valami brutális hosszában beépített motorral. A 2000-es évek elején a Fordnak is voltak ilyen képzelgései és az egyiket meg is valósították. Noha nem az volt az elsődleges cél, hogy életre hívják a kora egyik legdurvább hot hatcét, az Focus RS8-cal ez mégis sikerült.
Az Egyesült államokban komoly hagyománya van a külön is megvásárolható V8-as motoroknak, ezeket kint úgy nevezik: crate engine. Ha az ember rendel egyet, raklapon leszállítják neki és onnantól abba építi be, amibe szeretné – sokszor még tartozékokat is küldenek hozzá. Ilyen volt a Ford Racing Performance Parts (FRPP) ötliteres, V8-as motorja is, aminek a kisebb, gyengébb változatával a hagyományos autóvásárlók is találkozhattak a Ford Mustang SVT Cobrában. A motor legnagyobb erénye a mérete volt: olyan kis helyen is elfért, ahol más hasonló löketű és erejű motorok nem. Hogy ezt demonstrálják, beépítették egy éppen akkor elérhető Ford Focusba.

Különösen az észak-amerikai piacon számított kicsi autónak a Focus, ezért külön dicsőség volt, hogy az FRPP beleszuszakolta legújabb ötliteres crate engine-jét. Nem volt kis feladat, az autó szerkezetét néhány ponton módosították a motortér körül, a futóművet viszont teljesen újrarajzolták. Elöl maradt a MacPherson elrendezés, de a gyári rendszer helyett egy Kugel Komponents által fejlesztett egyedi szerkezetet építettek be. Hátul szintén kiszórták a gyári, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést és a helyére egy jóval ósdibb – bár erősebb – merev híd került, 8,8 colos versenydifferenciálművel. A csillapításért egy állítható Ford Multimatic rendszer felelt, amit egy átlag Ford Focushoz képest nagyon feszesre hangoltak.

Mivel a rendszer stabilan működött a tesztek alapján, az FRPP fontolgatta, hogy kiadnak egy átalakító szettet a Focushoz, hogy bárki építhessen magának belőle hátsókerekes autót, végül a csomag koncepció szinten maradt. Valószínűleg a szerkezeti átalakításokat nem vállalták volna nagyobb számban, hiszen egy hosszmotoros autóban a váltónak tisztes helyigénye van a középkonzol alatt, ám a Focust orrmotoros kialakításúra tervezték, nem volt erre dedikált hely.
Az autó legérdekesebb része egyértelműen a motor. Alapnak az akkori Mustang SVT Cobra 4,6 literes, V8-as, alumínium blokkos motorját használták. A hengereket 90,2 milliméterről felfúrták 94-re, így a lökettérfogat kereken öt literre hízott. Módosították magát a blokkot és a hengerfejeket is, illetve számos alkatrészt erősebbre cseréltek. Kovácsolt főtengelyt, erősített H-profilos hajtórudakat és új dugattyúkat építettek be. A hengerfejeket is módosították: kovácsolt szelepekkel és erősebb rugókkal szerelték, illetve nagyobb emelésű vezérműtengelyeket választottak.

A motor kompresszióját megemelték 11.0:1-re, illetve nagyobb áteresztőképességű befecskendezőket építettek be, hogy több üzemanyag jusson az égéstérbe. Hogy legyen mellé elég levegő, magnéziumból öntött, változó hosszú szívócsöveket alkalmaztak. A leömlőket meghagyták, viszont utána egy teljesen egyedi kipufogórendszert építettek, ami szépen elfért a Focus padlólemeze alatt. A módosításokkal az SVT Cobra 305 lóerejéből 420 lett 6700-as főtengelyfordulat mellett, illetve 502 Nm nyomaték 5000-től.

Hogy milyen váltót alkalmazhattak a Ford motor mögött, az forrásonként eltérő. Van, ahol egy ötsebességes, kézi, versenyváltóról írnak, máshol viszont egy hatsebességes, szintén kézi Tremec T56-osról. Utóbbi azért tűnik valószínűbbnek, mert az ilyen építések során közkedvelt alkatrész és a Tremec és a Borgwarner T56-os váltója, ami kézi létére elég jól bírja az extrém magas teljesítményt.

Érdekes, hogy az autó külső megjelenéséhez érdemben nem nyúltak. Alapnak egy Focus ST-t vettek elő, amin amúgy van pár extra toldat és légbeömlő, így elfért a hűtőmaszk mögött a váltó és a differenciálmű plusz hűtője. A hátsó lökhárító aljáról elhagyták a tolató- és ködlámpát, helyette vagány kipufogóvégeket integráltak az idomba. Ezen túl nincs különbség egy sima Focushoz képest ha leszámítjuk az ötliteres motor brutális hangját és a nagyobb fékeket. Ugyanígy a beltérben sem vitték túlzásba a módosításokat: az A-oszlopra szereltek néhány extra műszert, amin a rendszer feszültségét és a különböző olajkörök hőmérsékletét lehet nyomon követni, illetve a más váltó más váltóbotot és kulisszát hozott magával – ezért faragtak a középkonzolon is.

Az autó 2003-ra elkészült és a SEMA tuningshow-n állította ki az FRPP a Ford standján. A különleges autót nagy érdeklődés övezte és megágyazott az új ötliteres motor népszerűségének. Végül sem a Focus RS8 hátsókerekes átalakító szettje és maga az autó sem került forgalomba. Az interneten két 18 éves videó maradt fenn az RS8-ról, ahogy egy zárt pályán próbálgatják. Látszólag nem könnyű vezetni, a hátsókerék-hajtás komoly kihívást jelent egy ennyire rövid és könnyű autóban úgy, hogy közben 420 lóerővel kell megbirkózni.
Érdekes, de maga az autó eltűnt, valószínűleg a Ford vagy az FRPP egyik kiállítóteremben, esetleg egy múzeumban pihenhet – bár akkor valószínűleg tudnánk róla. A motor forgalomba került 14 995 dolláros áron, ami mai pénzben kifejezve nagyjából 26 ezer dollár, azaz 9,6 millió forint lenne.
