Dugó a sivatagban

2007.03.31. 08:23

A Pirelli a Totalcar támogatója.

Mint a sajtótájékoztató ábráiból kiderült, ez a gumi szinte minden szempontból jobb az UHP szegmens addigi piacvezető legjobbjánál. Egy hazai kolléga kérdésére azt is megtudtuk, hogy ez jellemzően mindig Pirelli, hiszen ebben a kategóriában (UHP) a Pirelli a legjobb. Az erőteljes agymosás okán nem részletezném tovább a sajtótájékoztatón elhangzottakat, akit érdekelnek a műszaki részletek (a Pirelli öt új szabadalmat is levédetett a fejlesztés során), az nézze meg a sajtóanyag-idézetet. A sajtáj végén megnézhettük a legújabb Pirelli filmet is, amiben Uma Thurman játssza a főszerepet.

A P Zero család

Nem könnyű kiigazodni a Pirelli ultra nagy teljesítményű (UHP) abroncscsaládjában, különösen most, hogy a legújabb gumi a családnevet kapta vezetéknévül. A lényeg: P Zero 1987-ben készült első alkalommal, speciálisan az akkor debütáló F40-es Ferrarihoz. Akkor ez volt az első abroncs, ami F1-es technológiát használt és megfelelt a különleges sportkocsi elvárásainak. Az évek folyamán a P Zero teljes családdá nőtte ki magát - itt a legerősebb és legdrágább autók tulajdonosai kedvükre válogathatnak a P Zero System, a P Zero Nero, a P Zero Rosso, a P Corsa System és immáron a P Zero közül - annak függvényében, hogy mennyit szeretnének közúton és mennyit versenypályán autózni.

A P Zero tökéletesen alkalmas mindkettőre, legalábbis a sajtóanyag szerint. Íme:

P Zero - egyedülálló technikai megoldások
A P Zero esetében a Pirelli forradalmian új összetételt és felépítést alkalmaz, köszönhetően a cég előremutató fejlesztéseinek, így az abroncs teljes élettartama alatt garantált a kiemelkedően sportos teljesítmény, a kényelem és a biztonság. A P Zero abroncs a P Zero család legújabb tagja - ez a sorozat a márka nemes versenysport hagyományaira, illetve az ott elvárt és mesterfokon elvégzett fejlesztéseken alapszik. Mindennek gyümölcseként a P Zero egyedülálló teljesítményre képes a sportos viselkedés és precíz irányíthatóság tekintetében, illetve a kényelem és biztonság terén egyaránt - mindezt szerteágazó fejlesztések biztosítják, felépítés és gumikeverék szempontjából egyaránt, miközben a forradalmi megoldásokat mi sem jelzi jobban, hogy az új abroncs létrehozása során a Pirelli öt új megoldást szabadalmaztatott.

A 24 hónap alatt, különleges figyelemmel kifejlesztett P Zero így a modern kor legerősebb és legújabb technikai megoldásokat felvonultató sportkocsik tökéletes társává vált. Mindemellett az új abroncs élettartama is növekedett (egészen pontosan 25 százalékkal a P Zero Rossóhoz képet, ami már eddig is öt százalékkal múlta felül az őt követő legjobb versenytársat) - mindez nem pusztán a hosszabb élettartamban mutatkozik meg, hanem az abroncs élettartama során mutatkozó kiegyensúlyozott teljesítményleadásban is.

Az alábbi öt új Pirelli szabadalom garantálja a P Zero kiemelkedő képességeit száraz és vizes felületeken, valamint az optimális teljesítményt a teljes élettartam alatt:

• Hy.Co (Hybrid Cord). A rendszer nylon, illetve különleges szövet keverékéből áll a karkaszban. A Hy.Co segítségével jobban kezelhető az abroncsnál nagy sebességnél jelentkező deformáció, jelentősen csökkentve az ilyenkor fellépő kezelési nehézségeket.

