Autót vennék. Jelige: politikus

2011.02.15. 09:43

Kezdjük az elején, hogy olyan-amilyen képet kaphassunk a csaknem 400 autós kormányzati flottáról.

Csak óvatosan karcoljuk meg a felszínt, hiszen a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, azaz MeHVM tájékoztatói (8002/2007. (11.21.) MeHVM, 1/2004. (MK 108.) és a 136/2006. (VI. 26.) kormányrendelet 9-10. paragrafusa a 160/1996. (XI. 5.) kormányrendelet 5. § (1) bekezdése sem egyszerűségükről híresek, de azért nagy vonalakban vázoljuk, miért is vannak belekényszerítve a miniszterek, államtitkárok, kormánybiztosok és központi hivatalnokok A8-as Audikba. Nem szerecsent mosdatunk, de igazán nem nehéz észrevenni, hogy furamód az egyes kritériumok mintha típusra szabottan lettek volna felállítva.

Ne beszéljünk most a soros EU-elnökség miatt utainkat kék fényben fürösztő 200 – szinte ingyen bérelt – autóról, azok jönnek-mennek, fél évig használják őket, aztán megválnak tőlük. Emlékeznek még talán, 2004–2005-ben több mint egymilliárd forint értékben vásárolt be az aktuális kormányzat 79 felsőkategóriás autót, javarészt azzal az indokkal, hogy az akkori autópark már meglehetősen öregecske volt. Akár 5-6 évesek is lehettek már, de volt tízévesnél idősebb Transporter is. Jelenleg 2011 van, így – ha a logikát követjük – hamarosan öregnek nyilváníttatnak a most használt autók is.

A cseheknek jó volt a Superb

Annak idején, a soros cseh EU-elnökség alatt furamód nem fekete Audi-flottát, hanem 27 Superb 2.0 TDI-t, négy Audit, négy Phaetont béreltek. A delegációk utaztatását nem limuzinokkal, hanem dízel Multivanokkal oldották meg. Ebből volt nekik negyven, és valahogy ezek a politikusok kibírták a reptértől a szállodáig azokban is. Súlyos tízmillió koronákat spóroltak meg ezzel.

szerintünk milyen is lenne az ideális, költséghatékony, mindenkori kormányzati limuzin

Elmondjuk, szerintünk milyen is lenne az ideális, költséghatékony, mindenkori kormányzati limuzin. Ebbe a csoportba ne soroljuk bele a közjogi méltóságok (köztársasági elnök, miniszterelnök, az Alkotmánybíróság- Legfelsőbb Bíróság- és Országgyűlés) elnökeinek autóit, hiszen nekik a 160/1996. (XI. 5.) kormányrendelet 5. paragrafusa értelmében jár a páncélozott, 9-es kategóriájú limuzin. Két éve három ilyen páncélozott A8L 6.0W12 limuzint vett a Köztársasági Őrezred. Használtan, 80 millióért, ami mindenképpen jó üzletnek minősül. Talán jobbnak is, mint a sok, fölöslegesen drága Audi A6 és A8.

Kategóriák között kavarva

Ha – maximális óvatosság mellett – erre a linkre kattintanak és lelapoznak egészen az F-01-00 számig, akkor önök is turkálhatnak a szolgálati személyautókra vonatkozó állami normatívák között, perverzebbek a Közúti terepjáró személygépkocsi kategóriát is átfuthatják, ott van alatta. Bár alapvetően kilenc kategóriát különböztet meg maga a norma, azért jó, ha tudjuk, hogy a központi hivatalok vezetőitől felfelé minimum 7-es szintű autó jár, államtitkárok, kormánybiztosok legalább 8-ast kapnak. Joggal tehetnék szóvá, hogy ez a kilenc kategória utolsó harmada, ám van annak oka, hogy az 1–6-os kategóriákban sincsenek Swiftek és ezres Chevy Sparkok: a minimális tengelytáv ugyanis 2350 milliméter. A tetemes kormányzati autópark jellemzően a VW-csoport termékeire épül, csak hébe-hóba látni egy-egy Mercedest vagy BMW-t. Alsóbb szinten a Golfok, Octaviák-Passatok viszik a prímet, de alapvetően nem ezek azok, amelyek sokszor indokolatlanul nyomják le a többi közlekedőt az útról. Ezért egyértelműen a 7-8-9-es kategória hülye, testreszabott besorolásait rúgnánk félre egyetlen huszárvágással, sőt, spórolnánk pár milliót, ami minden kormánynak jól jöhet.

