Az ABS és a hasonló a múltszázadi technológiák kora lejárt. A jövő az elektronikus vezérlésű fékrendszeré, az SBC-é (Sensotronic Brake Control) - vélik a Mercedes kutatómérnökei.
Az SBC használata közben elektronikus impulzusok továbbítják a sofőr fékezési parancsát egy számítógéphez, mely a pillanatnyi vezetési szituációtól függően (ezekről a jármű különböző elemeiben elhelyezett érzékelők szolgáltatnak adatot) kiszámítja a kerekenkénti optimális fékezőerőt. A villámgyors komputeres beavatkozásnak köszönhetően az SBC a hagyományos fékrendszereknél jelentősen jobb eredményt nyújt csúszós úton vagy épppen kanyarban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Emellett a rendszer kiegészítő funkciók sorával kényezteti a
vezetőt: ilyen pl. a Soft-Stop funkció, a
rendkívül puha, rángásmentes lassítás, aminek kifejezetten a
városok csúcsforgalmában lehet hasznát venni, vagy a 60 km/h
sebességig aktív Trafic Jam Assist ("Dugósegéd") funkció, mely
lehetővé teszi, hogy dugóban csak a gázpedált használjuk.
Természetesen az SBC esetében sem nélkülözhetők a mechanikus elemek, csak a számuk csappant meg. Nincs szükség pl. fékrásegítőre, hiszen érzékelők mérik a fékhengerben fellépő nyomásértéket és a fékpedál elmozdulási sebességét, és elektronikus jel formájában juttatják el az adatokat a központi számítógéphez. Úgy lehet ezt leginkább elképzelni, mint a számítógépes játékgépek pedálját, ami elektronikus vezérlőeszköz csupán, hiszen minden változtatást közvetett módon az elektronika hajt végre.
A különbség annyi, hogy a megszokott pedálérzés megmaradt, erről egy speciális, hidraulikus elemeket tartalmazó szimulátor gondoskodik. Mivel senki sem bízik meg százszázalékosan a komputertechnikában, vésztartalékként a mérnökök beépítenek egy közvetlen hidraulikus kapcsolatot a fékpedál és az első kerekek fékje között, normál üzemmódban azonban ez le van választva a rendszerről.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az SBC vezérlőszámítógépe a kerekek és a fékrendszer szenzorai
mellett
különböző kiegészítő jelforrások adatait is figyelembe
veszi: kalkulál a keréksebességgel, szöggel, stabilitási és
menettulajdonsági tényezőkkel. A fékfolyadék 140 és 160 bar közötti
nyomáson lép a rendszerbe, a megfelelő nyomásértéket a számítógép
határozza meg, szintén az vezérli az elektronikus pumpát.
Az SBC igazi előnye, hogy rendkívül kifinomult érzékelőivel folyamatosan figyeli a vezető viselkedését és az autó reagálását, és képes a legkülönbözőbb szituációkban korrigálni az eltérést az optimális működéstől. Vészhelyzetben az érzékelők észlelik a vezető hirtelen mozgását, a rendszer azonnal előtölti a fékrendszert, így a féktávolság nagy sebességről való megállás esetében radikálisan lecsökken. Az Elektronikus Stabilizáló Program (ESP) nevű komponenssel kiegészítve szabályozott automatikus fékezést tesz lehetővé kanyarodásnál, jelentősen javítva a menetstabilitást.
Az új rendszer lehetővé teszi, hogy az első és hátsó tengelyre szituációfüggő fékezőerő hasson. Pl. nagy sebességről történő lassítás esetében az első tengely kap több fékezőerőt, megelőzve a hátsó tengely kockázatos túlfékezését. Kis sebességesetében vagy részleges fékezésnél a hátsó tengely fékezése erőteljesebb.
Használatával megszűnik a pedál rezgése éles kanyarban vagy ABS használatánál, megnő a komfortérzés, és a biztonság. A Mercedes berlini szimulációs próbája során ugyanis bebizonyosodott, hogy a vezetők kétharmada megrémül, ha a rezgés beindul, és rövid időre leveszik a lábukat a fékről, megnyújtva ezzel a fékezési távolságot.
Hogy mikor találkozhatunk élesben is a rendszerrel, nem tudni. Egy biztos, elterjedése jelentősen csökkentheti a balesetek számát.