• Nano.Co (Nanobase Compound). A futófelületben és a gumi felnihez csatlakozó pereménél használt speciális nano-összetevők használata garantálja a termoplasztikus stabilitást és megakadályozza a karkasz extrém helyzetekből adódó roncsolódását. Ez a fejlesztés teszi lehetővé, hogy az abroncs egyszerre lehessen kényelmes és szélsőségesen sportos.

• DA.Co (Dynamic Asymmetric Contour). A különleges és aszimmetrikus futófelület minimálisra csökkenti a dinamikai deformációkat. A DA.Co emellett felelős a kerék és az aszfalt közötti kapcsolat területének állandóságáért is, függetlenül a sebességtől.

• PAS.Co (Permanent Aspect Sidewall Compound). Különleges oldalfal összetétel, ami képes jelentősen késleltetni a felület elöregedését, jelentősen tovább megőrizve az oldalfal erdeti jellemzőit.

• S-treme Tread Design. Különleges futófelület kialakítás, aminek előnyös tulajdonságai különösen a vizes felületen való haladás során, ugyanakkor növeli a zajkomfortot és kivételesen precíz irányíthatóságot eredményez.

Mindemellett a P Zero olyan gumikeverékből áll, ami már az indulást követő kilométerek során is optimális teljesítményt nyújt, annak ellenére, hogy az abroncs ilyenkor még nem éri el az üzemi hőmérsékletet.

Rekordszámú homologizáció
Az új P Zerót bemutatását követően máris 15, a világ legfejlettebb és legnagyobb presztízzsel rendelkező modelljére szerelik. Az exkluzív járművek között megtalálható a Ferrari 599 GTB Fiorano, a Lamborghini Murciélago és Gallardo,az Audi R8 és S8, az Aston Martin DB9, a Maserati Quattroporte, a Jaguar XK, a Mercedes AMG sorozatának tagjai, s emellett hamarosan megtalálható lesz a az Alfa Romeo 8C Competizione, valamint a Porsche és BMW legizgalmasabb járművein is.

A második nap sokkal izgalmasabbnak ígérkezett a turistakirándulásnál: a Pirelli a Dubai Autodrome -ban akarta demonstrálni új abroncsának különleges tulajdonságait. Allahnak köszönhetően a legjobb csoportba kerültem, ugyanis mi rögtön a legizgalmasabb résszel kezdtünk: profi pilóták mellé lehetett beülni jobb egyre egy 911-es Porschéba, egy Lambo Gallardóba és egy Ferrari 599 GTB-be. A bukósisak felvétele után a Porschéval kezdtem, de hamar kiderült, hogy inkább ezt kellett volna kihagyni. Nem mintha otthon is 911 állna a garázsban, csak éppen a Lambo és a Ferrari csúnyán körbeautózott bennünket. A Lambóba átülve megértettem miért, a 911-es éppen hogy belenyalt a 170-be a célegyenes végén, miközben a Gallardo sebességmérője 220 körül lengett, amikor a pilóta taposni kezdte a féket.

Persze az első alkalommal azt gondoltam, túl későn, és tuti, hogy itt nem fogunk elfordulni, de aztán - hála a bolondbiztos négykerékhajtású gépnek - mégiscsak könnyedén, kis fenékriszálással abszolváltuk a visszafordítót. Jó kis adrenalinbomba volt a három kör a profi tesztelő mellett - látta, hogy élvezem, úgyhogy igyekezett odatenni magát. Ezúton is köszönöm. Sajnos a Ferrariról lemaradtam: mire sorra kerültem volna, már menni kellett a következő állomásra; pedig a kollegák szerint az 599-es 260-at is ment a célegyenes végén.

A következő helyszínen egy fellocsolt szlalompályát kellett teljesíteni olyan Minikkel, amiken 18-as kerék és természetesen P Zero abroncs volt. Itt már végre lehetett vezetni is, de az automata váltó és a nem túl erős alapmotor párosításának köszönhetően az egész leginkább egy kellemes gokartozáshoz hasonlított. Persze a gumi nagyon tapadt - de hát az lett volna a meglepő, ha az őrületes előkészítés után olyan feladatot teljesítünk, ahol ennek az ellenkezője derül ki. A háziversenyen mellesleg csúnyán leszerepeltem: kb 1,3 másodpercet kaptam a legjobbtól a 20 másodperces pályán.

