Ki a gödörből

2008.02.11. 06:02

Horpadáskihúzás fényezéssel

- Megcsináljuk a küszöböt is? - kérdezi Szilágyi úr.
- Most? - kérdem hitetlenkedve, mert a Kia küszöbének javítása nem pár perces munkának nézett ki, én meg nem készültem estére. Valamit elsodorhatott az autó, a küszöb a hátsó ajtó alatt hosszában benyomódott. Klasszikus esetben kibelezéssel, kiflexeléssel kéne kezdeni. Majd keríteni valahonnan egy jobb hátsó küszöböt. A Kia alkatrészárait ismerve nem is merek belegondolni, mennyi lenne, és mikor érkezne az országba. Majd visszahegeszteni, üregvédeni, glettelni, fényezni, visszaszerelni a belét, és vajon még mit hagytam ki?

Most még a beépített emelőig sem viszik az autót, hanem egy csinos mobil békával kapják fel az első kerekénél. Ismét különleges kocsi kerül elő, amit az ilyen feladatokra állítottak össze, rajta minden szükséges célszerszám. A mester először fémtisztára csiszolja a sérült felületet, majd előkerül egy furcsa ponthegesztő berendezés. Egy picike ponton megfogja a fémet, majd kirántja a berendezés szárán levő súlyt.

A kalapácsszerű ütéstől a fém is kifelé mozdul. Majd finom csuklómozdulat, és a ponthegesztő feje el is válik az acéltól. Pár milliméterre megint egy ilyen ponthegesztés, megint egy és így tovább. Körülbelül két másodpercenként lehet sorjázni az ütéseket. Szemmel láthatóan mozdul a küszöb kifelé.

Ez se nagy újdonság, eddig is használtak ilyen jellegű karosszériásszerszámot, csak úgy, hogy előbb drótokat hegesztettek az acélhoz, majd azokat megszorítva rángattál ki őket. A bemutatott rendszer ponthegesztőt is tartalmaz, ezért sokkal kényelmesebb, hatékonyabb, kisebb sérülést hagy. Még egy előnyös tulajdonsága van: mivel csak pici meleg pontokkal operál, nem melegszik fel a fém annyira, hogy megsérüljön az esetleges alvázvédelem.

Negyedórát dolgozott a szakember a küszöbbel, és már szinte az eredeti vonaláig kihúzta. Természetesen az élek kialakításához előkerültek a zömítő kalapács és más klasszikus célszerszámok is. Ha esetleg van olyan pont, amit nem lehet kihúzni, ott nem gittel töltik ki a helyet, hanem ismét egy klasszikus, de mára nem sok helyen alkalmazott módszerrel, cinnel töltik ki. Gondolom, nem kell mondanom, mi a különbség a cinezett és a glettel javított felület között. Én még emlékszem, hogy annak idején a szétrohadt sárvédőíveket rézzel javították, nem az odakókányolt ívekkel. Több munka, az kétségtelen, de tartósságban verhetetlen. A küszöbfényezést már nem vártam meg.

A bemutatott eljárások is bizonyították, hogy a felhasznált anyagok mennyisége jóval kevesebb, mint a klasszikus eljárásoknál, és ez nemcsak anyagi szempontból csodás, hanem környezetvédelmi okokból is jelentős. Kihorpasztottuk a sárvédőt festékhasználat nélkül, nem gyártottunk felesleges szemetet, nem égettünk el felesleges energiákat, nem kellett hőkamrát melegíteni. Amióta ebben a műhelyben ilyen jellegű technológiával és spotfényezéssel foglalkoznak, több mint 60%-kal csökkent a festékfelhasználásuk.

Spotfényezés

Régebben ködölésnek hívták azt az eljárást, amikor az elemnek csak egy bizonyos részét fényezék a gyári színre. A korszerű festék- és lakkanyagokkal észrevehetetlen a javítás, gyakran egészen kicsiny felületen retuspisztollyal javítanak a fényezésbe. Az eljárással rengeteg festéket, időt és energiát lehet megtakarítani.

Egyébként a műhelyben amit lehet, megoldanak festés nélkül. A modern felüllakozott festékek 50 mikron körüliek. 20-25 mikront simán le lehet szedni úgy, hogy újrapolírozással észrevehetetlen a hiba. Egyes esetekben, ha belejavításos spotfestésre van szükség - például kulcsos karcolásoknál -, ultraibolya sugárzásra száradó lakrendszert alkalmaznak. Négy perc alatt szárad a gitt, négy perc alatta a füller, négy perc alatt a lakk. Mind egykomponensű anyag, a katalizátor szerepét az UV-sugárzás tölti be. A lakk négy perc után azonnal polírozható.

És még egy fontos dolog. A festés nélküli horpadásjavítással nem növeltük a rétegvastagságot. Ha mégis klasszikus úton, gletteléssel-újrafényezéssel javították volna a Kiát, és valaki azt mondja nekem, amikor meg akarnám venni a szerencsétlen autót, hogy uram, csak azért mérünk a jobb sárvédőn több festéket, mert volt egy tenyérnyi horpadás, és azt javítottuk ki, én titkon inkább egy totálkárra tört autót látnék benne, nehezen hinném az amúgy valóságos történetet. Vagyis az eredeti rétegvastagság megtartásával értékmegőrzést is végeztünk. Ez nem kis dolog.

Horpadásjavítás festés nélkül

A bemutatott példák engem meggyőztek, ez nem kérdés, de nézzük csak, mi az ára. Egy fényezés nélküli horpadásjavítás, mint amit a Kia seggén csináltunk, kb. 7500 Ft, egy horpadáskihúzás fényezéssel, mint a küszöbjavítás 25 000 Ft-ba kerül. Egy kulcsos karcolás, spotfényezéssel 20 000 Ft. A Kia rendkívül jó alany volt, mert mindenből prezentált legalább egy példát.

És ki javítja a horpadást?

Itt megoldódik a rejtély

De volt még rajta horpadás gazdagon, sőt még a fényezett lökhárító is sérült volt. Az autó komplett javításáért 75 000 Ft-ot kértek. Hagyományos esetben ennyi pénzből még a küszöbjavítás sem biztos, hogy kifutotta volna, ráadásul nem három hétig ültek az autón, hanem három nap múlva már haza is zavarták a gazdájához. Csodálkoznék, ha nem érné meg.