Zsákutcák után

2001.07.18. 09:11

Az autó utasterének mobil irodaként való használata nem mai találmány. Sok gyártó rájött, hogy limuzinok, kisbuszok szeparált voltukból adódóan kiválóan alkalmasak irodai feladatok ellátására. Levezényelhetô egy-egy tárgyalás, a 12 V feszültséget kihasználva komplett számítógépterminálok telepíthetôk az utastérbe.

A sofőr indiszkréciójától pedig hangszigelt üvegfal véd. A konferenciabuszok ennél is többet nyújtanak, bennük hagyományos íróasztalok is elférnek. Az integrált rendszerek ennél is kényelmesebb megoldást jelentenek.

 
   
   

A BMW ez év elején jelentette be büro-mobilját, ami a 7-es BMW alapjaira tervezett luxuslimuzin, és elsô ránézésre semmi sem különbözteti meg más luxusjárgányoktól. Tüzetesebb tanulmányozás után kiderül, az újságtartó zsebben vezeték nélküli klaviatúra kapott helyet, a bárpult helyén nyomtató, LCD emelkedik ki a középkonzolból.

A rendszer az irodai feladatokon kívül komplett szórakoztatócentrumként is használható. A BMW fejlesztômérnökei a Microsoft sokáig favorizált, mára megbukott irányelvét követték, a net-pc-t. Az autó erôs központi számítógépe mellôzi a háttértárolót, valamennyi adat az utas irodai gépén tárolódik, mobiltelefonon át töltik be a fedélzeti komputerbe, majd az elkészült dokumentumokat ugyanoda vissza.

 
   
 

Az információvédelem biztosítva van (mégha nem is ez volt a fô cél), én mégis éppen ezt érzem legnagyobb hiányosságának. A korszerű mobiltelefonok még a GPRS rendszert használva sem érik el egy lassú helyi hálózat átvitelét. Bosszantó lehet, ha a programok letöltôdésére perceket kell várni, még elkeserítôbb, ha egy árnyékolt terület miatt megszakad a kapcsolat, és mindent elôrôl kell kezdeni.

Ráadásul az egész szisztéma irreálisan drága, és a legtöbb ember a töredékét sem használja ki az általa nyújtott szolgáltatásoknak. Más gyártók is jelentkeztek hasonló eszközökkel, pl. a Renault Vel Satis-a lényegében ugyanezt nyújtja, talán kevesebb irodai, de több szórakoztató funkcióval.

A PDA-k megjelenése már majdnem forradalmasította az autós mobiltávközlést: kicsik, épp eleget tudnak, olcsók. Telefonmodullal kiegészítve internetezésre, más egységgel GPS használatára is alkalmassá tehetôk.

A felfedezés

 
   
   

A Delphi vett egy Palm V-öt (középkategóriás PDA modell). Az adatátvitelhez az Ericsson R280 mobiltelefont választották. Eddig semmi különleges nem történt. Ekkor jön a csel: a PDA bölcsôjébe (az a szerkezet, ami a PDA-t fogja, árammal látja el, és az adatátvitelért felelôs) speciális elektronikát építettek. Az áramkörök a Palm kijelzôjén megjelenô adatokat felolvassák.

Természetesen fordítva is működik a dolog, diktálhatunk és navigálhatunk hanggal. A világháló is elérhetô ekként, sôt a PDA adatbázisában tárolt kontaktszemélyek is hangbemondással hívhatók. Mindezt - természetesen - csak angolul nyújtja a rendszer. A Communiport ára - csak a bölcsô, a Palm V és a telefon nélkül - 500 dollár, a GM Cadillac Seville modelljének ez évtôl alaptartozéka.

 
   
 

A palmok jelenleg nem képesek egy komoly PC teljesítményét nyújtani, számítási teljesítményük és memóriájuk is kisebb. Igazából multimédiára sem alkalmasak. Aki viszont ilyen csodákra is vágyik, a Delphi miniatűr multimédiacenterével egészítheti ki fenti irodáját. Ettôl kezdve nem lesz unalmas az utazás, DVD-filmekkel, CD-vel vagy játékokkal lehet múlatni az idôt.

A fejlôdés megállíthatatlan. A delphi pofonegyszerű rendszere is mutatja, a célspecifikus, megfizethetô eszközök felé mozdult el az autóipar. A jövôben már az lesz a meglepô, ha nem beszélgetünk az autóval, csak egyszerűen vezetünk.