Milyen kamerát vegyek az autómba?

Menetrögzítő kamerák összehasonlító tesztje

2021.11.25. 08:52

Büntetőfékezés, koccanás, baleset vagy akár parkolás közben bekövetkezett káreseménynél az autós fedélzeti kamera, angol szóval dashcam képe eldönthet mindent. Ma már megfizethetők, segítünk a választásban, 15-60 ezer forint közötti kamerákat teszteltünk, mintavideókkal, képernyőképekkel és részletes bemutatással.

Az autós fedélzeti kamerák használata mellett sok érv szól: Magyarországon az eljárások során elfogadják ezeket a felvételeket – nincs ez így minden országban –, így a vitás helyzetek eldöntésében nagy segítségére lehet az autósoknak, mivel elég sok az offenzív vezető, megszaporodtak a büntetőfékezések, a piroson átmenések és az olyan egyszerű figyelmetlenségek, mint az indexelés elmulasztása.

Egy kamerafelvétel védelmet jelenthet egy-egy ilyen szituációban, de még olyankor is, amikor a másik autóban van kamera, csak épp az nem feltétlenül mutatja a mi szemszögünkből fontos infókat. Arról lehet vitatkozni, hogy helyes-e, ha az autósok felvételei alapján a magyar rendőrség ma már büntet is, de azon nem, hogy a használójának biztos jól jöhet egyszer a fedélzeti kamera felvétele.

Száz százalékos védelmet a videófelvétel sem nyújt, például nem látszik a kamera felvételén, indexeltünk-e, illetve hallatszik is az index kattogása, mi arra a garancia, hogy jó irányba tettük ki? Az autó mellett és mögött zajló történések sem látszanak, ha egyetlen, előre néző kameránk van – bár mint látni fogjuk, ezen részben lehet segíteni.

Csodára sem kell számítani a képminőséget illetően. Mivel biztonsági célú kameráról van szó, nem az a fontos, hogy a színhűség megfelelő legyen, ne legyen torz a kép és hasonlók. Fontosabb a nagy látószög, a kamerákba szerelt célhardver jól összetömöríti a felvételt, hogy a memóriakártyára a lehető legtöbb férjen. Igaz, ha megtelik a kártya, a készülék törli a régi felvételeket, hogy legyen helye az újnak. Ne számítsunk egy akciókamerával vetekedő képminőségre. Bár a fényképező képességüket nem teszteltük, mindegyik kamerának van ilyen funkciója, de ne számítsunk csodákra.

Az ütközést a kamera gyorsulásérzékelője (ez az úgynevezett G-szenzor) észleli, és az akkor készülő felvételt egy írásvédett mappába teszi, ezt soha nem írja felül. A dashcam sok esetben a magyar útminőséget is balesetként észleli, szerencsére a legtöbb esetben állítható a szenzor érzékenysége, ha ilyet tapasztalunk. Természetesen van lehetőség arra, hogy mi tegyünk védetté egy-egy felvételt, ehhez meg kell nyomni valamelyik gombot a kamerán. Lényeges infó, hogy mekkora memóriakártyát tud kezelni a kamera, ezt is tartalmazza a cikk végi, nagy műszaki táblázat minden egyes kameránál. A költségeknél érdemes figyelembe venni, hogy mindegyik kamrához kell venni kártyát is, a nagyobb felbontásúakhoz (QHD, UHD) kifejezetten gyorsat. A felvételeket az egyszerűbb kamerák esetében át kell tölteni számítógépre, vagy vezetéken át, vagy a microSD kártyát kivéve, kártyaolvasóval. Szerencsére a közepes árú kameráknál már megjelenik egy másik segítség: a wifi. És ezzel el is értünk a következő témához:

Az extrák

Wifi: megkönnyíti a fájlok letöltését, lehetővé teszi, hogy a kamerát a gyártói applikációval használjuk, mert úgy egyszerűbb. A tesztben van olyan kamera (Truecam H7), amelynek nincs is saját kijelzője, ezért a kamera kompaktabb. Esetében kizárólag az app segítségével tudjuk beállítani a képet.

GPS, esetleg GLONASS: a helymeghatározó rendszerek beleégetik a videóba az aktuális pozíciót és a sebességet, bár ez nem tökéletesen pontos gyorsítás és fékezés közben, mert a GPS-nek van némi késedelme. Mindegyik kamera külön fájlokban is rögzíti az útvonalat és a sebességadatokat, ezeket asztali számítógépes programban lehet kinyerni, a gyári mobilappokkal nem. Egyes kamerák figyelmeztetnek a fix traffipaxokra is, de mivel ez nem online funkció, csak korlátozottan alapozható erre a gyorshajtás. Némelyik ismeri a sebességhatárokat is, és jelez, ha túllépjük. A GPS előnye, hogy a felvett videókon valóban a pontos idő rögzül, míg az e nélkülieknél az általunk beállított idő.

Parkolási mód: az egyszerűbb készülékek a kameraképen a mozgást figyelve, a többségük a gyorsulásérzékelő jelére feléledve veszik fel, ha a járművet lökdösik, nekimennek, ráesik valami. Egyetlen probléma, hogy ilyenkor áramot fogyaszt a kamera. Alapvetően a szivargyújtóról szokás tápfeszültséget adni nekik, de a parkoló módhoz célszerűbb bekötni fixen a jármű akkujára (a szivargyújtó levett gyújtásnál amúgy sem ad áramot a legtöbb típusnál, a kamerák saját akkuja meg csak rövid időre elég). Az ilyen bekötőkészlet („hardwire kit”) külön megvásárolható, és ha hetekig nem mozdul az autó, megvédi a akkuját attól, hogy a kamera teljesen lemerítse.

