A Ford legújabb üdvöskéje, a P2000 direkt hidrogénmeghajtású belsôégésű motor a fejlesztôk szerint hidat képezhet a mai benzinmotorok és a jövô futurisztikus hajtóművei között. Olyannyira hasonlít a ma használatos motorokra, hogy gyártása, beüzemelése és használata semmilyen átállási problémát nem okoz.
Sok érv szól amellett, hogy a kôolajszármazékokat környezetbarát és olcsó hidrogénre cseréljék. A gyártók eddig is sok ezer órányi számítógépkapacitást, sok milliárd dollárt öltek a fejlesztésbe. A gyors elterjedésnek mindezidáig a drága elôállítás és a megbízhatatlan üzemeltetés szabott gátat. Legtöbb gyártó a benzin-elektro hibrid autókban látja a megoldást, kevesen gondolkodnak direkt hidrogén meghajtásban.
Károsanyag-kibocsátása gyakorlatilag nulla. 99.7 százalékkal csökkentették a CO2 kibocsátást, a maradék minimális érték a karterolaj alkalmazása miatt elkerülhetetlen; negyedére csökkentették a nitrogénoxid kibocsátást. Gyakorlatilag tiszta vízgôzt ereszt ki, így hát környezetvédelmi érvek is szólnak az átállás mellett. Ráadásul olcsósága miatt várhatóan a technológia végérvényesen lekörözi majd a szintén fejlesztés alatt álló hidrogéncellásat.
A legjobb talán, hogy a P2000 motorral szerelt
autót
ugyanúgy kell vezetni, mint a benzinest. Nem csoda: a P2000
a Ford Focusban található Zetec kétliteres motorra épül. A fô
alkatrészek teljesen megegyeznek: a gyújtás, az adagolás,
sebességmérô ugyanolyan elven működik, mi több, gyakorlatilag
ugyanaz. Talán csak annyi változik, hogy nem az üzemanyagszintet
látjuk a műszerfalon, hanem a tank nyomását (kp/m2-ben). A sűrítési
arány 14.5:1, a motor hatékonysága 25-30 százalékkal jobb benzines
elôdjénél.
A nagy nyomású hidrogént tartalmazó, hagyományos méretű tank egyelôre kb. 90 kilométerre elég üzemanyagot tárol, de a cég mérnökei már fejlesztik a 250 kilométerre elég változatoton is. A hagyományos üzemanyagtartálytól anyagában különbözik, a kompozit műanyag az üzemi nyomás kétszeresét képes kibírni. A biztonságról a többszintű érzékelôrendszer gondoskodik.
Különös figyelmet szentelnek a mérnökök a
karosszéria kialakításának. Mivel csupán a könnyű anyagok
használata nem jelent teljes megoldást a fogyasztás csökkentésében,
és a legyártott modellekkel folytatott tesztelés rendkívül drága,
új,
holografikus fejlesztési módszert vezettek be. Az egész
P2000 project járművei 3D-ben jelennek meg. Ráadásul közvetelenül a
levegôbe vetítve, megtekintésükhöz nincs szükség különleges
szemüvegre, speciális bevonatú vásznakra.
A Ford holomegjelenítôje 10 db, egyenként 60 centiméteres panelbôl áll, mindegyik panel 90 ezer, 2 milliméteres térhatású elemet tartalmaz, mindegyik elem magában rejti az egész autó képét különbözô szögekbôl felvéve (az egész kép 4 terrabájtnyi adat, több, mint a teljes Titanic film). A holokijelzô nagy teljesítményű számítógépekre van kötve, a tervezôk minden egyes módosítása pillanatok alatt élethűen megjelenik.
Az autócég reklámemberei meg is találták a megfelelô piaci szegmenst az alumíniumkarosszériás hidrogénes autó számára. A Ford P2000 Contourt a környezetvédelemre ügyelő családok kocsijának szánják.