Bár a mostani kormányzat megszorító intézkedéseinek szerves részét képezi a költségcsökkentés, emiatt elképzelhető, hogy nem újul meg az autópark, pedig fenntartási költségek szempontjából akár olcsóbb alternatívát is fel tudnánk hozni.

Ilyen például a Skoda Superb. Remek, számszerűsíthető érvek szólnak mellette.

Először is az általunk összeállított Superb nem egész 12 millió forintba kerül, egy közkedvelt, automata A6 3.0 TDI Quattro 16 199 750-ről indul. Ez rögvest 4 136 750 forintos különbözet. Persze ez nagyon egyszerű lenne így, hiszen alapvetően nem számítunk a flottakedvezménnyel, ráadásul ezen autók tartós bérlet módján kerülnek az államhoz, tehát valójában nincsenek állami tulajdonban. Az azonban teljesen világos, hogy egy Superb havi bérleti díja meg sem közelíti egy A6-os, ne adj' isten A8-as Audiét, már csak azért sem, mert egy 140 lóerős, kétliteres Superb fékcseréje (első-hátsó tárcsák és fékbetétek) 173 700 forintból kijön, míg egy A6-osé 237 235 forint, egy A8 4.2 FSI komplett fékcseréje pedig 473 295 kemény pénzbe kerül. Márpedig a bérleti díj magában foglalja az időszakos szervizt is, és ne gondoljuk, hogy hirtelen bárki jótékonysági intézménnyé változik, ha állami bizniszről van szó, és áron alul javít majd…

Nézzük csak, mi is a fontos egy ilyen autónál: legyen nagy, kényelmes, gyors. Mi megfejeltük még annyival, hogy ne fogyasszon sokat, tehát a jelenlegi felhozatalhoz képest spóroljon. Mert kormányzati autópark terén ott tartunk, ahol a gazdag, fejlett országok, aztán csak úgy van, hogy Angela Merkelre vagy a müncheni főpolgármesterre nem vagyunk olyan irigyek. Na meg a franciák is elvannak a C6-osokkal, de mi parádézunk, mint a nagyok…

A Superb a parádézáson kívül minden célnak megfelel. Bár tengelytávja 2761 milliméter (A6: 2912, A8: 2992), azért a beltere hatalmas, a hátsó lábtér gigantikus, nem találkoztunk még olyannal, aki a szűkös beltérre panaszkodott volna.

Tény és való, országúti jelenlétben talán nem közelíti meg az Audi-féle csillagromboló-effektust, de ezt egy kék villogóval kompenzálni lehet. Ellenben Skoda, ami szinte népautó, ezért még akár közelebb is hozhatja egymáshoz a vezetőket és a népet. És íme, a típus és a pontos konfiguráció, reméljük, elgondolkodnak rajta: Superb 2.0 TDI DSG 4x4. Természetesen összkerekes, hiszen egy politikusnak télen is el kell jutnia választóihoz, ezért csak a gyengébbik, 140 lóerős turbódízel lesz, jelenleg csak ez a párosítás létezik DSG-vel. De nem baj, szerintünk bőven elég a teljesítmény, a tartós 160-at akár Nyíregyházától Szombathelyig is tudja.

Kombinált fogyasztása a gyártó adatai szerint 5,9 liter, ami persze erősen idealizált érték, de semmivel sem nagyobb kamu, mint a 3.0 TDI A6-os 5,7 litere (német oldalon 6 liter) vagy az A8 4.2 TDI 6,6-ja. Maradjunk annyiban, hogy nem zabál annyit, ergó nem terheli a környezetet sem annyira. Kulcsszó: költséghatékonyság.

Legyen automata, ne terheljük a sofőrt, a DSG amúgy is minden igényt kielégít, a jó ideje common rail motor már elég halk, ott, hátul, a messzi távolban alig hallik. Ha pedig kevésnek tűnik a 140 lóerő, akkor még mindig ki lehet írni közbeszerzést új vezérlőchipekre.

A fényezés külön téma lehetne, a szabályok ugyan feketét szabnak meg, pedig milyen szép is lenne sok-sok Brunello-vörösmetál autó, potom 153 750 forint a felára.

Így vagy úgy, sötét színű autóhoz dukál a világos bőr, ráadásul a gigantikus beltér csak még tágasabbnak tűnik tőle. Az ISOFIX bekötési pontok alapárasok, így a kis palánták is biztonságban lesznek.

Kulcskérdés lehet a felni/gumiméret. Mi nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy ezekre az utakra nem okvetlenül a malomkerék-peres gumikombináció a jó, hiszen az alapvetően kényelemre hangolt futómű mellett is hazavágja a komfortérzetet a túlzott dübögés és rázás. Persze legalább 17 col kijár, a /45 még talán elviselhető lesz.