Hátsó kamera lehetősége: az ilyen kamerák az autó mögötti történéseket is tudják rögzíteni, többnyire külön kell megvenni a hátsó kamerát, amit a hátsó szélvédőre kell ragasztani. (Bár vannak dupla kamerás készletek is, ebben a tesztben is.) Viszont a hátsó kamera drótozását is meg kell oldani, ehhez már érdemes autóvillamossági/autóhifi szerelőhöz fordulni, ha az embertől távol áll az ilyen barkácsolás.

Vezetősegítő funkciók: a sávelhagyásra, az előttünk megtorpanó sorra, vészfékezésre is figyelmeztethetnek a kamerák. Itt kizárólag a kameraképre hagyatkoznak, nem segíti őket például radar, mint az autógyártók által beépített, hasonló rendszereket. De a semminél ez is több, némely funkciót egész jól csinálják.

A teszt

A kamerák kipróbálásához meg kellett oldani a tíz készülék megbízható tápellátását anélkül, hogy elfüstölnénk egy autó szivargyújtóját. Végül egy 100 amperórás ipari akkumulátort tettünk a kocsiba, amire három szivargyújtó-elosztóval kötöttük rá a kamerákat. A tápellátást egy főkapcsolóval lehetett beindítani és lekapcsolni, teljesen függetlenül az autó elektromos hálózatától. Valamelyik elosztó néha rakoncátlankodott, így megesik, hogy nincs meg mind a tíz kamerától pontosan ugyanaz a felvétel.

A tíz kamerát az autó szélvédőjének a felső szélén rögzítettem. Fontos, hogy emiatt a látószögek a menet közbeni képeken nem teljesen összevethetőek. Ezek a videók kifejezetten a képminőség összehasonlítására készültek, a látószögekre külön teszt készült. Mindegyik kamerát a lehető legnagyobb felbontású üzemmódba állítottunk, a kisebb felbontásokat nem vizsgáltuk, a felhasználó sem tenne mást, hisz miért fizette ki akkor a felárat?

A képminőség összehasonlítására nappali és éjszakai felvételeket is csináltam. A videókon annyit módosítanunk kellett, hogy a rendszámokat kitakartuk, mert a hazai törvények ezt megkövetelik. A rendszám-kitakarást mindenkinek javaslom, aki nyilvános helyre videót szeretne feltölteni.

A kamerák által felvett hangok is összehasonlíthatók a következőkben, és mivel pár kamerán volt ilyen, a VÉDA-előrejelző funkció működése is. Ami a hangfelvételt illeti, ez nem mindenkinek fontos, ezt minden kamerán ki lehet kapcsolni.

A videóban a kamerák rögzítései is tanulmányozhatók, és (a rendszámtakarást leszámítva) módosítatlan mintafelvételeket is elhelyeztünk a legvégén, így mindenki maga eldöntheti, megfelel-e neki az adott képminőség, nem kell egyetérteni a véleményünkkel. Azt nem árt tudni, hogy a Youtube is feldolgozza, tömöríti a videókat, tehát a valóság picivel valószínűleg jobb, mint ami itt látszik, de nem sokkal. Ami az árakat illeti, a narráció felvétele alatt kissé felmentek, a videóra írt árak az irányadóak.

Blaupunkt BP 2.1 FHD

ÁR: 15 000
Max. felbontás: 1920x1080 (felméretezve)
Kijelző képátló 2"
Magyar nyelv NINCS
Extrák -

A Blaupunkt a legolcsóbb kamera a tíz közül, nem igazán pici, de pillekönnyű. Tapadókorongot és felragasztható talpat is adnak hozzá. Hat gombja van, ezek funkcióit feliratozták – nagyjából ennyi az extra tudása. A hivatalos adatok alapján egy megapixeles szenzora van, viszont Full HD felbontású videókat ment, ami nagyjából két megapixel, vagyis ez csak egy felmérezetett, kisebb felbontású kép.

Látószöge hivatalosan 120 fok, ez már papíron is a tíz közül a legkisebb. Nem sok mindent lehet állítani rajta, csak az expókorrekciót. Érdekessége, hogy ha manuálisan mentünk egy videót, és az aktuális videódarab első vagy utolsó 10 másodpercében járunk, akkor az előtte vagy utána lévő videót is elmenti, nehogy lemaradjon valami. Olcsósága a halovány kijelzőn is lemérhető, de a Media Markt-osok szerint sokan veszik, mert bíznak a márkanévben, noha ez már csak egy liszenszelt név.

A nappali felvételeknél még a legolcsóbb Blaupunkt is helyt áll, de mivel a képe csak felméretezve lesz fullHD, igazán éles videókra senki se számítson. Maradjunk annyiban, hogy nem sokat kellett vesződnünk a rendszámok kitakarásával, csak az igazán közeliek vehetők ki tisztán. Vagyis ez a kamera leginkább azt mutatja meg, hogy mi történt, de sokkal többet ne várjunk tőle. Este a Blaupunkt videóin a színek megszűnnek és a rosszul megvilágított részek még a valóságosnál is sötétebbnek tűnnek. Ennyiért nem számíthatunk többre, ez a realitás: a semminél több, de a jó nem ilyen.

