Unod az életed? Ötszázé’ elintézheted

2010.10.27. 07:09
0 hozzászólás

A múlt hét szerdáján Árpád lelkendezve zuhant be a szerkesztőségbe, kezében egy két éve szabadalmaztatott, hazai találmánnyal.

Maga a szerkezet, feltéve, ha ezt a pár grammnyi plasztik sajtolmányt annak nevezhetjük, igazán csodás. Az autós társadalmat évek óta megosztó (dinka és értelmes alfaj) kérdésre kínál egyoldalú megoldást. Kérem, üdvözöljék soha nem szűnő tapssal a BIP-STOP-ot!

Minden bizonnyal nem mi, illetve a Szabadalmi Hivatal szerint a szerkezetet feltaláló Hekmann Ákos voltunk világelsők a be nem kötött biztonsági öv csipogását jelző hang elhallgattatásáért vívott versenyben, de szerencsére felzárkóztunk. Még hogy Balkán? Ugyan, ez már Európa, gyerekek, elmúltak már a bontóban övcsatot vadászós idők.

Tévedés ne essék, azonkívül, hogy maga a szerkezet enyhe morális kérdéseket vet fel, semmi bajom nincs a nyíregyházi feltalálóval, netán a forgalmazó céggel. Elvégre ez színtiszta üzlet, az élelmes vállalkozó pedig megtalálta a piaci rést. Ebben – ha szigorúan, kellően profitorientált szemmel nézzük – nincs semmi meglepő, elvégre a Rambo I óta tudjuk, hogy egy zsírkréta is lehet potenciális fegyver. Hagyjuk is ezt a mellékszálat, még akkor is, ha lényegében az ország bármelyik benzinkútján a kassza mellől kacsint a mindössze 499 forintos BIP-STOP: na, gyere, dugj be!

A valódi baj – szerintem – máshol van. Ettől függetlenül lehet, hogy mi vagyunk a hülyék, ha azt gondoljuk, hogy a biztonsági öv hasznos dolog. Lehet, valójában nem más, mint az ember szabad akaratának érvényesülését gátló tényező, egy tudat alatti, beszivárgó, szolgalélek-kreátor. Önjelölt Jim Morrisonok béklyóba verője? 1984 előfutárja? Egyetlen bibi van ezzel az elmélettel: valahogy többen halnak meg balesetben bekötött öv nélkül, mint bekötöttel. De a hülyeséghez való jog mindenkinek kijár, hagyjuk meg hát.

A valódi baj az, hogy ez a termék olyan mértékben fogy, hogy érdemes gyártani és teríteni 499 forintért. Persze lehet, hogy álruhás románok és ukránok tömik tele vele tucatjával a Sprintereiket, netán szlovákul beszélő, beépített ügynökök csempészik titokban Ján Slota szolgálati autóiba, de ez nem valószínű.

Sokkal inkább az, hogy idehaza használják minél többen. Nézzük is meg gyorsan, kik ők, hiszen a csomagoláson fel is van tüntetve, teljesen korrekt módon, hogy:

A közúti közlekedés szabályáról szóló 1/1975.(II.5.) KPM-BM együttes rendelet, 58/2007. (III. 31.) Korm. Számú rendelet módosítása szerint.

A biztonsági öv használata:

B, ha a gépkocsi üléséhez biztonsági övet szereltek fel, annak használata általában kötelező, kivéve

Bb, ha orvosi igazolás ennek használata alól felmentést ad,

Be, a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének,

Bf, a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít.

A gyártó és a forgalmazó semmiféle felelősséget nem vállal a termék használatáért és alkalmazása következményeiért, alkalmazása által okozott személyi és vagyoni károkért.

Jogi szó nem érheti a ház elejét. Naiv módon mindebből akár arra is következtethetnénk, hogy hazánkban érdemes a rokkantakra és a taxisokra bizniszt alapozni. Kihagytam a hátramenetben tolatókat, mivel meglehetősen nehéz életszerűen elképzelni azt a helyzetet, amikor öv nélküli tolatáskor arra a pár idegölő másodpercre érdemes előtúrni a BIP-STOP-ot és befogni az átkozott csipogó pofáját. Ilyen erővel akár be is köthetnénk magunkat, kivéve ha nem a Ferihegyi reptér T2-es gurulóútját kell zurückölve megtennünk, mert berohadt a Transit váltója, a szemét kollégák pedig ellopták az övcsatot. Na akkor tényleg eljött a plasztik megváltó ideje. (Nem mellesleg, apró, kicsi betűvel megjegyzem, hogy a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének nem tilos, hanem csak nem muszáj bekötnie magát.)

Oké, a taxisok joggal féltik a bőrüket, ezt nem vitatom, ahogy azt sem, hogy vannak, akiket orvos mentett fel az övhasználat alól. De vajon mennyien? Ugyan, drága olvasó, ön is tudja jól, mekkora ordas kamu és jogi takaró ez a pár sor. Nincs itt nagy rejtvény, hiába próbáltunk meg erőnek-erejével indokokat keresni a termék mellett, egyszerűen nincs olyan, ami azonnal cáfolható ne lenne. Itt van pár, amit gyorsan összegyűjtöttünk.

Pro: Az autókereskedő, ha mozgatja a kocsikat az udvaron. Elvégre magánterületen van.

Kontra: Na ne fárassz, annyit megy, hogy zavarja a bimbamm-csipcsip? Akkor kösse be magát, vagy csak csatolja be az övet és üljön rá. (És manapság kinek nincs még bontóból, fillérekért újított, fém övcsatja?)

Pro: A modern, súlyérzékelős utasülésre sem tehetek már semmit anélkül, hogy el ne kezdene visítozni az az átok.

Kontra: Való igaz, de hát ott az utasoldali öv, egy laptop vagy az uzsonnás zacsi tán túléli, ha bekötik. Való igaz, egy RR Phantomban vagy nyerges Scaniában macerás lehet a mozdulatsor.

Önök tudnának hihetően, meggyőzően érvelni mellette? Mert szerintem ebbe még Horst Fuchs fülcimpájában is beleremegne az aranykereszt.

Szeretném azt hinni, hogy senkinek nem kell újra bizonygatni, mennyire fontos a biztonsági öv és milyen következményekkel járhat, ha baj esetén nem vagyunk bekötve. Remélem, hogy önök, józanul gondolkodók vannak többen. Akik pedig saját sorsuk rendelkezése fölötti bizonyításvágyból nem kötik be magukat, mindenféle mondvacsinált okból (kivéve azokat, akiknek nem kötelező)… nos, nekik szól a BIP-STOP.

És rengeteg, tűéles fotó a Lánglovagokon.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!