Elkúrtuk?

2008.01.08. 08:38

Sem informátorunk, sem kollégái nem találkoztak még a prémium dízelek hatásait vizsgáló kutatásokkal, és megerősítették, hogy az autógyárak kizárólag a normál, szabvány dízelekkel kísérleteznek, és tojnak a prémiumokra. Úgy tűnik, a csodás hatás leginkább hit kérdése, és ezt mi a Totalcarnál a lehető legmesszebbmenőkig tiszteletben tartjuk. Van, aki a lélekvándorlásban hisz, más a prémium üzemanyagokban.

Keressen értelmet!

Bréking nyúz! Lapzártánk után érkezett a Shell állásfoglalása a fenti kérdésekben. Olvassák Önök is, nagyon tanulságos. Azok között, akik mérhető, számszerűsíthető, ellenőrizhető adatokat találnak benne, Smart pontokat sorsolunk ki. Vagy nem.

1. Hol szerezhet a vásárló információt a prémium üzemanyagba kevert adalékok mennyiségéről és kémiai összetételéről?

A Shell már régóta vezető szerepet tölt be a motorok teljesítményének növelésére szolgáló, innovatív prémium üzemanyagok fejlesztésében és értékesítésében. Jelenleg mintegy 80 országban kínálunk ilyen termékeket. Magyarországon 1999-ben vezettük be az első prémium üzemanyagot, a V-Powert. Azóta már kínálatunkban szerepel a Shell V-Power Racing (a Shell kutatóinak és a Ferrari csapat technikusainak együttműködéséből közvetlenül született 100-as oktánszámú prémium üzemanyagunk), valamint a Shell V-Power Diesel, az egyik legsikeresebb prémium dízelüzemanyag. Az évek során folyamatosan fejlesztettük prémium üzemanyagainkat. A V-Power és a V-Power Racing esetében a befecskendező-rendszer hatékonyabb tisztítása mellett bevezettük a „súrlódást módosító technológiát”, amellyel sikerült tovább javítanunk a termékek adottságait és a járművek teljesítményét. Emellett a GTL elnevezésű, földgázból előállított kiváló minőségű, szintetikus gázolajkomponenst is alkalmaztuk a Shell V-Power Diesel üzemanyag esetében, így ugyanazt az üzemanyag-technológiát kínáljuk ügyfeleinknek, amely hozzájárult a Le Mans-i 24 órás versenyen az Audi győzelméhez .

A Shell úttörő szerepet játszik a prémium üzemanyagok fejlesztésében. Ebben nagy jelentősége van szoros együttműködésünknek a Shell Global Solutions-szal, a Shell nemzetközi technológiai és kutatás-fejlesztési részlegével. A Shell szakemberei folyamatos fejlesztőmunkájukkal gondoskodnak arról, hogy a Shell üzemanyagai a lehető legmagasabb minőségi színvonalat képviseljék, és lépést tartsanak az autóipar igényeivel, amelynek célja, hogy az általános elvárásoknak megfelelően hatékony, tiszta üzemű és megbízható közlekedési eszközökkel lássa el a fogyasztókat.

Az új összetételű üzemanyagok fejlesztését az adott piacok vásárlói igényeinek alapos felmérése előzi meg, valamint összehasonlító elemzésekkel mérjük össze az egyes piacokon kapható általánosan használt üzemanyagtípusok és a prémium üzemanyagok teljesítményét. Ezen információk birtokában meghatározzuk a megfelelő alapüzemanyag és az adalékok összetevőit, amelyek együttesen alkotják az adott piacra készült végleges üzemanyag-összetételt. Az adalékanyagok receptúráját és mennyiségét, illetve kezelési fokát üzleti titokként kezeljük. A vásárlók azonban kellő tájékoztatást kapnak a prémium üzemanyagok használatából eredő előnyökről, például arról, hogy az adott üzemanyagban milyen különleges összetevők, pl. tisztítóadalékok találhatók, és hogy ezen összetevők milyen célt szolgálnak (pl. a tisztítóadalékokkal tisztábban tartható a motor).

2. Pontosan milyen számszerűsíthető, mérhető előnyök várhatóak Önök szerint a prémium üzemanyagok használatától? Melyik független intézetben végzett, pontosan milyen mérések alapján? Mit mivel, milyen körülmények között hasonlítottak össze? Mit mértek és hogyan? Hozzáférhetőek-e ezek a mérési jegyzőkönyvek?

A prémium üzemanyagok összetétele minden esetben egyedi, és külön előnyökkel szolgál. A Shell V-Power és a Shell V-Power Racing közös jellemzői például az alábbiak:
I. A Shell V-Power és Shell V-Power Racing a Shell saját fejlesztésű súrlódást módosító technológiáját (FMT) tartalmazza, pontosan úgy, ahogyan azt a Shell a Ferrari részére a Forma 1-ben kifejlesztette. Ez a technológia csökkenti a motor belső súrlódását, ezzel pedig növeli a teljesítményt.

II. A Shell V-Power és Shell V-Power Racing hatékony tisztítóanyaga eltávolítja a teljesítményt csökkentő lerakódásokat, így hatékonyabban éghet el az üzemanyag, aminek eredményeként a motor jobban veszi a fordulatot.

De hadd álljon itt egy másik, a Shell V-Power Diesel előnyeit szemléltető példa. Különleges összetételének köszönhetően nő a motor teljesítménye, és gazdaságosabbá válik az üzemanyag felhasználása. Mindezek mellett a Shell V-Power Diesel egyik különleges és Magyarországon egyedülálló összetevője a GTL (egy földgázból szintetizált anyag), melynek kiemelkedően magas cetánszáma és tisztasága azt eredményezi, hogy az üzemanyag minden eddiginél tisztábban és hatékonyabban ég el a motorban.

