A tükör az tükör, az index meg index

2009.09.16. 07:00

Miért szorít le ez a Volvo? Ja, hogy indexel? Tényleg, ott villog a tükör csücske. Ezt kellene észrevennem, napsütésben? Talán nem a Mercit kellene koppintani, főleg akkor nem, amikor marhaságokat csinál.

Egy kis divatteremtés, amin még spórolhatnak is: azt hiszem, az összes svábnak összefut a szájában a nyál, ha ennyire jó ötlete támad. Ha ezt egy kreatív kínai autógyár találta volna ki, kiröhögnénk, nem hogy típusbizonyítványt kapna a típus. Viszont a német autóipar nagy és erős. Lényegében bármit átvernek az otthoni hatóságokon, azt is megoldották, hogy a xenon túlélje azt az időszakot, amikor még rövid időre megvakult, aki szembejött, cserébe a vezető nem látott vele harminc méternél messzebb. Viszont demonstrálhatta, hogy jó drága kocsija van. Hát a tükörindex is egy ilyen dolog, azzal az aprócska eltéréssel, hogy sosem lesz jó.

Viszont a német autóipar nagy és erős

Persze, az autógyár szemszögéből számos előnye van. Egyrészt, olyan, mint egy Mercié, következésképp az emberek vágynak rá. Elvégre gyarlók vagyunk. Másrészt, amíg az oldalsó indexet jól látható helyre, mondjuk a sárvédőbe építették, az bonyolította a gyártást: a lemezt ki kellett lyukasztani, a melósnak könyékig be kellett nyúlnia, hogy bekösse, külön leágazás kellett neki a kábelkorbácsból, satöbbi. A tükörindexet viszont kiadják a rabszolgáknak (akarom mondani: beszállítóknak), a modern tükörben úgyis annyi minden van, a hőmérsékletérzékelőtől az állítómotorig. Egy dróttal több, vagy kevesebb, már mindegy, a stekkert úgyis össze kell dugni, és nincs a vergődés a sárvédőnél, gyorsul a gyártás, dől a lé. Pár garas megspórolható vele, de milliós gyártásnál ez már pármillió garas. Könnyen átverhető a költségkalkuláción is. Ha pedig az autónak leverik a tükrét, még drágábban lehet adni az alkatrészt. Egyszóval kész haszon.

Ráadásul az autópályázósdiban van egy óriási előnye. Mert a hülye mercis hogy túrja le a másik autót a belső sávból? Megérkezik kétszázzal, nagyot fékez, majd amikor már hetven centire van az előtte százötvennel poroszkáló mögött, kirakja az indexet, netán villog. De ilyen közelről ezt már nem látni a tükörben, hacsak nem megy le félig a fűre.

előzési presztízsnek

Viszont ha a tükörre rakják az oldalsó indexet, kiválóan látszik. Ha már nincs annyi esze, hogy eleve ki legyen rakva balra az a rohadt index. Ez része az előzési presztízsnek – ahogy a germánok mondják – vagyis annak, hogy mennyire gyorsan kotródnak el előlünk. Az autót pedig az etalon hülyére kell belőni, nem a legokosabbakra.

Csakhogy az oldalindexnek nem az lenne a fő feladata, hogy előrefelé villogjon. Az a dolga, hogy amikor már nem látom a hátsó indexet, vagyis az autó mellett vagyok, akkor is legyen valami.

néhány kósza foton oldalirányba is távozzon

Tudom, az ilyen tükröknél valahogy megoldják, hogy néhány kósza foton oldalirányba is távozzon az indexből. Például: LED-ek vannak a tükörház élén, vagy egyszerűen odavezetnek egy kis fényt az izzóból, nagyjából úgy, ahogy az üvegszálban is terjed a fény. Éjjel működik is. Ám ennyi erővel a kocsi alján is lehetne az oldalindex, éjjel az is látszana. Ha viszont süt a nap, lényegében semmi sem észlehető a dologból. A másik eset a furgonoké: a Ducatóé például egész jól látható, csak olyan magasan van, hogy személyautóból nem veszi észre az ember.

csomó cég vérszemet kapott

Miért most kezdett el igazán zavarni, hogy az oldalindexet a tükörre rakják? A Mercedes már évek óta csinálja. Ez kevésbé zavart, mivel a merciseknél többnyire nem az irányjelzésből, hanem az arra utaló jelekből tudja meg az ember, merre fognak menni. Például: megszűnik a sáv, jobbról Merci elhúz, akkor tudod, be fog jönni eléd. Nem kell ehhez index.

Mostanra viszont egy csomó cég vérszemet kapott, a Honda, a Volvo, a VW-csoport bedőlt ennek a spórolással egybekötött menő dolognak. Egészen jámbor típusok kapják meg az előzési presztízs kellékét, ami egy S80-ason még elmegy, de egy fullextrás Honda Jazzen, vagy egy 105 lóerős Octavián inkább komikus. Még jó, hogy maradt néhány márka, ahol nem kaptak rá erre, a BMW például masszívan ellenáll, a Peugeot-Citroen pedig megtalálta a módját annak, hogy oldalról is láthatóan helyezzék el az indexet.

Tessék mondani, amikor gyanússá válik, hogy valaki nekem akar jönni oldalról, ezek után hová nézzek, hogy indexel-e? Ráadásul pont akkor nem látom, amikor a tükör holtterében vagyok, vagyis ő sem észlel engem. Van ennek a tükörindex-dolognak még egy aspektusa. Az ilyen autóval közlekedő előbb-utóbb leszokik az indexelésről, hiszen sávváltáskor a vele párhuzamosan haladók úgy sem engedik be, mert nem látják. Akkor meg minek?

Mondjuk Magyarországon emiatt problémázni tényleg marhaságnak tűnik. Elvégre örüljek, ha valaki indexel. Pedig nagyon liberálisak az elveim a közlekedésről: abban a pillanatban nem zavar a többiek szabálytalankodása, ha két alap dolgot betartanak. Először is: adják meg az elsőbbséget, ha az jár, és főleg: ne menjenek át a piroson. A másik pedig az, hogy szabálytalankodhatnak bármit, ha jelzik, hogy merre mennek. Felőlem megfordulhatnak a dupla záróvonalon, vagy akár a síneken, keresztülugrathatnak a járdaszigeten, balra fordulhatnak a hatsávos úton a jobb szélső sávból, beelőzhetnek szemből, nem érdekel. Elvégre nem vagyok rendőr, és nem akarom megváltani a világot. Csak indexeljen, hogy ne menjek nekik. A többi nem az én dolgom, a túlélésre hajtok.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!