Pirx kapitány forog a sírjában

2003.04.30. 08:28

A dizájnerek is nagyobb teret kapnak a belső tér kialakításában, mivel nem muszáj a kormányt előre tervezni, a pedálokat a lábhoz, és így tovább. Ezért aztán ebben az autóban egyáltalán nincsenek pedálok a vezető előtt, de még csak kormány sem.

 
 

Beszámoltunk már erről a rettenetről mikor tavaly tavasszal Genfben bemutatták , aztán meg mikor olvasónk lefotózta itt Magyarországon. De mikor testközelből megláttam és pofán vágott a jövő szele - amiről eddig azt hittem, hogy unokáink sem fogják látni - rájöttem, hogy az autón túlmutató műszaki megoldásokat is érdemes sorra venni.

 
   
   

Kezdjük ezzel a drive by wire [draiv bai 'waiə*] dologgal. Manapság mindenki a környezetvédelmen, meg a biztonságon töri a fejét, így érthető, hogy az autóiparban is vannak próbálkozások a lépés tartásra. Most nem az alternatív üzemanyagokra gondolok, meg azokra a találmányokra amelyekről az összeesküvés-elméletekben hívők pontosan tudják, hogy léteznek, és működnek, csak az olajhoz közeli cégek altatják őket, hanem a sci-fi filmekből ellesett kütyükre. Milyen marha jó lenne például ha megspórolhatnánk az autóból - többek között - a fékfolyadékot, mint az egyes számú közellenséget a veszélyes hulladékok raktárában. Nem kell hozzá olyan nagy tudás, csak meg kell oldani, hogy a hidraulika ne ezzel működjön. Persze a pneumatika is bejácchatna, de most az elektronika, meg a számítógépek a divat, így miért ne legyen ez is elektromos vezérlésű. Ráadásul ezen a módon kiiktathatók a mechanikai elemek is, így a dizájnerek is nagyobb teret kaphatnak a belső tér kialakításában, mivel nem muszáj a kormányt előre tervezni, a pedálokat a lábhoz, és a többi...

 
   
 

Na, a Novanta pontosan ilyen autó. Az most nem lényeg, hogy Saab, mert akármi is lehetne. Az sem lényeg, hogy a 9-5-ös 3.0-ás, 24 szelepes, V6-os motorja van benne, mert akármi más is lehetne. Csupáncsak azért ez, mivel a beépített technológián dolgozó emberek az SKF nevű - egyébként a csapágyairól elhíresült - cég alkalmazottai, amely cég svéd létére, valamiért pont egy svéd autóba álmodta bele a futurisztikát. És most ne tegyék fel a kérdést a Volvósok, mert nem nem tudom. A bódét egyébként a Bertone cég tervezte, amelyik nem is svéd.

 
   
   

Szóval itt egyáltalán nincsenek pedálok a vezető előtt, de még csak kormány sem - alaphelyzetben. Mivel a kormányzás is elektronikus úton történik, simán megtehették, hogy a kormányoszlop elhagyásával az ajtóba bújva vonuljon félre a ki-, beszálláskor ez a legtöbbet fogdosott alkatrész. Mikor aztán a vezető kényelmesen elhelyezkedett a székében, az ajtón található kis kart finoman meghúzva magára csukhatja azt. Azért finoman, mert a megszokottól eltérően az ajtót nem a kézi erőnkkel kell behúzni, ezt is elvégzi helyettünk egy villanymotor. Nekünk csak a kapcsolóban elhelyezett rugócska erejét kell leküzdnünk. Aztán ahogy az ajtó közeledik a bezárt állapotához, szép lassan kifordul az eddig a kárpitban alvó kormány, és a kezelő szerkezet.

 
   
 

Erről nem kell sokat beszélni. Aki látott már Knight Ridert-t, az pontosan el tudja képzelni. Azt a különbséget azonban meg kell említeni, hogy míg a filmbéli autóban igencsak nehézkes lehet egy hajtűkanyarban átfogni a kormányon, erre itt nincs szükség, mivel a két foggantyú - csak a foggantyú, nem az egész egység! - mindössze kb. 30ş-ot tud elmozdulni. Aztán meg mivel nincsenek pedálok, a kormányok markolatára sujkolták a gyorsítási és a lassítási feladatok elvégzését is. Ezen a mozgássérültek, és a motorosok nem lepődnek meg, mivel ők eddig is kézzel csinálták. A markolaton - bármelyiken - csuklóból csavarva lehet gázt adni, és összeszorítva a tenyerünket lehet fékezni. Figyelem! Gyakorlat teszi mestert.