Pirx kapitány forog a sírjában

2003.04.30. 08:28

 
   
   

A gázadás nem nagy vaszisztdasz, mivel már több autóban is van elektronikus gázpedál. Ez itt pont olyan, csak kézi vezérlésű. A fék azonban új dolog. A kerekeknél levő kicsiny villanymotorok, és a hozzájuk kapcsolódó bolygó-hollandi-szerű, körmozgást egyenes vonalú mozgássá alakító szerkezetek segítségével történik a betéteknek a tárcsához való nyomása. Ráadásul a reakciódő is kisebb, mivel az áram gyorsabban képes haladni a vezetékekben, mint a fékolaj a csőben... legalábbis ez szerepel a prospektusban. A kormányzás pedig hagyományos kormányművel történik, csak a fogaslécet szintén villanymotor rángatja jobbra-balra, és nem fogaslécnek hívják, hanem az egész egység az aktuátor nevet kapta, és folyamatos jeláramlással dolgozik.

 
   
 

Na és a váltás? - Kérdezhetné egy szekptikus, de pontosan tudjuk, hogy az automata váltók, és az emberi lustaság milyen jó partnerek. Természetesen ebben az autóban is automata a váltó, annyi a tuning benne, hogy a fokozat-választás nem mechanikusan történik - asszem' ezt a szót lassan el lehet felejteni -, hanem az is gombnyomásra megy. Benyomjuk a kívánt fokozat gombját a kormány mellett, oszt gyíííí...

 
   
   

És nagyjából itt véget is értek a dolgok. Mert az, hogy a vezető melletti ülésen számítógépezni lehet, vagy DVD-t nézni - ami a csomagtartóba szerelt lejátszón keresztül valósul meg -, hogy nagy HI-FI van az autóban, vagy az, hogy a két jobboldali ajtó egymás felé nyílik, a bal oldali egyetlen ajtó pedig szemből, az már csak részletkérdés. A technológia a lényeg. Az pedig a DVD lejátszó mellett bújik meg a csomagtartóban. Itt készül a hagyományos eszközökhöz való 14 Voltból 42, ami a by wire eszközök üzemeléséhez kell. És itt állomásozik az a komoly elektronika is, ami a teljes rendszert felügyeli. Másodpercenként többször kér jelentést az egyes eszközöktől, és amint valaki nem szól vissza, hogy minden OK, azonnal vészprogramra vált. Ha például az egyik kerék fékjétől nem kap visszajelzést, akkor úgy irányítja a másik hármat, hogy fékezéskor se húzzanak félre.

 
   
 

Mindenestre homokóra fóbiások egyelőre kerüljék az ilyen fajta járműveket. A technológia életre hívásakor említett környézetvédelem, és biztonság párosból, ez utóbbiról nem vagyok meggyőzve ha egy számítógép felel érte. Ráadásul Novantát vezetve le kell, hogy mondjak minden visszajelzésről is amit az útról kapnék. Persze lehet ezeket imitálni - ahogy a force-feedback-es kormányok is remegnek ha a Colin McRae2-ben kicsit lehúzodok az aszfaltról -, de az nem ugyanaz. Az azonban biztos, hogy az ilyen autók elterjedése után a grafitbomba lesz az emberiség szemében a legfélelmetesebb fegyver nem az atom.