Budapest elveszett, el lehet költözni

2012.12.19. 06:05 Módosítva: 2012.12.19. 21:43

Örökre tönkreteszik az egyik legforgalmasabb budapesti útvonalat? Vajon tényleg csak másfél évig fogunk a belváros közepén szenvedni? Az illetékesek szerint előnyös változások zajlanak, de vannak szkeptikusok.

Mikor először hallottam a Ferenciek terének drasztikus átalakításáról, sikítófrászt kaptam. Nem tudom eldönteni, mi történik a belvárosban, és ez kiknek lesz jó. Voltak elképzelések, ahol az autóknak irányonként egy-egy sávot hagytak volna a Ferenciek terén, buszok helyett az úttest közepén közlekedő villamosok szállították volna a tömegeket. Erre az ötletre tényleg csak azt tudtam mondani, hogy ökörség.

A Hegyalja út - Erzsébet-híd – Kossuth Lajos utca a legfontosabb, legforgalmasabb útvonal Budapesten, amit a teljes M0 körgyűrű elkészültéig, a kelet-nyugati forgalom alternatív kiépítéséig, a P+R parkolók átadásáig nem lehet kiváltani. Ezt már negyven éve is így látták, ezért szüntették meg az itt futó villamosvonalat – hogy az autó- és buszforgalom gördülékenyebb lehessen.

A tervek szerencsére szelídültek, a magyarázó kisfilm idilli állapotokat jósol, jókedvű zenéje és a narrátor optimizmusa minden kételyt eloszlat. Azonban, ha többször egymás után megnézzük a filmecskét, sajnos nem minden egyértelmű és világos. Különösen az nem, hogyan fogja a valós forgalmat befolyásolni az átalakítás. Az animációban vannak ugyan gépjárművek, de ránézésre olyan alacsony forgalomsűrűséget imitáltak a készítők, mintha a nyolcszáz forintos benzinár beköszönte utáni éjszakai Rákóczi utat ábrázolnák.

Ami világos, hogy vége a Károlyi Mihály utcát és a Petőfi Sándor utcát összekötő aluljárónak. Hiába építettek modernnek számító, nem szintbeli kereszteződést elődeink még a hetvenes években. Úgy tűnik, mára az aluljáró elavult megoldásnak számít, sokkal biztonságosabb és gördülékenyebb megoldás a szintbeli kereszteződés. Azt gondolnám, gyalogosnak és járműnek is jobb, ha nem keresztezik egymás útját, de én például arról is meg vagyok győződve, hogy nem építhető örökmozgó. Manapság azonban annyi minden változik, fejlődik, simán lehet, hogy a fizika alapjai is átrendeződnek.

Mikor a villamos megszűnt

A Kossuth Lajos utcát a hetvenes években már egyszer drasztikusan átalakították. A tizenkilencedik század óta volt itt villamosvonal, az újjáépített Erzsébet hidat is úgy adták át 1964-ben, hogy a közepén villamosvágány futott. Azonban a kettes metró építése miatt az illetékesek úgy gondolták, nincs a továbbiakban szükség a Rákóczi úti villamosokra, így 1972-ben, Szilveszter éjszakáján gurult itt utoljára sárga szerelvény.

Kissé propagandaszagú beszámoló 1972-ből

A metró állomásainak és a Ferenciek terei (akkoriban Felszabadulás téri) aluljárónak a megépítése komoly felfordulással járt, és a mostani átalakításnál sem lesz ez másképp.

Már most lezárták az aluljárót, az Irányi utca teljes hosszában folyamatos dugó van, mert csak innen lehet a Kossuth Lajos utcát megközelíteni. Ez pedig azt jelenti, hogy minden ide csatlakozó utcában is áll a forgalom, legutóbb robogóval sem tudtam haladni, az építési területek miatt annyira szűk az utca.

Több tanácsom is van: egyrészről, aki tudja, kerülje el ezt a környéket. Másrészről, ha mégis itt laknak, vagy errefelé van dolguk, ne legyenek rosszul, ne szenvedjenek balesetet. Támadás áldozataivá se váljanak, mert egyes részekre mentő vagy rendőr egykönnyen be nem jut, amikor szorosan egymás mögött állnak az autók. Tűzzel meg különösen óvatosan bánjanak, mert emelőkosaras tűzoltóautó talán csak éjjel tud behajtani, ha egyáltalán. Persze ettől függetlenül tessék vigyázni a karácsonyfán a gyertyákkal, csillagszórókkal, de ha mindenáron magukra akarják gyújtani a lakást, hát lehetőség szerint csak az alsóbb szinteken tessék tüzeskedni.

