Lásson a lámpa

2008.01.19. 00:27

Rossz az idő, az ablaktörlő folyamatosan jár, küzd a kosszal, miközben a fényszórók is szennyeződnek rendesen, a hatásfokuk a rárakódott mocsok hatására jelentősen csökken.

Szerencsésebb autóstársainknak fényszórómosója, illetve fényszórótörlő-lapáttja is van. Az előbbihez egyelőre nem tudok hozzászólni, de az elhasználódott lámpatörlő lapáttal kapcsolatban gyors és hatékony gányolást eszközölhetünk.

Ahogy az ablaktörlőlapátot, időnként a lámpatörlő lapátot is cserélni kell. Nálam éppenséggel az egyik gumi öregedett el; megkeményedett és szétmállott. A lámpatörlő-gumi beszerzése nem mindig egyszerű, és ha esetleg kapható mondjuk a márkakereskedésnél, nem túl olcsó. Előfordul, hogy nincs raktáron, és mire megérkezik, szarrá karcoljuk a lámpát a meztelen bottal, vagy vége az esős évszaknak.

Arról nem beszélve, hogy miért ne barkácsolhatnánk meg, gyakorlatilag tét nélkül. Pár perc munkával - akár a konyhaasztalon - a műszaki tudományok terén járatlanok is könnyedén felújíthatják az elhasználódott lapátot.

Sokféle ablaktörlőt próbáltam, legjobban a Bosch vált be. Ez az egyik legdrágább, de mindig szépen töröl, és a legstrapabíróbb is, ezért szerintem megéri. Arról nem is beszélve, hogy a lecserélt Bosch ablaktörlőlapátot a lámpatörlő felújításához is fel lehet használni. Természetesen csak ha a gumi még viszonylag ép. A fotón jól látszik, hogy a Bosch ablaktörlő gumijának profilja tökéletesen megegyezik az eredeti lámpatörlőm profiljával. Minden bizonnyal az eredeti is Bosch volt, de jelölést nem találtam rajta.

Első lépés a lapát kipattintása a lámpatörlő karjából. Hajtsuk ki a kart, majd óvatosan pattintsuk ki a lapátot a műanyag karmok közül. Húzzuk bátran, de figyeljünk, nehogy eltörjük az elöregedett befogó műanyagot. A régi Saab 900-as esetében nem variálták túl, a műanyag csak egy kis tengelyt szorít, egy pici csavarhúzóval könnyen kipiszkálható.

Ezek után ne használjuk az ablaktörlőt, mert a kar a lapátok nélkül összekarcolhatja az üveget. Jobban tesszük, ha nem használjuk az autót, míg nem készül el a felújítás, vagy ha muszáj, szereljük le a karokat is. Nyolcas villáskulccsal két perc.

Kezünkben a régi lapátokkal helyezkedjünk kényelembe. Kerítsünk egy fogót és egy éles kést, vagy sniccert. Nem baj, ha csavarhúzó is van kéznél, mert azért az jó dolog. Akár szükség is lehet rá. Természetesen kell a már említett lecserélt Bosch ablaktörlő, vagy ha olyan nincs, egy új Bosch lapát. A benzinkútnál vegyünk hátsó ablakhoz valót, mert akkor egyesével is megvásárolhatjuk. Persze lehetséges, hogy más gyártmányok is alkalmasak, én ezt találtam itthon.

Az eredeti gumikat az íves szárból fogó segítségével szabadítsuk ki, majd húzzuk ki a gumiprofil belsejéből a rugalmas acélmerevítést. Ez az acélcsík a lapát tartásáért, rugalmasságáért felelős. Ugyanezt tegyük meg a donor ablaktörlőlapáttal is. Majd az így megtisztított ablaktörlőgumiból éles vágóeszközzel vágjunk akkora darabot, amekkora ez eredeti lámpatörlő gumi volt. Ha jól emlékszem, nekem 85 mm hosszú kellett.

Fényszórótörlő-lapát felújítása

Ezekbe a kis darabokba toljuk vissza az acélmerevítést, amit egyengessünk ki, ha kell. Majd az elkészült gumikat illesszük vissza a szárba, és fogóval szorítsuk be. Vigyázzunk, a beszorításnál ne sérüljön a gumi! Nekem a befogó szár is egy kicsit girbegurba volt, a fogó segítségével egyenesítettem ki. Ha nagyon kopott, lefesteni is érdemes. Csodás, gyorsan száradó matt feketéket kapni, rendes háztartásban a polcon a helye.

Az elkészült lapátokat egy mozdulattal visszapattintjuk a helyére, és máris üzemkész. A művelet pár perc alatt végrehajtható, az előkészületekkel együtt maximum fél órát dolgoztam vele. A késztermék a gyári lapátokkal egyenértékű, ráadásul jótékonyan újrahasznosítást is végezhetünk.

Munkára fel!