Mio MiVue C312

ÁR: 21 700
Max. felbontás: 1920x1080
Kijelző képátló 2"
Magyar nyelv VAN
Extrák -

A kis Mio a második legolcsóbb a mezőnyben, bő ötezerrel drágább a Blaupunktnál, de ez már tud magyarul. A nyelven kívül azt lehet még rajta beállítani, hogy rögzítsen-e hangot, mekkora darabokra szeletelje a fájlokat, és milyen érzékenységű legyen a G-szenzor. Egyszerű a kezelése és a menü értelmes megfogalmazású. Mindez elég is lehet, ha csak az alapfunkciókra van szükség. Gyorsabban indul el rajta a felvétel, mint a sok-sok funkcióval teletömött drága kamerákkal, viszont a videóra csak az időt írja rá, rendszámot már nem lehet beállítani, hogy beleégesse azt is a videóba. Tapadókorongot adnak hozzá, a gömbcsuklóval 360 fokban bármerre beállítható, viszont érthetetlen módon ősi MiniUSB-csatlakozója van, ahogy egyébként a többi Miónak is.

A Mio 312-es lényegesen jobb jobb a rendszámok olvashatósága terén, úgy tűnik, itt már valódibb a pixelszám, de senki sem ezzel fog tévéadásokat forgatni. A színek szépek, de a kép nem túl éles, szikrázó napsütésben is van képzaj, és erősen tömörített. A rázkódást nem szereti a kép, mintha deformálódna a zötykölődéstől. A Mio C312 érdemben jobb képet ad a Blaupunktnál este: valamennyire kivilágosítja a sötét részeket, viszont ennek az az ára, hogy a szembejövő autók lámpája óriási fénypacát csinál, és emiatt sokszor még a típusuk sem ismerhető fel, nemhogy a színük.

Navitel R250 Dual

ÁR: 20 000
Max. felbontás: 1920x1080
Kijelző képátló 2"
Magyar nyelv VAN
Extrák Hátsó kamera, térképliszensz 1 évre, mozgásérzékelés videó alapon

Húszezer körüli árával eleve olcsónak számítana, de ennyibe még az is belefér, hogy hátsó kamerát adjanak hozzá, sőt, a legolcsóbb Navitel magyarul is tud. A parkoló mód is szerepel az extrái között, de a kijelzője ennek is kicsi, ahogy a másik előző kettőnek is. Tapadókorong jár hozzá, kis gömbcsuklóval fordítható bármilyen irányba, és kevésbé elavult, micro USB-csatlakozója van. Meglepő, hogy tud timelapse-felvételt is készíteni, de még így sem lehet eltévedni a menürendszerében, az expozíciót lehet korrigálni rajta, más paramétert nem. A beépített akkuja nagyon pici, gyakorlatilag azonnal vége a dalnak, ha lekapcsoljuk a tápról. A hátsó kamerát egy 5,6 méteres vezetékkel kell csatlakoztatni hozzá, ennek nem fullHD, csak HD felbontása. A Navitelnél egy év offline térképliszensz is jár a kamerákhoz, még ehhez is.

A Navitel R250 Dual nappal nem ad túl kontrasztos képet, de picivel élesebb a végeredmény, a feliratok, rendszámok olvashatósága is egész jó. Még nappal is jelentkezik nála az olcsóbb kamerákra jellemző, szerényebb dinamika-átfogás, vagyis a nagyon fényes részek kiégnek akár nappal is, nemcsak este.

Este egy árnyalatnyival több részletet ad, picivel jobban felismerhetők a közlekedési táblák és több a szín a képen. Viszont a képzaj is erős rajta, a szembe jövő autók fénye ezt is nagyon zavarja. A három legolcsóbb kamera külső fényforrások nélkül, városon kívül erősen meg van lőve, gyakorlatilag annyit látnak, amennyit az autó megvilágít, és ami ezen kívül esik, az teljesen sötét. A Navitel R250 esetében a sötét és a világos rész között van némi átmenet, valójában még jobb is a vártnál.

A Navitel hátsó kamerája kifejezetten gyenge, csak 720p felbontású, nagyjából olyan képet ad, mint a Blaupunkt.. A képe nem igazán éles, a rendszámok korlátozottan olvashatók, de alapfeladatára azért képes. Amennyibe kerül, ahhoz képest szinte ajándék ez a funkció.

70mai Dashcam Pro Plus+ (500s)

ÁR: 27 000
Max. felbontás: 2592x1944
Kijelző képátló 2" 5,1 cm
Magyar nyelv NINCS
Extrák ADAS, wifi+app, GPS, Glonass, hátsó kamera csatlakozás, parkoló mód

A 70mai márkánál 27 ezer forint táján már beszélő kamerát is lehet venni. Ennyiért van benne GPS, sőt, az orosz helymeghatározó rendszert, a GLONASS-t is tudja használni. Wifivel okostelefonos appal is kezelhető, illetve hátsó kamera is csatlakoztatható hozzá, továbbá vezetősegítő funkciói is vannak. A felbontása QHD, azaz eggyel nagyobb a full HD-nél. A képarány 4:3-as, azaz nem szélesvásznú, le-föl sokkal több fér rá. Viszont magyarul nem tud, az applikációja is angol, illetve angolul mond mindent, a beszéd pedig nem kikapcsolható. Update: mint kiderült, egy magánprojektben megszületett a magyar változat, itt található.

A kamera talpát felragasztani kell, ehhez adnak egy elektrosztatikus fóliát, így nem közvetlenül az üvegre tapad a talp, amire aztán a kamera rácsúsztatható. A lencsét tartalmazó, cső formájú részt le-fel lehet állítgatni, a képminőségbe meg csak annyit lehet belenyúlni, hogy a nagy dinamikájú (WDR) funkciót ki vagy be kapcsoljuk. Az állandó parkoló üzemmód csak a külön megvásárolandó bekötő készlettel lehetséges, rövid ideig elmegy a kamera saját akkujáról is. Előnye még, hogy két csatlakozós USB-adaptert adnak hozzá, azaz a szivargyújtóról még egy eszköz használható, a legtöbb készülék mellett nem tud az ember mást bedugni.