A metrót továbbra is aluljárókon keresztül lehet majd megközelíteni (és akár a Kossuth Lajos utca egyik oldaláról a másikra is átmehetünk), de az autós aluljárót megszüntetik, valami módon a gyalogos aluljáróval összenyitják. A látványterv szerint lesznek itt boltok, meg őő... boltok. És ázsiai turisták. Az még nem világos, miért is mennének le ide az emberek, ha csak nem metrózni akarnak, a korzózók ugyanis biztosan a felszíni gyalogátkelőhelyeket fogják használni. A megboldogult Úttörő áruháztól a Március 15. térig összesen 5 zebrát fognak létesíteni, amikhez természetesen közlekedési lámpa is jár. Hogy ezeket úgy hangolják-e majd, hogy a gyalogosoknak legyen kényelmes, vagy a gépjárműforgalom hatékonysága lesz a szempont, még nem tudni. Remélhetjük csak, hogy mindazok, akik kénytelenek a várost itt átszelni, nem kényszerülnek majd minden egyes átkelőnél megállni.

Ez végülis nem sok ember: csak a teljes budai agglomeráció, a budai kerületek lakosai, Az M0-t baleset miatt elkerülők, meg az a párezer nem idevalósi, akit erre hoz a GPS, mert kilométerek tucatjait spórolja meg vele. Naponta. És a Balatonra tartók, onnan hazaérkezők, nyaranta, hetente.

A Keleti pályaudvar felől érkező sávokat nem tologatták a tervezők, a lámpás kereszteződéseket leszámítva nagy változás nem látszik a terveken. Aki viszont Budáról érkezik, kapkodhatja majd a fejét. Az jól látszik, a Ferenciek terénél a Duna túloldaláról érkező buszok a Szabad sajtó út közepén haladnak majd, sőt, az utasaiktól is az út közepén, egy új járdaszigeten szabadulnak meg. Majd egy lámpánál, a Kossuth Lajos utcán kimennek a külső sávba. Felmerülhet a kérdés, hogy a francba kerülnek a buszok a legbelső sávba? Egyáltalán, miért?

A második kérdésre van konkrét válasz: azért kell az út közepén buszozni, hogy a hídról a Március 15. térnél jobbra lehajtók ne akadályozzák a tömegközlekedést. Hogy a Budán (most még) minden irányból a legkülső sávban érkező buszok hogyan keverednek a híd közepére, még nem tudni. Esetleg lesz egy külön lámpás kereszteződés a buszok áttereléséhez?

Megér egy kis morfondírozást, miért is zavarná a lekanyarodó forgalom a külső sávban érkező buszokat. Hiszen most két sávban kanyarodnak le a járművek mégse zavar senki senkit. A válasz a képeket elnézve egyszerű. Azonnal megfogja majd őket egy lámpa, ami azért kerül majd oda, hogy az eddig aluljárón közlekedő gyalogosokat az új zebrán engedjék át. Meg aztán elzárnak pár méternyi területet is a forgalom elől, így csak egyetlen sávon lehet elhagyni a Szabad sajtó utat. Pedig simán meghagyhatták volna ugyanúgy a két sávot, mint most, a látványterveken nem látszik, miért nem ez történt. Mindenesetre nem tűnik zökkenőmentesnek a Március 15. tér megközelítése.

A Március 15. térnél lesz a legnagyobb átalakítás, hiszen itt nem csak lehajtani lehet majd a hídról, de a Budára igyekvő forgalmat is itt terelik fel, sőt, a Keleti felé is itt, és nem az Irányi utcán, majd a Szép utcán keresztül lehet ráfordulni a Szabad sajtó útra. Ez több dolgot jelent: egyrészről tehermentesítik az Irányi és Szép utcákat. Másrészről több sávot is ki kell alakítani, ahol majd meg tudják közelíteni a járművek a híd pesti hídfőjét. A tervek alapján ez pedig azt jelenti, hogy bár elvileg a híd alatti parkolót most már minden irányból meg lehet közelíteni, a téren mégis durván negyven személygépkocsival és 14 busszal kevesebb tud majd megállni. Illetve ez így nem teljesen igaz, hiszen csak a turista forgalom szempontjából fontos buszmegállókat számoltuk.

