A gázadás nem nagy vaszisztdasz, mivel már több autóban is van
elektronikus gázpedál. Ez itt pont olyan, csak kézi vezérlésű. A
fék azonban új dolog. A kerekeknél levő kicsiny villanymotorok, és
a hozzájuk kapcsolódó bolygó-hollandi-szerű, körmozgást egyenes
vonalú mozgássá alakító szerkezetek segítségével történik a
betéteknek a tárcsához való nyomása. Ráadásul a reakciódő is
kisebb, mivel az áram gyorsabban képes haladni a vezetékekben, mint
a fékolaj a csőben... legalábbis ez szerepel a prospektusban. A
kormányzás pedig hagyományos kormányművel történik, csak a
fogaslécet szintén villanymotor rángatja jobbra-balra, és nem
fogaslécnek hívják, hanem az egész egység az aktuátor nevet kapta,
és folyamatos jeláramlással dolgozik.
Na és a váltás? - Kérdezhetné egy szekptikus, de pontosan tudjuk,
hogy az automata váltók, és az emberi lustaság milyen jó partnerek.
Természetesen ebben az autóban is automata a váltó, annyi a tuning
benne, hogy a fokozat-választás nem mechanikusan történik - asszem'
ezt a szót lassan el lehet felejteni -, hanem az is gombnyomásra
megy. Benyomjuk a kívánt fokozat gombját a kormány mellett, oszt
gyíííí...
És nagyjából itt véget is értek a dolgok. Mert az, hogy a vezető
melletti ülésen számítógépezni lehet, vagy DVD-t nézni - ami a
csomagtartóba szerelt lejátszón keresztül valósul meg -, hogy nagy
HI-FI van az autóban, vagy az, hogy a két jobboldali ajtó egymás
felé nyílik, a bal oldali egyetlen ajtó pedig szemből, az már csak
részletkérdés. A technológia a lényeg. Az pedig a DVD lejátszó
mellett bújik meg a csomagtartóban. Itt készül a hagyományos
eszközökhöz való 14 Voltból 42, ami a by wire eszközök üzemeléséhez
kell. És itt állomásozik az a komoly elektronika is, ami a teljes
rendszert felügyeli. Másodpercenként többször kér jelentést az
egyes eszközöktől, és amint valaki nem szól vissza, hogy minden OK,
azonnal vészprogramra vált. Ha például az egyik kerék fékjétől nem
kap visszajelzést, akkor úgy irányítja a másik hármat, hogy
fékezéskor se húzzanak félre.
Mindenestre homokóra fóbiások egyelőre kerüljék az ilyen fajta
járműveket. A technológia életre hívásakor említett
környézetvédelem, és biztonság párosból, ez utóbbiról nem vagyok
meggyőzve ha egy számítógép felel érte. Ráadásul Novantát vezetve
le kell, hogy mondjak minden visszajelzésről is amit az útról
kapnék. Persze lehet ezeket imitálni - ahogy a force-feedback-es
kormányok is remegnek ha a Colin McRae2-ben kicsit lehúzodok az
aszfaltról -, de az nem ugyanaz. Az azonban biztos, hogy az ilyen
autók elterjedése után a grafitbomba lesz az emberiség szemében a
legfélelmetesebb fegyver nem az atom.
|