Az igazán jó képminőséget a 70Mai Dashcam Plus+ durrantja be, szinte már feleslegesen szépek a színek, a kép élessége kiváló, sőt, alkonyatkor is egészen meglepően sokáig tud szinte nappali minőségben felvenni. Nehéz megmondani, hogy a nagyobb felbontású szenzor vagy a lencse érdeme, de a nagy dinamikájú funkcióval az árnyékos részeken is megvannak a részletek, a rendszámok leolvashatósága pedig kiváló, nagyobb távolságra is. FullHD-ra leméretezve egészen hátbozongatóan éles a képe, de ha a 2k felbontáson nézzük, akkor is veri a kisebb felbontású kamerákat vonalélességben is. A 70mai kamerája bizonyos zűrös szituációkban még kétszeres nagyításban is olvasható rendszámokat ad nappal, így maximálisan betölti a biztonsági funkcióját. Az, hogy kifejezetten szépek a színei, már csak hab a tortán.

70Mai Dascham Pro Plus+ picit többet lát este, mint az ember: egészen jól kivilágosítja a sötétben bujkáló dolgokat. Meglepően szép képet ad esti fényben, megkockáztatom, hogy az összes közül a legszebbet. Van esély más autók rendszámának a leolvasására, ha az a saját autónk lámpájának a fényén kívül van. Arra a csodára még nem nagyon képesek a kamerák, hogy akkor is olvasható legyen a rendszám, amikor a lámpafény rá esik: a fényvisszaverő felület egyszerűen kiég a felvételen. Ezeknél a kameráknál már jól leolvashatók a közlekedési táblák feliratai is.

Navitel R650NV

ÁR: 26 900
Max. felbontás: 1920x1080
Kijelző képátló 2"
Magyar nyelv VAN
Extrák térképliszensz 1 évre, parkoló mód

A Navitel közepes árú készülékét egy felragasztható lapocskára kell rápattintani, de könnyen kivehető marad a kocsiból, ha nem akarjuk otthagyni. Állítása minden irányban lehetséges egy gömbcsuklóval, de viszonylag kis tartományban. Gombjai az oldalára kerültek. A több hasonló külsejű Navitel 600-as sorozatú kamera közül ez a Night Vision, azaz az éjjellátást kínáló változat, az ígért látószög 170 fok, GPS nincs benne, és ez sem hagy sok beleszólást a kép paramétereibe, gyakorlatilag a kép világossága szabályozható (egyébként létezik GPS-es, QHD vagy hátsó kamerás kivitelben is). Parkoló üzemmódban a lökdösésre beindul és videót rögzít, de más extrákra nem kell számítani. Valamiért ezen is az elavult mini-USB csatlakozót találjuk.

A Navitel R650NV nagyjából annyira használható felvételeket nyújt, mint az előbbi, hosszú nevű 70mai, de kisebb, fullHD felbontás mellett. Nappali viszonyok között nagy bizonyossággal olvashatóak maradnak a rendszámok, feliratok. Képe éles, de kissé fakóbb, kevésbé színes, mint a 70mai kameráé, de az a helyzet, hogy ez áll közelebb a valósághoz. Látszanak a homogén felületeken (pl. útfelület) a tömörítés nyomai, de kevés szolgáltatása ellenére egy stabil, megbízható nappali képminőséget adó kamera, amelynél az árnyékban is megmaradnak a részletek.

A Navitel R650 NV városi fények mellett nagyjából annyit lát, amennyit az ember. Ezzel is van esély más autók rendszámának a leolvasására, ha a saját autónk lámpájának a fényén kívül van, és többnyire jól leolvashatók a közlekedési táblák feliratai is. Városi fények nélkül a Navitel több árnyalatot lát a világos és a sötét részek között, mint a 80mai.

Navitel R1050

ÁR: 28 000
Max. felbontás: 1920x1080
Kijelző képátló 1,2”
Magyar nyelv VAN
Extrák GPS, parkoló mód, traffipax figy, seb. kijelzés, WIFI, sebesség figy, traffipax, figy., térképliszensz

A mezőny legfurább készüléke egy felragasztható talpból és egy mágnessel rácuppanó golyóból áll: tulajdonképpen ez maga a fullHD felbontású kamera. A golyó kis mérete miatt a kijelző is icipici, és nem látszik rajta, hogy hol vannak a kép szélei. A készülék wifis, így a kamera helyzetét érdemes inkább a mobilos applikációból beállítani. A mágneses megoldás előnye, hogy könnyű kivenni a kamerát, ha nem akarjuk a kocsiban hagyni, viszont könnyű véletlenül elmozdítani is. Menüje magyar nyelvű, bár van benne félrefordítás. az „Oltalmi szint” menüpont például a G-szenzor érzékenységét állítja. GPS is van benne, alapszintű traffipax- és egyéb figyelmeztetésekkel. Mivel az infók egy adatbázisból jönnek, érdemes rendszeresen frissíteni a Navitelt, és így sem ismer minden traffipaxot, csak a fixeket, a pár száz méterrel korábbi fekvőrendőr-figyelmeztetések zavaróak. A GPS útvonal-adatok csak PC-n kiolvashatók, az applikáción nem, de persze a GPS-koordinátákat és a sebességet a videóra is feliratozza a kamera.

