Banános fűrészpor sziloplaszttal

2007.08.15. 01:30

Persze lehet, hogy nem is az a morgás, hanem a kapcsoláskor hallható recsegés riasztja majd el a madarat az üzlettől. Erre is mondott megoldást a Tudós: sűrűbb olajat kell betölteni az előírtnál. Azzal néhány tízezret szintén kibír, ámbár a három liter váltóolaj is ezrekbe kerül. Van még olcsóbb módszer is, bár az tökölős. Veszel grafitos zsírt (a jó, fekete fajtát), beleborítasz egy kis váltóolajat, aztán összefőzöd a rezsón. Amikor már folyik, azon melegében beleborítod a váltóba (olaj helyett), és megtörténik a csoda. A váltó kemény és pontos lesz, a csapágymorgás is abbamarad, igaz, hidegen olyan nehéz lesz a kapcsolás, hogy női vevőkről tutira lemondhatsz. Pár ezer kilométert kibír, aztán mehet a kukába.

A harmadik ötcentes kóser után Tudós azt is elmesélte, mit kéne tenni, ha túl kemény lenne a váltó. A szokásos, sűrű váltóolaj helyett híg automataolajat kell beleborítani. Onnantól egy ujjal kattan a kar, a foszlott utastérbe beköltözik az Indy 500 hangulata. Kár, hogy az illúzió gyorsan elpárolog, mint Kaya Ibrahim - pár ezer kilométeren belül az összes, még addig ép szinkrongyűrű cserére szorul. Persze az már más dolga.

Ha meg a kapcsolórudazat szarakodik, és a fokozatokat már csak térképpel találod, egy kis rudazatgörbítgetés sem árt. A kikopott váltórúd-csatlakozásokat is pontosabbá lehet tenni alátétekkel, az igényesebb, gumi-szilentblokkos megoldásoknál pedig a sziloplasztos térkitöltés átmenetileg csodákra képes. Persze az sem előnyös, ha a váltó csöpögése miatt sikoltva elrohan a kuncsaftod. Erre találták fel az olajtömítő adalékot, ami egészen szalonképessé teszi a váltót, kívülről.

Szívattak már meg ilyennel

A féltengelyekkel is meg kéne még küzdeni. A csöpögés nem is olyan nagy gond, mert csak a gumiharangok repedtek meg. Körbetekered több rétegben nejlonnal, a két végén kötözőszalaggal hermetikus teret képzel - Jacques Cousteau se csinálná jobban.

Az elsőkerék-hajtásos autók tulajdonosainak rosszabb - ott nemcsak a folyás a probléma, hanem hogy kanyarban morog a csukló. A legegyszerűbb, ha klasszikus daciás stílusban felcserélik a két féltengelyt. Egy darabig csendes lesz az előremenet. A rükverc meg kétszer hangosabb...

Nem kell valakinek egy jó gépsárkány? Két hónap műszakival, Fagulival, dísztárcsákkal? Felújított váltóval kilencven.

Tákolások és következményeik

  Hiba   Gányolás   Büntetés
  
Kopott csapágyak a váltóban, morgás, búgás beleborítunk egy doboz motorregeneráló adalékot később kín eltávolítani a ragacsot, kapcsolás nehezebb lesz, tönkremehetnek a még jó csapágyak
   beletömünk fűrészport, gumireszeléket (ezt cs ak a hátsókerék-hajtásosak bírják) a fűrészpor, gumi beleég, valószínűleg felújíthatatlanná válik a szerkezet
  
Recseg a váltó kapcsolásnál sűrűbb olajat töltünk bele az előírtnál hosszú távon tönkremennek a csapágyak
   összefőzünk fekete grafitos zsírt olajjal, és még forrón belepasszírozzuk kemény és pontos lesz a váltó, de egyes fokozatok kapcsolhatatlanná válhatnak, a csapágyak tönkremennek
  
Kapcsoláskor akad a váltó mechanikus helyett híg automataváltó-olajat töltünk be nagyon hamar tönkremennek a szinkrongyűrűk
Nehezen találni meg a fokozatokat kapcsolórudazatot görbítgetünk, csatlakozóelemeket alátétezünk, kikopott gumiperselyeket sziloplaszttal kitöltünk átmenetileg jó, utána még gyorsabban romlik a helyzet
Csöpög az olaj a váltóból olajtömítő adalékot borítunk bele átmeneti megoldás
Morognak a féltengelyek (elsőkerék-hajtásos kocsinál) felcseréljük őket előremenetben javul a helyzet, hátramenetben duplájára romlik
   spéci zsírral kenjük meg a csuklókat a zsír is drága, és csak ideig-óráig jó
Kiszakadt a féltengelyek gumiharangja (hátsókerék-hajtásosnál) nejlonnal beburkoljuk, kötözőszalaggal rögzítjük csúnya és rövid életű megoldás