Minimális túlélési esélyek

2000.10.19. 11:14

Diana walesi hercegnő 1997-es tragikus halála máig nem hagyja nyugodni a kutatókat. Egy arkansasi kutatólaboratórium számítógépes szimulációsorozattal próbálta feltárni, vajon a Mercedes S280 utasai túlélhették volna-e a szörnyű katasztrófát, ha be van kötve a biztonsági övük.

 
   
   

A 70 és 100 mérföld/óra ütközési sebességnél - a komputerszimuláció szerint - a hátul ülő feje szabályosan belefúródik az első ülés támlájába, ha nincs bekötve a biztonsági öv. Az ütközéskor fellépő, a mellre ható gyorsulás kb. 70 G, azaz kb. hétszerese annak, amit a legjobb pilóták elviselnek. A fejnek ennek másfélszeresét kellett volna elviselnie. Nincs olyan keringési rendszer, ami ekkora erőhatást elviselne.

Ha az ugyanitt ülő biztonsági öve be van kötve, az értékek feleződnek, harmadolódnak. Az így fellépő 30 G gyorsulás még mindig halálos, de csekély túlélési esélye mégis lehetett volna a bent ülőknek.

Hasonló esetek modellezése ma már általános. A legtöbb nagy gyártó programozó csapatot tart fenn arra, hogy a törésteszteket elemezze, illetve megtörtént vagy elképzelt baleseti körülményeket szimuláljon. A feladat nem olyan egyszerű, amilyennek tűnik.

 
   
 

A testrészek különbözőképpen mozdulnak egy ütközés során, attól függően, férfi, nő vagy gyerek az áldozat, milyen kondícióban van, stb. Egy-egy biztonsági öv-változat, légzsák, vagy ülésforma is jelentősen módosíthatja az eredményeket.

Aki azt hiszi, a számításokhoz NASA-beli szuperszámítógépeket alkalmaznak, téved. Egy gyors gép alapkövetelmény, de nem szükséges kiugró teljesítmény, mert a kalkulációkat a legritkább esetben végzik valós időben. Jó programozói ismeretekkel és egy ma már átlagos Pentium géppel bárki belefoghat hasonló elemzésekbe.