A Shell V-Power Dieselt speciálisan a mai korszerű dízelmotorokhoz fejlesztették ki, amelyek így még erősebbek lesznek, és hosszú távon is magasabb teljesítményt biztosítanak. A Shell V-Power Diesel különleges összetétele eltávolítja az üzemanyag-befecskendezőben jelentkező, a teljesítményvesztésért felelős lerakódásokat, így visszaadja az elveszettnek hitt lóerőket. Az üzemanyagot kimondottan úgy fejlesztették ki, hogy folyamatosan tisztán tartsa a kifinomult, és éppen ezért érzékeny üzemanyag-befecskendező berendezést, amely így a legjobb hatásfokán üzemelhet.

A Shell Global Solutions kutatólaboratóriumaiban sokféle laboratóriumi motor- és járműtesztet végeztek el, mire megalkották a végső üzemanyag-összetételt. A termékfejlesztési ciklus során az üzemanyagot sokféle járműben tesztelték, mely tesztek során változatos időjárási és vezetési körülményeket szimuláltak különböző típusú járművekkel, hogy a motor tisztán tartása és erejének megőrzése tekintetében a lehető leghatásosabb eredményt érjék el. A folyamat célja, hogy ígéretünkhöz híven folyamatosan kiváló minőségű üzemanyaggal lássuk el vásárlóinkat.

3. Milyen gyakran és milyen mértékben változhat az egyes üzemanyagok összetétele? Mely esetekben értesül a vásárló a változásról, és mikor nem?

A Shell folyamatosan azon dolgozik, hogy javítsa üzemanyagai minőségét, és ehhez mindig a legújabb technológiai vívmányokat igyekszik alkalmazni. Egyes módosítások a piacon jelen lévő valamennyi üzemanyagfajtát érinthetik (beleértve a versenytársak termékeit). Ilyenek lehetnek az általános törvényi/szabványügyi módosítások, mint például az aromás vegyületek szintjét is befolyásoló, az alapüzemanyag összetételét érintő változtatások. A Shell ezeket a változásokat nem feltétlenül jelenti be külön, mivel ezek az adott piacon értékesített valamennyi üzemanyagfajtára, illetve a teljes iparágra vonatkoznak.

Amikor azonban új Shell-termékek, üzemanyag-összetételek bevezetésére kerül sor egy adott piacon, ügyfeleinket mindig széles körű reklámkampány keretében értesítjük, mely során sokféle kommunikációs csatornát veszünk igénybe, így például a médiát, illetve a töltőállomásokat.

4. Milyen módon zajlik Önöknél az üzemanyagok minőségbiztosítása? Elemzik-e a közvetlenül a kútoszlopról vett mintákat? Részt vesz-e független, külső intézet a minták elemzésében?

A Magyarországon értékesített Shell-üzemanyagok mindegyike megfelel a magyar szabványelőírásoknak (MSZ EN). Minden importált üzemanyagra kötelező megkérni a független testületként működő Ásványolaj-termék Minőségellenőrző Intézet Zrt. (ÁMEI) éves tanúsítványát. Az ÁMEI évente két alkalommal ellenőrzi valamennyi importált üzemanyag minőségét.

A Shell megbízottja az ÁMEI által végzett vizsgálatok alapján végzi a töltőállomásain értékesített üzemanyagok minőségellenőrzését. Erre vagy a Shelltől kapott, töltőállomásra vagy üzemanyagtípusra vonatkozó konkrét utasítások alapján kerül sor, vagy szúrópróbaszerű ellenőrzés történik, amikor a mintavétel pontos idejéről és helyéről csak utólag, az elemzés elkészülte után értesülünk.

Az indiai közlekedést és autóipart bemutató cikk nagy tanulsága, hogy magyarok mindenütt vannak, és olvassák is a Totalcart. Megdöbbentően sok kedves Olvasónk reagált a felhívásra, és küldte be a "You are the fuel!" szlogent, amivel a Swifteket arrafelé reklámozzák. Úgy tűnik tehát, csak káeurópában a mi autónk, még keletebbre ennél is fontosabbnak tartják a marketingesek közölni, hogy üzemanyagként is a kedves vásárló szolgál.

Ennél kevesebben, de még mindig nagyon sokan mutattak rá a cikk súlyos tárgyi tévedésére: az első fotókon látható autó ugyanis a képaláírással ellentétben nem Hindustan Ambassador, hanem Premier Padmini ami a Fiat 1100 helyi reinkarnációja. Emellett valószínűleg eltörpül az az apróság, hogy Mumbait i-vel, és nem y-nal írják, de ezért is elnézést kérünk és megköszönjük a figyelmes olvasóknak a helyreigazító megjegyzéseket (is). Kárpótlásul nézegessen igazi, echte tuti Ambassadort!

2008-ban legyen

A cikk kapcsán érkezett hozzászólásokból megtudhattuk még, hogy a teherautók színes festése és dizájnja nem pusztán öncélú szépség, hanem alapvetően szerencsét hozó, kabala jellegű, és segíti a balesetek elkerülését. Egy-egy leharcolt, de szépen dekorált darab ára meghaladhatja a gyárból vadiújan kigördülőét, mivel azt nagyobb eséllyel érheti baleset. Logikus, nem?