2006.01.09. 08:24

PDA? GPS?

Ami az utólag beszerelhető, kézi eszközöket illeti, alapvetően két típus közül választhatunk: vagy kifejezetten csak GPS-vevőként működő készüléket, vagy GPS-vételre is képes tenyérszámítógépet (PDA-t) veszünk. Az utóbbiak nagy előnye, hogy teljes értékű elektronikus titkárként is használhatók, sebességük és gyakran képminőségük is jobb, mint a normál készülékeké.

Ezzel szemben kevés kivételtől eltekintve a hozzájuk tartozó tereptérképek beszerzése igen nehézkes, leggyakrabban nekünk kell elkészítenünk egy lapolvasó és egy papírtérkép segítségével. Strapabíróságban és elemélettartamban sem igazán tudnak versenyezni a speciális eszközökkel, de meglepő módon gyakran olcsóbbak.

A PDA-k között egyre növekvő számban találni beépített GPS-vevős modelleket (ilyen például a Garmin iQue, a HP hw6515 és a Mitac Mio 169), de egy külső egység (USB-s, soros vagy Bluetooth-kapcsolattal) segítségével gyakorlatilag bármelyik tenyérszámítógép felruházható navigációs képességekkel. A terepen is használható térképek listája sajnos egyelőre igen rövid - gyakorlatilag egyedül a Garmin készülékeibe feltölthető, Magyarország domborzati térképeként szolgáló TopoGuide jöhet szóba.

A többi készülékhez sajnos a már említett szkenner és papírtérkép módszerre lesz szükségünk. Ekkor a beolvasott térképet az azon látható, ismert helyzetű pontok segítségével kalibrálnunk kell, az így előkészített térképet pedig a PDA-n futó speciális programmal (legismertebbek az OziExplorer CE és a GPSDash, mindkettő ingyen kipróbálható a www.oziexplorer.com és gpsdash.com oldalak segítségével) használhatjuk.

A költségek tekintetében PDA+GPS kombinációt ma már 60-70 ezer forintért is beszerezhetünk, de az érzékenyebb, gyorsabb változatok még mindig 100 ezer forint felett járnak. Ha csak navigációra szolgáló készüléket választunk, nagy választék áll rendelkezésünkre. Hazánkban két cég termékei közül választhatunk, ezek a Garmin és a Magellan. A piac túlnyomó részét az előbbi uralja, nem utolsó sorban mert egyelőre csak ők rendelkeznek valóban használható magyar utcai navigációs térképpel.

A cég igen széles termékpalettájáról három, terepjárók számára remekül használható készüléket említünk meg. Ezek közül a legolcsóbb a Geko 201, amely már 40 ezer forint alatt elérhető; igazi fapados készülék, így térképet sem tölthetünk rá. Arra viszont remekül használható, hogy két pont között megtervezzünk egy útvonalat, visszataláljunk a kiindulási pontra, vagy este a bejárt útvonalat számítógépre áttöltve elemezzük a napi teljesítményt.

A mobiltelefonnál is kisebb Geko két ceruzaelemmel működik, akár 12 órán keresztül is, de külső áramforrásról (például a gépkocsi akkumulátoráról) is táplálhatjuk. A következő, immár színes kijelzővel és térképmemóriával is rendelkező készülék az eTrex Legend C, amelynek 24 MB memóriájába már tölthetünk fel részeket a TopoGuide térképből.

Az előző két GPS-nél lényegesen nagyobb a kijelzője, így vezetés közben is jobban használható a GPSmap 60C, amely már 56 MB memóriát kapott. Hasonlóan a Legend C-hez, ez is két darab ceruzaelemmel működik, a gyártó adatai szerint akár 30 óráig is. Ezt sajnos nem állt módunkban ellenőrizni, de egy átlagos napi használat alatt nem sikerült lemerítenünk.

Az előzőekben szereplő három készülék mindegyike tökéletesen használható kézben is - a most soron következő modell, a GPSmap 276C azonban már nem ilyen könnyű eset. Bár ez is képes saját akkumulátorról üzemelni, méretei miatt kézben már nem igazán fér el - autós használatra azonban tökéletes, gyakorlatilag mindent tud, amire szükségünk lehet.

A konkurens Magellan termékpalettájáról két modellt próbáltunk ki, egy Explorist 600-ast és egy Meridian Colort. Mindkettő színes kijelzős, memóriás készülék, amelyre nyugodtan tölthetünk elektronikus térképeket. A Magellan hazánkban házszámszintű navigációra is alkalmas térképek tekintetében nem áll olyan jól, mint a Garmin, domborzati térképek tekintetében viszont igen erős versenytárs.

A két készülék közül a Meridian igazi óriás, vészhelyzetben akár kalapácsként is használható. Alapvető szolgáltatásaikban nagyjából ugyanazokat a lehetőségeket nyújtják, mint a Garmin modelljei, rendelkeznek azonban egy terepjárók számára kifejezetten hasznos funkcióval is: ez a térképmetszetek megjelenítése. Mivel a feltölthető térképek magassági adatokat is tartalmaznak, a GPS-en megjeleníthető például a megtervezett útvonal metszete is - így még idejében kiderül, ha valahol túl meredek lejtő akadna.

Rögzítések

Érdemes szót ejteni a különféle rögzítési lehetőségekről. Ezekből alapvetően négyfélét találhatunk: a szélvédőre helyezhető tapadókorongos, a műszerfalra tapasztható ragasztós, az úgynevezett babzsákos, és végül a fixen beépített változatot. A legmasszívabb megoldás természetesen az utolsó, ám ez lesz a legkevésbé rugalmas is - más autóba átvinni nehéz, a műszerfalat meg kell bontani, a gyári állapot visszaállítása elég nehézkes.

Nagyon jó megoldás a tapadókorongos tartó, nekünk a legdurvább terepen sem sikerült leráznunk a GPS-t az ablakról. Kellemes meglepetést okozott a babzsáknak nevezett, ólomgolyókat tartalmazó, szabadon elhelyezhető tartó is. Az alul puha, tapadós bevonatú cucc inkább a nagyobb felületű, viszonylag lapos műszerfalon használható, a rövidebb, vagy nagyon ívelt felületeken nem tapad eléggé.

Az általunk kipróbált kocsikban azonban elég nagy felületet talált ahhoz, hogy szinte mozdulatlanul üljön a helyén az egész úton.

GPS

Legkevésbé a ragasztós megoldás jött be: feltenni még egyszerű, a leszedéssel már gondok lehetnek, a ragasztóanyag maradványainak eltávolítása is problémát okozhat. Kellemetlen meglepetést okozhat még a nyáron nagyon felhevülő műszerfal is - nekem is esett már le GPS-tartóm fél napos parkolóban állás után.

A Garmin készülékeket a Navigate Kft., a Magellant a Guards Rt., a PDA-t pedig az Origami Systems adta kölcsön. Köszönjük.