A Navitel R1050 gyakorlatilag ugyanezt nyújtja, mint az R650, de kicsit kontrasztosabb és telítettebb, szebb színekkel, de több részlet ennek a videóján sincs, mint a 650-esén. A Navitel mágneses golyókamerája este is nagyon hasonló képet ad, talán egy árnyalattal sötétebb, viszont a színei is mélyebbek és kevésbé égnek ki a fényes részek, mint a Navitel 650-es esetében. Viszont környezeti világítás nélkül kevesebbet lát a sötét részekből. Vagyis ha a szigorú képminőséget nézzük, pariban vannak, az R1050-et akkor kell választani, ha a wifis, GPS-es szolgáltatások és a mágneses rögzítés praktikuma is szempont.

70mai A800S

ÁR: 42 000
Max. felbontás: 3840x2160
Kijelző képátló 3" 7,62 cm
Magyar nyelv NINCS
Extrák ADAS, wifi+app, GPS, Glonass, hátsó kamera csatlakozás, parkoló mód

A vadiúj A800S annyival nő túl az olcsóbb 70mai kamerán, hogy testesebb, és az övé a legnagyobb kijelző, egészen pontosan 3 colos. A beépített wifije 5 GHZ-es frekvencián is dolgozik, gyorsabb adatátvitelre képes; ez hasznos is, hiszen a rögzített videói 4k felbontásúak is lehetnek. A csőszerű kamera ezen is csak le-fel állítható, vagyis törekedni kell arra, hogy minél inkább a szélvédő középvonalába kerüljön. Az A800S talpacskája ugyanúgy felragasztható egy matricára, mint az 500-asé. Ez a készülék is tud hátsó kamerát kezelni, amit külön kell megvenni. Magyarul ez sem tud, ahogy az applikációja sem. Fényképet mindegyik kamera tud készíteni, de a 70mai kamerái esetében ez a funkció csak az appból elérhető, bár fedélzeti kamerával fotózgatni csak végszükség esetén van értelme. Ehhez is dupla USB-s adaptert adnak, vagyis mobiltelefont vagy mást is lehet tölteni mellette.

A 70mai A800S esetében kiváló a képminőség, a kérdés inkább az, hogy a 4k felbontás többet ad-e. Száz százalékon megnézve a videókat úgy tűnhet, hogy nem, talán azért, mert a bitrátája gyakorlatilag ugyanannyi, mint a kisebb 70mai kameráé. A végeredmény ugyan nem másfélszer jobb a másfélszeres árért, viszont mint majd látni fogjuk, a látószöge nagyobb. Este a 70mai A800s nem ad igazán szebb képet, mint a márka olcsóbb és kisebb felbontású kamerája, hiába tudja a 4k-t. Amikor már nincs külső fény, a 800-as alulmarad az 500-assal szemben, egyértelműen zajosabb a végeredmény.

(Fontos infó, hogy a 70mai A800s kamerával valamilyen probléma lehetett, és emiatt zörgős a hangja, a videón hallható, mennyire zavaró ez. Mivel a kamera gyorsulásérzékelője nagyon sok zöttyenőt ütközésként észlelt, lehet, hogy valamelyik alkatrész nem volt rendesen rögzítve a kamera belsejében. Természetesen ilyet tapasztalva az garanciában javíttatni vagy cserélni kell a készüléket.)

Mio MiVue 812

ÁR: 47 000
Max. felbontás: 2560x1440
Kijelző képátló 2.7"
Magyar nyelv VAN
Extrák ADAS, traffipax-figyelmeztetés, wifi+app, átlagsebességmérés figy., traffipax-figy. WDR, parkoló mód.

A Mio közepes készüléke sok szolgáltatást nyújt, GPS, WIFI és kamerás alapú vezetősegítő funkciói is vannak, mint sávelhagyás-figyelmeztetés, sebességhatár-figyelmeztetés, fékezési figyelmeztetés, és szól, ha előttünk elindul a sor. A traffipaxokra, sőt, a külföldön divatos átlagsebesség-mérésekre is figyelmeztet, ez is Night Vision jelzésű, azaz este több részletet ígér. Van fáradtságfigyelő funkciója, Eco-vezetési értékelése és szól, hogy kapcsoljuk fel a lámpát, ha este van – igaz, ezt csak a napnyugta időpontja alapján mondja, akkor is szól, ha már felkapcsoltuk. Felragasztós talpához adnak elektrosztatikus matricát, a kamera gömbcsuklóval állítható, a talpról le is vehető, ha nem akarjuk ott hagyni. Menüje magyar, de az app és a beszélt nyelv nem állítható magyarra. Valószínűleg a sok funkció miatt pár másodperccel lassabban indul el, mint a többi kamera. A beszéd lekapcsolható rajta. Egyedülálló a tíz kamera között, hogy full HD-ben tud hatvan képkockát rögzíteni másodpercenként (a többiek 30-at) és ezé a második legnagyobb kijelző, a 798-as Mióval megosztva.

Nappal éles, részletgazdag képet készít, színei visszafogottak. Az egyetlen kritika az lehet, hogy az út felülete a videó tömörítése miatt néha bekockásodik, blokkosodik. Ha a menetkamera funkciót nézzük, ez nem valódi hátrány, legfeljebb több fér a kártyára, de tény, hogy ezt a 70mai kamerák ügyesebben kezelik. Ettől függetlenül a lényeges részletek mind megvannak, és valóban jobb a FullHD-nál a kép, ha belenagyítunk.

Az esti képminősége alátámasztja az árát. Tiszta, valóban ott van a felbontás, a kép kontrasztja, élessége és a feliratok leolvashatósága még este is viszonylag jó, az autók formája a legjobban felismerhető. Az is látszik, hogy a sok esti pontszerű fényforrásra sokkal kevésbé érzékeny a lencséje, mint pl. a 70mai kameráké. Csodákra ez sem képes, vagyis a fénykévében lévő rendszámok kiégnek, de azon kívül van esély az elolvasásukra, ha nem szembe jön, hanem egy irányba megy velünk a másik autó, és viszonylag kicsi a sebességkülönbség.