Egy defekttűrő nyári gumikészlet (HANKOOK Ventus S1 EVO) 166 260 forint, pótkereket nem rendeltünk képzeletbeli autónkhoz. A téli már drágább (HANKOOK Icebear W300), 398 000 forint, cserébe defekttűrő ez is. Nem nehéz elképzelni, mennyivel drágább egy 18, 19 vagy 20 colos garnitúra.

Az extralista

Az extralista hosszú, de még így is tartalmaz mindent, amire egy kormányzati autóban szükség lehet:

  • MDI multimédia adapter. Haladni kell a korral, a pendrájv és a tablet PC mellé okvetlenül szükséges, azt persze nem tudni, hogy az alkalmi lézerblokkoló-előkészítésért mennyit kérnek.
  • Állófűtés. A Webasto-kályha hasznos lehet, hiszen politikusaink, vezetőink sűrűn nyilatkoznak akár esőben-hóban-vörösiszapban. Ezek után jólesik a kifűtött kabinban hátradőlni.
  • Bőrbelsőhöz bőr kormánykerék dukál, ráadásul a DSG váltófülei is a kormánykerékhez jönnek, és – elméletileg – létezik az a meredek helyzet, ahol jobb az emberi kontroll.
  • Dohányzócsomag. Tudjuk, tudjuk, az egészséggel törődni most divatos, ennek ellenére egy stresszes munkanap után suttyomban jólesik egy bláz, politika ide-oda.
  • ESP és HHC stabilitásprogram, ez ma már elvárható, nem sajnáljuk mi sem.
  • Navigáció tévével? Szinte szükségszerű. Az időben átadott információ mindig fontos lehet, navigációval pedig a kezdő sofőrök is odatalálnak bárhová.
  • Oldallégzsákok hátul, parkolóradar körben, egy remek, rejtett rakodórekesz (akár egy nokiás doboz is belefér), 10 hangszórós hangrendszer és persze telefon-előkészítés.
  • A 118 ezer forintos vonóhorog pedig legyen opcionális.
a jelenlegi követelményrendszer szerint motorja ugyanis gyenge, ami nevetséges

Úgy gondoljuk, hogy egy ilyen Superb minden körülmények között megállná a helyét. A feltételes mód nem véletlen, a jelenlegi követelményrendszer szerint a motorja ugyanis gyenge, ami nevetséges, hiszen – mint azt már említettük – nincs olyan életszerű szituáció, ahol ne lenne elég filmekbe illő autós üldözésekre, terroristák elől való menekülésre pedig tudtunkkal eddig nem került sor.

a keveset fogyasztó, ám bőven elég dinamikus kisdízelek költséghatékonyak és nem utolsó sorban nem marják annyira a köznép szemét

Ha netán a jövőben mégis új autókat szerezne be a kormányzat, akkor talán ideje lesz módosítani az előírásokat és rendeleteket. A maximum 2-3 típusra korlátozott autópark egyszerűbb logisztikát kíván, a keveset fogyasztó, ám bőven elég dinamikus kisdízelek költséghatékonyak, és nem utolsósorban nem marják annyira a köznép szemét (bár ehhez kétségkívül át kéne értékelni a konvojban közlekedés etikáját is).

Bónusz lehet a bérbeadónak, hogy az Eurotax szerint egy ilyen autó értékvesztése lényegesen alacsonyabb.

 
Skoda Superb 2.0 CR TDI Elegance 4x4 Audi A8 4.2 V8 FSI quattro Tip. Lang
Egykori új ár (extrákkal) 12 269 000 Ft 41 379 900 Ft
Éves km-futás 20 000 20 000
1 éves korában 9 633 400 Ft 28 753 600 Ft
2 éves korában 8 290 200 Ft 23 362 100 Ft
3 éves korában 7 033 700 Ft 18 655 100 Ft

A grafikonokban az alábbi modellek árait mutatjuk be az EurotaxGlass's piackutatásai alapján átlagos állapotú és futásteljesítményű autók esetében.

Tőlünk, autósoktól elvárják – és nemegyszer kényszerítenek –, hogy ésszel, takarékosan és minél kevesebbet közlekedjünk, ideje bizonyítania a nép választott képviselőinek.

Tessék spórolni, erre jó a Skoda Superb.

Dróton jött az ígéret

Lázár Jánostól ígéretet kaptunk arra, hogy következő autóját természetesen letesztelhetjük. Várjuk már nagyon.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!