290-nel repesztettünk egy RS6 GT-vel a ZalaZone-on
Nincs időm azon töprengeni, hogy fotózzak vagy videózzak, mert 250 km/h-s tempóval hamar elfogy a 950 méter hosszú egyenes, és miközben én a zoommal babrálok, kirendelt tesztpilótánk már veszi is el a gázt, hogy a 47 fokban döntött kanyarba érve 170-re lassítva, elengedett kormánnyal meséljen a centrifugális erő, az Audi RS4 Avant és Európa legújabb oválpályájának kölcsönhatásairól. Utána beültettek az RS6 Avant GT-be…
Ma már nem újdonság, hogy a következő évtizedek várhatóan legkeresettebb tesztpályája Zalaegerszeg közelében épül. A nagyszabású akcióról nyugodtan beszélhetünk múltidőben, ugyanis a nagysebességű ovállal az utolsó fő pályamodul is elkészült. Az AVL ZalaZone így már összesen 12 különböző elemmel, köztük valódi építőanyagokból álló okos várossal, egy szintén okos autópályával, különböző meredekségű emelkedőkkel, sokféle rossz minőségű útfelülettel, jégen vezetést szimuláló, illetve mindenféle asszisztens rendszer tesztelésére alkalmas modullal vonzza az autógyártókat.

A horribilis értékű állami beruházás vitán felül hasznos. A 250 hektáron fekvő létesítmény egy rendkívüli projekt, az autóiparra támaszkodó hazai gazdaság és az egyetemeken tanuló jövőbeli szakemberek számára jóval több egyszerű üzleti vállalkozásnál. Megtérülésre is az utóbbi területen érdemes a közeljövőben számítani, ugyanis csak az oválpálya megépítése nagyságrendileg 40 millió euróba került, cserébe szinte az összes, bármelyik márka előtt nyitott tesztközpontnál modernebb és fejlettebb, amivel sokáig képes lesz idecsalogatni a fizetőképes járműfejlesztőket.

25 irodahelyiség, 12 kétállásos műhely és egy 400 fős konferenciaterem is tartozik hozzá, a tereptárgyak, a műszerek és az 5G hálózat mellett jelenleg hat darab 22 kW-os AC, egy 150 és egy 350 kW-os DC töltő, sőt, két 100 kWh kapacitású töltőrobot és hidrogénkút is van a területen. A motorkerékpártól a teherautóig minden keréken guruló járművet várnak, ez igaz a frissen átadott oválpályára is, ami viszonylag kis alapterületen képes kiszolgálni a tartósan nagy tempót igénylő, stabilitással, fékezéssel, hűtéssel, aerodinamikával, illetve fogyasztással összefüggő próbákat.
A két 47 fokos dőlésszögű, 350 méter sugarú, 1275 méter hosszú parabolika kanyarban 270 km/h-s sebesség is elérhető, 180 km/h-ig a megfelelő sávban haladva oldalirányú gyorsulás nélkül, elengedett kormánnyal is haladhat az autó! A 950 méter hosszú egyenesekben csak a teljesítménytől függ az elérhető végsebesség. Jöhet még néhány érdekes adat? A pályát 2021 szeptemberében kezdték el építeni, 383 ezer köbméter földet mozgattak meg, 11 560 köbméter kavicsot használtak el és 34 368 tonna speciális aszfaltot terítettek le. Még 9449 méter szalagkorlátra és 23 kilométernyi festékre is szükség volt.

A nemzetközi vendégek részvételével tartott ünnepélyes megnyitón én már kicsinosított, végleges állapotában láthattam a világszínvonalú létesítményhez illően profin kivitelezett oválpályát, ami abban is megfelel a nemzetközi előírásoknak, hogy komoly mentő stáb is tartozik hozzá. A szigorú előírások a sofőrök képzettségét is megkövetelik, érthető módon rutinos tesztpilótákra bízták az életünket. A brutális Audikkal két-két körre vittek el, és amit átéltem, nem fogom elfelejteni! A 450 lóerős RS4 Avant hátsó ülésébe is nagy élmény volt belepréselődni, de a lényeg utána jött.

Jól ismerjük az aktuális Audi RS6 Avantot, ez viszont a 660 példányban limitált GT kiadás volt 600 helyett 630 lóerővel és 800 helyett 850 Nm nyomatékkal. 100 kilóval könnyebb kasztnival és 250 helyett 305 km/h-s végsebességgel, amire még a Performance változat sem képes, azt ugyanis 280 km/h-nál korlátozzák le... Nem is kérdés, hogy gyorsulásban is lenyomja a testvéreit, a sima RS6 hihetetlen, 3,6 másodpercéhez képest a Performance-nál is egy tizedmásodperccel kevesebb, 3,3 kell neki a 0-100-hoz. Tény, hogy három, nagyjából 70 kiló körüli felnőttel növeltük a kéttonnás üres tömeget.
Pilótánk büszkén feszített a kormány mögött, és nem titkolt mosollyal padlózta le a 4,0 literes, biturbó V8-ast, hogy a parabolikában 270-nél már elemi erővel passzírozzon az ülésbe a teljesen szokatlanul, felülről érkező erőhatás. Úgy képzeld el, hogy a 187 grammos telefonomat tartó kezeimet sem tudtam feljebb emelni egy adott pontnál, ami a bénultság ijesztő érzését váltotta ki belőlem, miközben gyerekként élveztem a szélvédőn át leginkább hullámvasútra emlékeztető oválpálya látványát. Az a néhány másodperc odabent egyetlen elnyújtott pillanatnak tűnt.
Az egyenesben elhagytuk ezt a vánszorgó tempót, és megcéloztuk a 290-et. A magyar közúthálózatra legfeljebb színvilágában emlékeztető aszfaltcsíkon ennél a tempónál már halványan feltűnt, hogy mintha dolgozna a futómű, de a hátsó ülésen ülve istenkísértés helyett békés utazásnak tűnt ez az őrült rohanás. Mennyi mérnöki munka a technikában! És mennyi bogár a szélvédőn! Ez volt a megnyitó fénypontja, én mégis annak örülök, hogy végre a nemzetközi mérnökcsapatoknak lesz oka hozzánk utazni, ha a környék legprofibb tesztpályáját keresik.