TrueCam H7 Hidden

ÁR: 45 000
Max. felbontás: 2560×1440
Kijelző képátló nincs, csak app!
Magyar nyelv VAN
Extrák wifi+app, GPS, parkoló mód, WDR (=HDR) H.265 kódolás, Timelapse, polárszűrő opció

A TrueCam H7 úgy néz ki, mint egy cső, minőségi benyomást keltő, részben fém építésű cucc, mindössze egy gombbal, amivel az alap dolgokat el lehet intézni, mint a wifi bekapcsolása és a kártya formázása. Kijelzője sincs, de esetében ez nem bug, hanem feature, hogy még kompaktabb legyen; amúgy a márka árul képernyős kamerákat is. Matricára ragasztható, öntapadós talpa van, erről lehúzható a kamera. A cső forgatásával állítható a képkivágás, miközben az élőképet az appból ellenőrizhetjük. A legnagyobb felbontása 2560×1440 pixel, modernebb, H265-ös kódolással. GPS, 5ghz-es wifi, ADAS-funkciók, hátsó kamera csatlakoztatása adott, a parkoló módhoz van bekötő készlet, ami védi az autó akkuját a lemerüléstől. A Truecam magyarul beszél, például azért is szól, ha nincs benne kártya. A mobilos app is magyar, igaz, pár dolgot picit félrefordítottak, egyébként az app erősen hasonlít a 70mai kameráéhoz. A Truecam leginkább azoknak készülhetett, akik nem szeretnének sokat foglalkozni a kamerával, miután egyszer beállították – vagy ha igen, akkor az appon keresztül töltik le a videókat. Felárért polárszűrő vehető hozzá, ami a szélvédő tükröződései ellen lehet jó, ha például világos a műszerfal – ez teljesen egyedi extra, máshol nincs.

Érdekes darab a Truecam, a videó nappali képminősége meggyőző, élesség példás, a színek természetesek és 100 százalékon megnézve ott vannak benne valóban a részletek. A rázkódás nem zavarja, az ellenfényt is jól tűri, nem nagyon lehet belekötni, de már ekkor is gyanús volt, hogy mintha a látószöge nem lenne a legnagyobb.

A Truecam este lágy, kevésbé kontrasztos képet ad, városi fények nélkül pedig kifejezetten zajos a végeredmény. A kép fakó, de a középtónusokban legalább látszanak a részletek, viszont a kép nem túl éles, inkább lágy. Éppenséggel nem rossz, de az átlagosnál jobbat várnánk az egyik legdrágább kamerától.

Mio MiVue 798

ÁR: 60 000
Max. felbontás: 2880x1600 25fps
Kijelző képátló 2,7"
Magyar nyelv VAN
Extrák ADAS, traffipax-figyelmeztetés, wifi+app, traffipax-figy. keréknyomás-érzékelők, HDR, parkoló mód.

A legdrágább Mio egészen kellemes külsejű, tapadókorongos rögzítésű kamera. A legjobban elhelyezett, feltűnő, piros gombbal tehetők védetté manuálisan a felvételek, ellenben a többi gomb pont arra az oldalra került, ahol nem látszik. Ennek is elég nagy a kijelzője. Rendkívül sok funkciót tud, mindent, amit a 812-es típus, tehát van wifi, GPS, vezetősegítő funkciók, extra szolgáltatásként ez keréknyomás-szenzorokat is tud kezelni.

A videók nagyobb felbontásúak, 2880x1600 pixelesek, de így csak 25 képkockát rögzít másodpercenként; igaz, a kisebb felbontások ennél is 30fps-t használnak. Magyar a menü, de magyar géphang nincs, és az app sem az. A Miókra jellemző, hogy ezeknél a legjobb a microSD-kártya nyílása, közülük is a 798-é a legjobb, mert a kártya rése körül van egy jó nagy mélyedés, hogy benyomhassuk. Aki lőtt már be MicroSD-t az autó lábtérbe, az tudja értékelni ezt.

A Mio 798-as itt a második legnagyobb felbontású kamera, a képe hatalmas, de száz százalékon nézve elég lágy, kevésbé tűéles. Érzésre hiába nagyobb a felbontása, nem érdemben látszik több a képen, mint a kisebb felbontású 798-ason. A sok pixel gyors kiolvasása nem könnyű, emiatt látszik úgy, hogy zötykölődéskor mintha deformálódna a kép. A videó színtelítettsége elég erős, az ember tetszetősebbnek látja a képet, pedig kicsit hidegebb színvilágú. Az árnyékos részekben több részlet látszik az átlaghoz képest, ami néha jól jöhet.

A 798-as Mio a kisebb testvéréhez hasonló képet ad, és bár pixelszámban jobb nála, az esti képminőségben semmivel sem jobb, sőt. Bizonyos szituációkban a középtónusok felzajosodnak, és bár színhűséget esti felvételeknél nem várnánk el, de a 812-es sokszor közelebb jár a valósághoz, arról nem beszélve, hogy élesebb a képe. Persze az átlagnál ez is bőven jobb, viszont az olcsóbb márkatársánál nem.

Az opcionális hátsó kamerák

Ami a hátsó kamerák képét illeti, ez minden esetben gyengébb az elsőkhöz viszonyítva, mivel kisebb felbontásúak amazoknál. A 70mai és Truecam esetében fullHD a felbontásuk, de ezeknek a hátsó kameráknak a képe jobb, mint a legolcsóbb a legolcsóbb első kamerákénál. És még olcsóbbak is.