Kattintson Budapest új főutcájának 360 fokos látványtervéért!
Kattintson Budapest új főutcájának 360 fokos látványtervéért!

A terveken egyáltalán nem látszik, mi lesz majd a téren jelenleg található buszmegállókkal, hová kerülnek az átépítés után, ha egyáltalán megmaradnak. Állítólag az Irányi utcában, meg a Ferenciek terén lesznek még parkolóhelyek, de a Ferenciek terénél egyáltalán semmilyen parkolóhely nem látszik a terveken, az Irányi utca pedig a vázoltak alapján a világ egyik új csodája lesz. Mert bár nem tudják kiszélesíteni, (hogyan is tehetnék), de a tervezők állítása szerint, nem csak, hogy egy részen kétirányúvá válik, de a járdák is szélesebbek lesznek, fasort is telepítenek, és mindezekkel együtt több lesz a parkolóhely. Az animációt elnézve, ha valóban sikerül, az tényleg csoda lenne.

Az Irányi utcából tilos lesz a Ferenciek tere felé kanyarodni, ott csak a buszok, taxik és a kerékpárosok közlekedhetnek, pontosan úgy, ahogy a Petőfi Sándor utcában. Ide többet földi halandó nem hajthat gépjárművel, a belvarosujfoutcaja.hu honlapon látható tervek, térképek alapján szinte megközelíthetetlenné válik innen a József Attila utca környéke. Az Apáczai Csere János utca – Kossuth Lajos utca – Károly körút –József Attila utca által határolt terület gépjárművel szinte megközelíthetetlenné váló fehér foltnak tűnik a térképen. Ez újabb parkolóhelyek elvesztését jelenti, ami újabb kérdést vet fel.

Miért van az, hogy manapság csak úgy tudnak városrendezési terveket készíteni, hogy a parkolóhelyek létesítésének gondolata sem merül fel? A környéken lakók már most kezdhetik autóik hirdetését (ha még van), mert valószerűtlennek tűnik, hogy a későbbiekben a parkolás megoldható lenne. Akik pedig eddig sem voltak hajlandóak a belvárosba menni vásárolni, ügyintézni, azoknak nem is szükséges, hogy az új forgalmi renddel megismerkedjenek, még azt is el fogják felejteni, hogy valaha jártak a Belvárosban, vagy Budapestnek valaha volt olyanja.

Minek is mennének, az összes bevásárlóközpont ingyenes parkolással, fedett, hűtött-fűtött utcákkal várja őket, minek szenvednének a fülükre akasztott szatyrokkal a BKV különböző járatain. A környéken már most is inkább a forgalom visszaesését lehet látni, a boltokban nem tapossák egymás sarkát a vevők, de ez persze lehet azért is, mert az emberek egyébként is visszafogták fogyasztásaikat. Ez egy ilyen unortodox karácsonyi szezon.

Hogy a Petőfi Sándor utca, az Október 6. átalakítása, a Március 15. tér első lépcsőbeli átépítése mennyiben váltotta be a hozzájuk fűzött reményeket, nem tudom. Azt viszont csak remélni lehet, hogy egy ekkora projektet alaposan átgondoltak, minden szempontot mérlegeltek. Reméljük, a 2014. március 15-ig hátralévő idő elég lesz, hogy átgondolt és minőségi munkát tudjanak végezni a kivitelezők, nem fogja őket nyomasztani a választásokhoz közeli időpont. 4,3 milliárd forintot minden bizonnyal megfontoltan költenek el, különösen akkor, ha ennek 85 százalékát a sokat szidott Európai Unió adja. Talán egyszer arra is adnak ezek az uniós csibészek pénzt, hogy parkolókat is építsünk, mert attól félek, az autók kiüldözése ugyan megold bizonyos problémákat, de legalább olyan súlyosakat fog felvetni.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!