Végre némi szakmai háttérinformációt is sikerült beszerezni a következő állomásnál, ahol egy fejlesztőmérök megmutatta, hogy milyen elektronikus rendszerekkel, milyen metódusokkal tesztelik a gumit azok, akik valóban értenek hozzá: az 5-ös BMW tetején GPS jelvevő, valamint az égtáj minden irányába gyorsulásmérők, illetve azok eredményei a műszerfalra rögzített laptop monitorján. Az ember Recaro ülésben a bal egyen és magyarázza, hogy mi mindent próbálgatnak a tesztelések során. Például fix sebességgel minkét irányba azonos szögű kormányelfordítás egyre gyorsabban, vagy éppen egyre nagyobb amplitudójú kormányelfordítás - eközben csinálja is amit mond és olyan szabályos mértani formákat rajzol a laptop kijelzőjén a kormányelfordítási szöget jelző görbével, hogy olyat én körzővel és vonalzóval sem tudnék.

A földöntúli gumitesztelés után végre egy számomra is felfogható összehasonlítás következett: két ugyanolyan Audi TT állt egymás mellett a fellocsolt körpálya mentén és egyszer a P Zeróval, egyszer a Continental konkurens abroncsával kellett teljesíteni három kört. Itt elöször éreztem, hogy végre van értelme a négynapos utazásnak: egyértelműen érezni lehetett, hogy a Pirellivel sokkal stabilabb és jobban irányítható az autó a megcsúszás határán - persze igazán akkor lepődtem volna meg, ha nem így van.

Ebéd után még két újabb állomás várt ránk, és ez volt a két legélvezetesebb. Kezdtünk egy olyan pályaszakasszal, aminek jelentős részét fellocsolták, ugyanakkor szabadon lehetett autózni, méghozzá meglepően brutális gépekkel - és nem mondták, hogy nem szabad kikapcsolni a kipörgésgátlót, úgyhogy mindenki ezt tette. A felhozatalban szerepelt Audi S8, Porsche Cayman S, Merci S AMG, CLK AMG, CLS, illetve három 530i BMW, amik közül az egyik Michelinnel, egy másik Continentallal, a harmadik pedig P Zeróval volt szerelve.

Elsőként ezekre csaptam le, hátha sikerül felfedezni valami különbséget. Sikerült: a Michelin egyértelműen a leggyengébb volt, a Conti már sokkal jobb, de a Pirelli még ehhez képest is másik nagyságrend. Ezután következett az igazi, önfeledt vagdalkozás: keresztben autózás a 2,2 tonnás S-osztállyal, s bár azt hittem a Porschéban fog végképp elszállni az agyam, ehhez képest a CLK AMG volt a legbrutálisabb gép. A végén beültem az S8-ba is, de a modellel szembeni előítéletem ismét újabb bizonyítást nyert - ennyire steril, orrnehéz és élvezhetetlenül orrtolós autót senki más nem képes gyártani.

Az utolsó állomás maga volt a földi paradicsom, a tiltott gyümölccsel együtt. A pályának ezen a részén szabadon lehetett száguldozni, nem volt fellocsolva, nem volt konkurens gumi, nem volt semmi, csak a borzasztóan jól tapadó és izgalmas kurflikkal megtűzdelt pálya. No és persze a parancs: a menetstabilizálót nem szabad kikapcsolni. Ha a kamerás figyelőrendszer segítségével meglátják, hogy valaki mégis, a sorsa kiűzetés a paradicsomból. Így aztán maradt az íven autózás a brutálisan erős autókkal - soha rosszabbat. Ja igen, a gumi. Na az aztán nagyon tapadt.