Igazodjunk a hülyékhez?

2013.08.28. 07:27
0 hozzászólás

Az Egyesült Államokban alig használnak szimbólumokat a közlekedésben. A sebességkorlátozás speed limit, nem piros karika, az útépítés nem sírásó emberke, hanem road works ahead, és még jobbkéz-szabály sincs, mindenkinek meg kell állnia az egyenrangú kereszteződésekben. Ez lenne a jobb rendszer, vagy csak a hülye amerikaiak lusták KRESZ-t tanulni?

Nemrég megjelent egy vadonatúj tábla Budapest első kerületében. Egész pontosan a Mészáros utca és a Krisztina körút találkozásánál, ahol munkába menet szinte minden reggel átgurulok. Megláttam, és megszerettem. Lefogadom, sokaknak újdonságként hatott az infómorzsa, és bevallom, én sem voltam biztos benne, bekanyarodhatok-e pirosnál jobbra, ha a buszsávban állok, és kigyullad a buszlámpa.

Lehet vitatkozni arról, hogy az aranyos KRESZ-magyarázó tábla ötlete egy sokak számára homályos szabály esetében indokolt-e, vagy tanulják meg a parasztok a leckét. Én ösztönösen azt mondom, jó a tábla, sőt, még több ilyet, mert így az emberek megtanulnak valamit, amit, ha reálisan nézzük a világot, sosem tudnának meg. De ezt az elvet szigorúan követve egyszer csak eljutnánk az amerikai rendszerhez, ahol mindent szövegesen magyaráznak meg. Az meg talán túlzás.

130702 FLA RoadSigns.jpg.CROP.multipart2-medium

Igen, elvileg mindenkinek, aki vezetői engedély birtokában furikázik, pontosan ismernie kéne a KRESZ-t. Annak is a legfrissebb kiadását. Papának, mamának, vidéki bácsinak, kőbányai boyracernek. Elvileg. De ne legyünk naivak. Hányan mondanák meg száz százalékos biztonsággal, hogy az egy nyomon haladó járművet meg szabad-e előzni záróvonalnál? Hát még hogy többsávos körforgalomban honnan hová szabad kanyarodni? Lehet, hogy túlbonyolítottuk a közlekedésünket, turbókörforgalmakkal, egyirányú utcákba szembe beengedett bringásokkal, mentősávval? Ki ismeri naprakészen a KRESZ-t? Mindenkinek kéne, persze, de hányan veszik a fáradságot, hogy minden változtatást gondosan végigolvassanak?

Minél többet gondolkodok rajta, annál biztosabb vagyok benne, hogy meg kellene könnyíteni a jóhiszemű közlekedők dolgát. A kampány drága, az óriásplakát talán olcsóbb, de egy-egy magyarázó tábla, mint a Krisztina körúti buszlámpánál, filléres tétel. És naponta százak közlekedését könnyíti meg. Nyilván túlzás lenne, ha feladnánk a szimbólumrendszert, és a piros-kék táblák helyett megállni tilos feliratokat szerelnénk fel. Nem kell mindenben követni Amerikát. De a tájékozatlanság ellen remek fegyver a magyarázó tábla.

Szavazzon!

  • 3671
    Még több magyarázó táblát
  • 3062
    Vegyék el az összes értelmi fogyatékos jogosítványát
  • 984
    Tanulja meg mindenki szépen a KRESZ-t

A poroszos lelkületűek persze iskolapadba ültetnének minden autóst, motorost, robogóst, akár évente, hiszen a rendszer csak akkor működik tökéletesen, ha mindenki ismeri és pontosan betartja a szabályokat, bizony. De ha pragmatikusan gondolkodunk, egy kis segítség mindig jól jön az értelmezésben. Szívem szerint kitennék a többsávos körforgalmakba is hasonló egymondatos táblákat, meg minden olyan helyre, ahol elbizonytalanodik a szabálykövető polgár.

Persze a külföldiek nem értenék, ahogy mi sem tudnánk - tisztelet a kivételnek -, mit írnának a görögök a magyarázó tábláikra, ha lennének. De a túlnyomó többség, aki rendszeresen arra jár, megtanulna egy-két szabályt. Ezzel máris beljebb lennénk napi három-öt dudálással, ökölrázással, anyázással. Megéri, nem?

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.