Látószögek

A látószögek vizsgálatánál egyértelmű győztes a Mio MiVue812 és mögötte picivel lemaradva a 70mai nagyobb kamerája, a 800-as. A gyártók általában a képátló mentén adják meg a látószöget, ami a jelentős torzítás miatt jóval nagyobb lehet, mint a szigorúan vízszintes látószög: sokkal többet számít, mit látunk így.

Ezért inkább a vízszintes látószögeket vizsgáltam, ami annyit jelent, hogy egy konténert pontosan másfél méterről levideóztam a kamerákkal, és megszámoltam, hány borda látszik a képen. Mivel a borda mérete ismert, de ez alapján felállítható a sorrend, sőt, nagyjából a szög is kiszámolható a gyilkos tangens szögfüggvény inverzével.

A MiVue 798-as felvétele sajnos megsérült, de ennek a kamerának elég nagy a látószöge, valahol a középmezőny elején lenne a helye, nagyjából a Navitel 650-es és a 70mai Dashcam Pro Plus+ szintjén. A sárgával jelölt kamerák között nincs nagy gyakorlati különbség, viszont a Truecam H7-é a második legkisebb látószög, a Blaupunkt 100 pedig már ránézésre is a legszűkebb képkivágást rögzíti, és ezt igazolta a konténeres látószögbecslés is.

Összegzés

Ha győztest kellene hirdetni, az abszolút győzelmet a Mio MiVue 812-esnek adnám, három ok miatt: ennek a legnagyobb a látószöge, szép a képe, jól kezelhető és jók az extra szolgáltatásai, igaz, majdnem az egyik legdrágább kamera. Ár-érték arányban egészen egyértelműen a Xiaomi 70mai hosszú nevű Dashcam Pro Plus+ (vagy korább típusjelével az 500S) a király, nagyon szép, nagy felbontású képe van, egyszerű kezelni, GPS-es és alap ADAS-funkciókat is tud. A Navitelnél az egyszerű R650 NV a nyerő választás, ha az ember nem igényli az extrákat, GPS-t és wifit. Bár nem ugrik la a képernyőről a videófelvétele, de emiatt nagyon sok részletet megmutat, és végső soron az ilyen kameráknál ez a cél. Sokaknak az egyszerű kezelése és a magyar nyelvű menü is előny. Valójában a 25-50 ezres sávban kapható kamerák egyikéről sem beszélnék le senkit.

A notórius gyorshajtóknak viszont nem javaslom a GPS-es modelleket, nehogy visszafelé süljön el a kapanyél. A további extrák némely modellnél jelentősen felhajtják az árat, de a nagyobb felbontásért és a wifiért már nem feltétlenül érdemes ezt megfizetni: a 70mai 800S modellje mellett is inkább a második legnagyobb látószög szól, a felbontásbeli előny nem mutatkozik meg a végső képminőségben. Lehet, hogy jobb ötlet hátsó kamerát és hardwire kitet venni az olcsóbb Dashcam Pro Plus+-hoz, így az autó mögötti történéseket, vagy a parkolás közben történő dolgokat is tudja rögzíteni.

A Mio két drágábbik modelljénél, a 798-as és a 812-esnél egész jó vezetősegítő funkciókat kapunk, és ezek meglepően jól működtek annak ellenére, hogy nem pont középen voltak a kamerák beépítve az autóba. Az is pozitívum, hogy jól testre szabható, mely funkciókat szeretné használni az ember, és a többi, ha zavar, egyenként kikapcsolható. Igazság szerint csodákra nem kell számítani, de az autógyárak saját beépített rendszerei nem egyszer rosszabbak, mint ezek kamerák. A három legkisebb tudású kamera közül a Navitel R250 azért lehet jobb választás, mert egy kis szódával még elfogadható a nappali képminősége, és a hátsó kamerát ennyiért megkapni nem rossz üzlet.

Bármelyiket is választja is az ember, még egyszer: a kamera a saját hibát is rögzíti, erre nem árt odafigyelni. Azt is érdemes észbe vésni, hogy egyes országokban tilos menetrögzítő kamerát használni, ilyen például Ausztria, ahol ezért büntetnek. Mások meg a traffipax-előrejelzőket tiltják, így a Mio kameráinál ezekben az országokban nem is működik ez a funkció. Mégis egyre inkább érdemes az autóba fedélzeti kamerát szerelni, mert megvéd a kétes esetekben. De szórakozásnak sem rossz, ha valami érdekes történik, wifin áttölthető és már mehet is a Tik-Tokra. Ha tudjuk, hogy egyetlen karosszériaelem fényezése ma már 30 ezer forinttól indul, egy fedélzeti kamera mindennél hasznosabb beruházás lehet, ha jól használják.

A tesztre Mio és a Navitel kamerákat a márkák magyarországi képviseleteitől kaptuk meg, a Blaupunkt, a 70Mai és a Truecam márkájú kamerákat pedig a Media Markttól kaptuk kölcsön.

A kamerák műszaki táblázata ide kattintva lenyílik!
   70mai Dashcam Pro Plus+ (A500S) 70mai A800S Blaupunkt BP 2.1 FHD Mio MiVue C312 Mio MiVue 812 Mio MiVue 798 Navitel R250 Dual Navitel R650NV Navitel R1050 TrueCam H7
ár, száz forintra kerekítve* 27 000 42 000 15 000 21 700 47 000 60 000 20 000 26 900 28 000 45 000
csatlakozó microUSB microUSB microUSB miniUSB miniUSB miniUSB microUSB miniUSB miniUSB microUSB
kijelző képátló 2"/5,1 cm 3"/7,62 cm 2"/5,1 cm 2"/5,1 cm 2.7"/6,9 cm 2.7"/6,9 cm 2"/5,1 cm 2"/5,1 cm 1,2"/3,2 cm csak app!
                                
