Négy gyerekülés megbukott

2009.07.17. 00:01 Módosítva: 2009.07.20. 17:54

A legjobb gyerekülés sem több egy színes kacatnál, ha nincs megfelelően beszerelve, és a benne ülő csöppségen a szülők nem kapcsolják be a biztonsági övet. Ezért az ADAC összegyűjtötte a gyerekülések használatakor követendő legfontosabb tanácsokat, kötelező érvényű írott vagy íratlan szabályokat.

A felnőttek automata övének bekapcsolása rutinszerű, odafigyelést nem igénylő mozdulat, amit - remélhetőleg - mindenki automatikusan megtesz, ahogy beül az autóba. Sokkal bonyolultabb viszont egy gyerekülés. Minden típusnak megvan a maga sajátossága, amire a megvásárlásnál, a beépítésnél és kezelésnél oda kell figyelni. Íme néhány konkrét példa.

Még a vásárlás előtt érdemes teszteredményeket, felhasználói tapasztalatokat gyűjteni - a lehető legtöbb típusról. Gyerekülést mindenképpen szaküzletben vegyünk, és kérjünk segítséget a beépítéséhez, használatához. Vásárlás előtt próbaképp építsük be autónkba, és vizsgáljuk meg, mennyire kompatibilisek egymással. Gyermekünk is tartson üléspróbát, mert el kell fogadnia az ülést, kényelmesen kell ülnie benne.

Utasoldali légzsákkal szerelt típusnál a kocsi és az ülés használati útmutatóját is gondosan tanulmányozzuk a beépítési szabályokról. Fontos! Semmiképp se tegyünk az első utasülésre menetiránynak szembefordított gyerekülést úgy, hogy előtte nem kapcsoltunk ki a légzsákot.

A gyerekhordozó nem csúszkálhat, billeghet az autó ülésén, stabilan kell rögzíteni. A rögzítéseket, az Isofix rendszer kapcsolódásait minden használat, beszerelés alkalmával ellenőrizni kell, a használati útmutató előírásait pedig minden tekintetben (ajánlott kor és testsúly, megengedett üléshelyzet, biztonsági öv előírásos bekapcsolása, beépítési irány) szigorúan követni kell. Az autó biztonsági övének megfelelő elvezetésére és felfekvésére is ügyelni kell, a gyereket az ülésében és az ülést az autóban annyira fixen rögzítsük, amennyire csak lehetséges. A fejtámla magasságát és az övet a gyerek növekedésének megfelelően időről időre állítsuk utána.

Ami a biztonságot illeti, az egyik legfontosabb pont, hogy tilos a gyerekülést módosítani, fúrni-faragni, barkácsolni rajta. Ne szállítsunk az utastérben rögzítetlen, nehéz tárgyakat, például Európa-atlaszt a kalaptartón, mert az egy ütközés során komoly sérüléseket okozhat. Hasonló okokból rögzíteni kell a gyerekülést akkor is, ha épp nem ül benne a csöppség.

Háttámlával rendelkező ülésmagasítók esetén az autó saját, előreálló fejtámlája jelentősen csökkenti az ülés védelmi szintjét. Ilyenkor vegyük ki és fordítva tegyük vissza a kocsi fejtámláját. Nemcsak kicsiket, nagyobb gyerekeket is mindig a megfelelő ülésbe kell ültetni. Gyerekhordozónál is ügyeljünk arra, hogy a baba övét mindig kössük be, a hordozó rúdját pedig a megfelelő pozícióban rögzítsük.

Iskolatáskával tilos

Az ADAC felmérései szerint Németországban a legújabb hajmeresztő hülyeség, amit szülők a gyerekeikkel elkövetnek, hogy iskolatáskával együtt teszik őket a biztonsági gyerekülésbe. Nálunk még az se ritka, ha nincs gyerekülés, ha mégis, akkor nincs rendesen beszerelve, ha mégis, akkor pedig nincs az öv bekapcsolva. Ez mind azzal egyenértékű, mintha hagynánk, hogy a gyerek a harmadikon, egy korlát nélküli erkélyen játszadozzon.

De az iskolatáskás merénylet se jobb. Miután felfigyeltek a jelenségre, az ADAC mérnökei elvégeztek egy próbát, ahol egy egyébként jó minősítés elért gyerekülésbe úgy ültettek be egy baba-dummyt, hogy a hátára tettek egy 5 kg-os táskát. Már az övek bekapcsolásánál látszott, hogy ez így nem lesz jó.

Az első gond, hogy a táska pluszvastagsága miatt frontális ütközésnél a biztonsági öv rövidebb úton, durvábban fogja meg a kisgyerek előrelendülő testét. Ráadásul a hirtelen gyorsulástól az egyébként ártalmatlannak tűnő, alig ötkilós táska tehetetlensége 40-szeresére, 200 (!) kg-ra ugrik: ekkora erővel (2000 newton) préseli az övnek a gyerek testét. Nem csoda, hogy a kulcscsont és a bordák környékén jelentősen megugrott a sérülésveszély.

Még ennél is rosszabb helyzet, ha oldalirányú az ütközés. A hátitáska miatt a gyerek túlzottan előrecsúszik az ülésben, teste kikerül a háttámla oldalirányú védelmet nyújtó részéből. Ezért a becsapódás után a felsőteste kirepül az ülésből, és az autó különböző pontjainak ütközik, ami fájdalmas sérüléseket okoz. A táska nélkül viszont az ülés kagylószerű kiképzése ettől tökéletesen megóvná a kisembert. Úgyhogy kedves apukák és anyukák, bármennyire is rohanós a reggel és sietni kell az iskolába, a táskának egy autóban nem a gyereken, hanem előtte a lábtérben vagy a csomagtartóban a helye - legalábbis az ADAC ezt ajánlja.

Ha a részletes eredményekre kíváncsi, lapozzon!