Felbontások** 2592x1944 3840x2160 1920x1080 1920x1080 2560x1440 2880x1600 25fps 1920x1080 1920x1080 1920x1080 30fps 2560×1440
   2560x1920 2848x1600 1440x1080    1920x1080 60 fps 1440p 30fps 1280x1720 1280x1720 1280x1720 1920×1080
   1920x1440 1920x1080 1280x1720    1920x1080 1920x1080            
         848x480                     
         640x480                     
Max. memóriakártya 16-128 GB 32-128 GB 32 GB 64 GB n.a. 8-128 GB 64 GB 64 GB 64 GB 128 GB
                                
Videó felszeletelés (perc) 1,2,3 perc 1,2,3 perc 30s, 1, 2 1, 3 1, 3, 5 1, 3, 5 1, 3, 5 1, 3, 5 1, 2, 5, 10,   
Objektív fényereje 1.8 1,8 n.a. 2.2 1.8 1.8 n.a.       n.a.
GPS van, Glonass is van, Glonass is nincs nincs van van nincs nincs van van
Night vision    van nincs nincs van nincs van van nincs van
Látószög (gyári adat) 140 140 120 130 140 150 140 170 165 140 (full HD-ben)
Parkoló mód van van nincs nincs van van van van van van
ADAS-funkc. van van nincs nincs van van nincs nincs nincs nincs
Két kamerás felvétel van van nincs nincs nincs nincs van nincs nincs van
Wifi van van, 5GHZ is nincs nincs van van nincs nincs van van, 5GHz is
Opciók hátsó kamera, hardwire kit hátsó kamera, hardwire kit dátumbélyegző ki-be mozgásérz. sincs átlagsebességmérés figy., traffipax-figy. WDR, mozgásérz. traffipax-figy. keréknyomás-érzékelők, HDR, mozgásérz. Ajándék térképliszensz 1 évre, mozgásérzékelés videó alapon Ajándék térképliszensz 1 évre, parkoló mód parkoló mód, traffipax figy, seb. kijelzés, WIFI, sebesség (állítható eltéréssel,. figy, traffipax, figy. mozgásérzékelés, parkoló mód WDR (=HDR) H.265 kódolás, Timelapse, polárszűrő opció
Képkivágás állítása kamera le-fel forgatható kamera le-fel forgatható 360 fok körben gömbcsukló 360 fok gömbcsukló 360 fok gömbcsukló 360 fok Csukló csuklóval, de nem minden ir. Mágneses golyó, de az érintkezők miatt elég pici tartományban állítható le-fel kamera le-fel forgatható
Rögzítés Elektrosztatikus matrica, plusz öntapadó talapzat, amibe bepattintható. Tartalék ragasztó Elektrosztatikus matrica, plusz öntapadó talapzat, amibe bepattintható. Tartalék ragasztó Tapadókorong+ragasztós talp Tapadókorong felragasztós talp+gömbcsukló, átlátszó matrica Tapadókorong tapadókorong ragasztós talp ragasztós talp Elektrosztatikus matrica, öntapadó talapzat, amibe bepattintható. Tartalék talp kétold. ragasztóva
Nyelvek angol, orosz, spanyol, portugál, lengyel, meg pálcikások angol, orosz, spanyol, portugál, lengyel, meg pálcikások angol, francia, német, spanyol, portugál, olasz, orosz, lengyel, román, cseh, török és pálcikások angol, orosz lengyel, cseh, német, francia, holland, magyar, román, szlovén, spanyol, olasz, portugál, török, pálsikások angol, spanyol, portugál, orosz, német, olasz, lengyol, román, szovén, szlovák, francia, cseh, török, holland, litán?, magyar angol, spanyol, portugál, orosz, német, olasz, lengyol, román, szovén, szlovák, francia, cseh, török, holland, litán?, magyar Angol, Cseh, Észt, Lengyel, Lett, Litván, Magyar, Német, Orosz, Román, Szlovák, Ukrán angol, német, franci, spanyol, orosz, lengyel, cseh, szlovén, magyar angol, spanyol, orosz,német, olasz, litván, lengyel, román, szlovén, ukrán, francia, cseh, magyar, Vietnámi? Cseh, Angol, Német, Lengyel, Magyar, Szlovák
Akku (mAh) 500 mAh 500 mAh 300 mAh n.a. 240 240 100 mAh n.a. 180 mAh szuperkapacitor,
Jellemző fileméret MB/perc 185 180 140-145 150-170 130 130 105+ 100 90 90-120
Magyar nyelv nincs nincs nincs VAN van van van van van VAN
megjegyzés angolul beszél, és az app is angol angolul beszél, és az app is angol       de angolul beszél, és az app is angol de angolul beszél, és az app is angol    oltalmi szint???= G szenz. érz. oltalmi szint???= G szenz. érz. magyarul beszél és az app is magyar
Hátsó kamera 1920x1080p FullHD 1920x1080p FullHD - - - - 1280х720 (25 fps) - - 1920x1080p FullHD
   130°-os látószög 130°-os látószög             100°-os látószög         
   f2.0 fényerő f2.0 fényerő                        
Hátsó kamera ár 6 500 6 500             Tartozék       12 000
Hardwire kit 4 500 4 500                kb. 10 000 kb. 10 000 3 700
                                
* jellemző indulóár, száz Ft-ra kerekítve, nov 23-i álllás, az akciók és a boltok eltérő árai miatt nem szentírás, az ár-összehasonlító oldalak segítenek az aktuális árakban
** ha nem jelöljjük külön, 30fps

A kamerák műszaki táblázata ide kattintva lenyílik!

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!